@Lasse(Stingray468) Att stänga av frysen under en timme på natten frostar inte av frysen det minsta, en själv avfrostande frys trycker aktivt ut värme i sina slingor som smälter frosten under en kort tid då avfrostningen går. Detta på samma sätt som en värmepump gör när den frostar av sig...

/Peter
 
Stingray468 skrev:
En fråga till: Har era ställt om sig till sommartid? Min har det då inte, då "skymnings" tiden kom en timme för tidigt.... dvs tände medan det var ordentligt ljust....
Min har ställt om sig nu i alla fall. Tänkte inte på hur det var i veckan.
 
Stingray468 skrev:
Hej,

Nån som vet hur man resetar temperaturgrafen alternativt exporterar värdena?

Då kylen inte frostar av sig själv längre och vi inte tycker det är värt att punga ut med 7-8 papp på en ny likadan, som varken är snyggare eller bättre, har jag satt timer som slår av kylen 1 timme varje natt för att försöka frosta av den på det sättet. Skulle dock vilja kolla av hur tempen påverkas.

//Lasse
Jag tror du riskerar att få mer frost om du gör så. För det är ju just de små förändringarna i lufttemperaturen i kylen/frysen som gör att du får frost från början.

Precis som psau skriver så måste värmen ut i slingorna för att smälta frosten.

Men på en timme hinner inte så mycket hända i kylen oavsett. Det tar några timmar innan det blir någon temperaturskillnad. Om du inte har dörren öppen så klart ;)
 
När man kollar av tempen i appen resettas minnet att bara innehålla de sista 24h. En slags autoreset är inbyggd tydligen...

off topic delen...

I normala fall varierar yttempen på kylslingan (på bakväggen i kylen) mellan -5 till +2 med en knapp timmes intervall. Vid 1h avslagning förhöjdes tempen i natt till +5 grader (Sammanföll så totalt var kylslingan av i ca 1h & 20min). Jag tror att +5 borde medfört att påbyggd frost hann tina och rinna av (Ser inte kylslingan pga plastsköld som täcker fläkt, luftkanal och kylslinga). Återstår att se om några veckor om det börjar bygga på synbart igen.

Norlen skrev:
Jag tror du riskerar att få mer frost om du gör så. För det är ju just de små förändringarna i lufttemperaturen i kylen/frysen som gör att du får frost från början.
Såklart om det kommer in ny varm luft med högre halt av vatten när man öppnar dörren och på det sättet spär på med vatten, men att det skulle bygga på frost och blir mer vid tempvariation i ett slutet och stängt skåp, anser jag vara otänkbart.
 
Redigerat:
Stingray468 skrev:
När man kollar av tempen i appen resettas minnet att bara innehålla de sista 24h. En slags autoreset är inbyggd tydligen...

off topic delen...

I normala fall varierar yttempen på kylslingan (på bakväggen i kylen) mellan -5 till +2 med en knapp timmes intervall. Vid 1h avslagning förhöjdes tempen i natt till +5 grader (Sammanföll så totalt var kylslingan av i ca 1h & 20min). Jag tror att +5 borde medfört att påbyggd frost hann tina och rinna av (Ser inte kylslingan pga plastsköld som täcker fläkt, luftkanal och kylslinga). Återstår att se om några veckor om det börjar bygga på synbart igen.


Såklart om det kommer in ny varm luft med högre halt av vatten när man öppnar dörren och på det sättet spär på med vatten, men att det skulle bygga på frost och blir mer vid tempvariation i ett slutet och stängt skåp, anser jag vara otänkbart.
Ja, jag verkar ju ha varit helt fel ute, så jag är den första att backa från mitt påstående :) Hoppas det funkar :)
 
Tack, yes jag hoppas också att det funkar. (y)
 
Är det någon som fortfarande har problem med buggar? Förra uppdateringen var verkligen som en uppenbarelse för mig. Alla problem är som bortblåsta. Nu vill jag bara få en snygg webbaserad lösning för att styra.
 
Den webbaserade släpptes som beta igår...
 
Matte E skrev:
Den webbaserade släpptes som beta igår...
Ahaa, vilken tajming! Hur kommer jag åt den? :)
 
Ah, tack! :)
 
Bugg ??? Har problem med att kunna lägga till Z-wave enheter som skall vara kompatibla med Nexa Bridge, har haft två enheter som fungerat tidigare och skulle lägga till en AEO Multisensor 6 och det lyckas ej. Provade att exkludera enheten men fungerade inte. Då körde jag Återställ Z-Wave controller och då försvann alla Z-wave enheter. Men nu går det inte att lägga till dessa igen inte någon typ fungerar. Har startat om appen samt återstart av Bridgen. Någon som har en teori vad som felas. Jag har senaste version 6.cfdd. Det går fint att lägga till vanliga 433 enheter:(
 
Du behöver förmodligen återställa alla Z-wave enheter för att kunna inkludera dessa igen. Om du bara återställde Z-wave på Nexa burken tror alla Z-wave enheter att de fortfarande är med i ett nät.
 
Redigerat:
Hur återställer man Fibaro Sensor FGMS-001, Fibaro Switch FGS212 och AEON Multisensor 6
 
petthu skrev:
Hur återställer man Fibaro Sensor FGMS-001, Fibaro Switch FGS212 och AEON Multisensor 6
Jag skulle tippa på att du får exkludera de ur nätverket först. Det kan du göra fast du inte ser de i din Nexa Bridge. Ställ Bridgen i exkluderingsläge och exkludera z-wave enheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.