KristinaRT
Bengt Svejdur skrev:
Du skriver att ni äger 1/3 av tomten idag. I din kalkyl skriver du som kostnad 3,7 milj för tomten. Är då hela tomten värderad till 11,1 milj eftersom du redan äger 1/3 värderad till 3,7 milj? Eller är varje tredjedel värderad till 1,85 milj så att du får lösa 2/3 med dessa 3,7 milj eller hur räknar du? Då är ju tomten ändå värderad till 5,55 milj vilket för mig låter orimligt mycket.
Om den inte ligger på riktigt, riktigt bra läge är 5,5 mycket, och inte ens direkt vid vattnet kostar en normal tomt 11 miljoner i Höllviken.....

Någon sa Läge Läge Läge och så är det, men oavsett om du tänker sälja om 2 år eller 10 år så är grundidén att bo i det byggda och ha en god ekonomi. Det är nog det första man skall tänka igenom kanhända med ett ränteläge 3-4%...

Värderingen är förutom att banken vill ha papper på täckning för sitt risktagandet, i övrigt lite sekundärt. Men det är ju bra att fastigheten är värd en del vid en försäljning. I södra Skåne är det en relativt god marknad för boende med närheten till Malmö, Lund och Danmark. Så värderingen borde inte bli minus...

Min poäng är mer bygg så ni har goda marginaler medan ni lever i boendet. Varför inte vända på steken och sälja till släkten och hitta ett annat läge.

Men det är kanhända jag som inte förstår husmarknaden i High End och att du faktiskt har en ordentlig stor egen kontantinsats och mycket god famjeekonomi utan risker för inkomstsvängningar.

God Lycka!

KristinaRT
LargoGabriel skrev:
I södra Skåne är det en relativt god marknad för boende med närheten till Malmö, Lund och Danmark. Så värderingen borde inte bli minus...
!
Hus/villor i den prisklassen (säg 9-11 miljoner) är inte helt lättsålda, ens här nere... Speciellt inte om det är ett ganska ordinärt hus (om än av lite bättre fabrikat) utan spektakulärt läge. Det är helt enkelt mycket pengar.
Höllviken är bra och trevligt, men ändå en smula "off" jämfört med vissa andra orter/områden.

Personligen skulle jag säga att man bör ha mycket god privatekonomi och bygga för sig själv snarare än spekulation om man ska ge sig in i en affär såsom beskrivs av TS. Men det är min uppfattning, jag värdesätter att leva också inte bara att bo, men jag vet att många inte delar den uppfattningen.

• Gilla
LargoGabriel
  • Laddar…
Varje 1/3 del måste vara värderad till 1.23 milj. Detta eftersom de 2.46 miljonerna som de 2/3 utgör blir 37 000 kr i stämpelskatt (1,5 % av köpesumman)

Kostnaden för pantbrev tyder ju på att belåna ca. 5 700 000 kr. Blir ju ganska kraftiga månadskostnader på amortering när det träder i kraft några år efter att bygget är klart. Detta är ju i och för sig att se som ett sparande.

Lite nyfiken. Varför lantmäteriförrättning om ni redan har en fastighet/tomt??

Robert-san01 skrev:
Visst stämmer det att du inte får ut max av tomten med ett Älvsbyhus för 2mille, med det skulle inte säljas 2,5 billigare än ett WN. Max 1mille billigare är min uppskattning.

Vi har exakt samma situation i mitt område. Ett Älvsbyhus med oinredd övervåning för 6,5 och ett större Trivselhus några hundra meter bort 7,5. Det skiljer klart mer än 1 mille i produktionskostnad.

KA för 25 låter billigt. Oavsett vart i landet jag kollat brukar det börja på 30 och i Sth 35.

Målning får du räkna med ett varv även om de säger att det är klart när det kommer. Det är väl ett trähus som monteras på plats? Foder mm kan knappast vara monterat och målat från fabrik.

Våran KA tog 21.000kr

Kort fråga; varför inte låta en arkitekt rita huset istället för att bygga kataloghus? Behöver inte betyda dyrare om det är en duktig ark som inte låter allt vara specialtilverkat utan förhåller sig till standardkonstruktion. Om ni ändå ska satsa 8´ish mille o ska trivas att bo är det väl mer angenämt att få ett hus specifikt för er?

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Man får ju oftast vad man betalar för. Tycker tomtpriset är väldigt högt. Kollade lite på Höllviken på Hemnet och det verkar vara priser på runt 10 Mkr för de exklusivare husen.
Vi har nyss byggt vårt tredje hus, och ve och fasa, det blev ett sånt där hus med tygklädsel och brun lack! 🙄
Eftersom vi redan vet att kalkylerna inte får med alla kostnader så ökade vi på med 10%. Vi hade tomten med ett gammalt hus på som revs, deponiavgifter för rivningsmaterial, fick lov att fixa bättre väg, spränga lite mm. Svårt att kalkylera med allt man inte tänker på.
Håller med om att det som betyder allra mest är läget, därefter planlösningen och tomtens utformning, Att det inte är störande trafik och buller.. Och grannarna!! Dom kan man sällan välja och fel grannar kan förpesta livet och trivseln.
På in-och utsidan kan man lyxa till det efter tycke och ekonomisk förmåga i vilket hus som helst nästan.
Vi har kommit fram till att man ska känna att "här trivs jag" och jag kan sova gott om nätterna utan att oroa mig för uppåtgående räntor och att behöva flytta om jobbet ryker.
Att inte behöva dra in på annat i livet allt för mycket. Hoppas du kommer fram till något klokt och bra beslut!

I kalkylen så har jag med vad tomten skulle kosta på marknaden inkl vår andel.
Jag har kollat på arkitektritade hus men tyvärr har jag inte hittat ett bolag som kan producera huset nyckelfärdigt och som jag känner att jag kan lita på eller som gör det hus som jag vill.
Ang budgeten så är det mycket pengar..

Ang lantmäterikost så ska vi båda äga andel i marken, därav denna kostnad.

Vi är inne i sluttampen av vårt bygge utanför Flyinge. Har byggt nyckelfärdigt med generalentreprenad via Fiskarhedenvillan. 200m2 i 2 plan. Produktionskalkylen för bara huset (nyckelfärdigt) är 3,7mkr. Exakta slutsumman har vi ju inte klart än eftersom det fortfarande byggs och det görs tillval hela tiden 🙂. Kan dock säga att vi varit mycket nöjda med projektet och våra leverantörer än så länge. Är det av intresse att komma och kika på bygget för att se lite vad man kan "få för pengarna" och ha någon som bygger relativt i närheten är du varmt välkommen. Vi svarar gärna så gott vi kan. Skickar kontaktuppgifter i så fall 😊

catherineb skrev:
Våran KA tog 21.000kr
I oktober 2010 betalade vi vår KA 10.719 kr för hans insatser vid husbygge 120 kvm, garage 45 kvm och stall 55 kvm.

Är det detta som kallas inflation (som vi ju inte har)?

Du skall absolut bygga vad du känner är bäst oavsett vad andra säger. Jag valde Vårgårdahus för de ändrade ritningar mm för mig mer än 10 gånger innan jag skrev på. Var bara 26 år så de andra verkade inte tro man hade några pengar. Men med facit i hand så är jag sjukt nöjd med mitt Vårgårdahus. De gjorde om det massor för att jag skulle bli nöjd. Men helt klart låter det dyrt. Har dock aldrig räknat på mitt. Tror inte jag vill se summan. Lycka till!

Min Ka betalade jag 12500 försten. Så 25k bör ju räcka. Hus 225kvadrat och garage 68kvadrat.

NSM skrev:
Du skall absolut bygga vad du känner är bäst oavsett vad andra säger. Jag valde Vårgårdahus för de ändrade ritningar mm för mig mer än 10 gånger innan jag skrev på. Var bara 26 år så de andra verkade inte tro man hade några pengar. Men med facit i hand så är jag sjukt nöjd med mitt Vårgårdahus. De gjorde om det massor för att jag skulle bli nöjd. Men helt klart låter det dyrt. Har dock aldrig räknat på mitt. Tror inte jag vill se summan. Lycka till!
Tack, Ja vi har så gott som bestämt oss:)
Detta kommer att bli riktigt bra. Vi köper ju för att bo där i många år

Redigerat:
Precis, man bygger ju inte för att sälja.

När vi planerade vårt projekt så var belåningsgraden väldigt viktig, den pendlar lite i nivå men runt 60% känner vi oss trygga.

Vi har räknat en hel del på det och allt över 60% blir lite läskigt om räntorna sticker iväg. Detta i ett projekt i samma prisklass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.