S
Jag gör nog också ett test(y)

Snigla skrev:
Tycker det är en kanonidé :) man kan få väldigt mycket skörd på väldigt liten yta! Ska bli intressant att testa.. (Se om det funkar)

Inga problem att odla i pallkrage heller, men då odlar man inte på höjden direkt, mer som vanligt fast lite förhöjt :) gjorde vi förra året och det gick bra ..

I år blir det både i land (första gången här..har inte ens fräst upp landet än) och på "höjden" här (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fyllt upp två hål i vinbärshäcken med sticklingar från en av de mer välväxta buskarna och sedan fortsatt att täcka marken runt dem alla med tidningspapper och gammal hö. Har samlat tidningspapper sen förra hösten och tyckte vi hade hur mycket som helst men nu tog det slut, 1,5 vinbärsbuske kvar att marktäcka för att inte tala om alla nya odlingslådor :(
 
Farfalle skrev:
Har samlat tidningspapper sen förra hösten och tyckte vi hade hur mycket som helst men nu tog det slut, 1,5 vinbärsbuske kvar att marktäcka för att inte tala om alla nya odlingslådor :(
Samma här, sorterat all reklam som jag har just i detta syftet i två högar sen i höstas. Blankt och glansigt papper går till återvinningen medan "tidningspapper" hamnat i kassar för att täcka nya projekt. Räckte inte ens halvvägs!
Kan man få tag i returpapper någonstans tro?
 
Två bilder på välklippta buxbom i trädgård före och efter frisering, med texten "Friserat buxbom".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite frisering av våra två större buxbom, passade på att ta lite nya skott oxå :)
De tog lite illa vid sig vid ett sent snöras, men tror jag lyckades få till dem så det ser ok ut!

Näst på tur är idegranen.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
T. occidentalis `Tiny Tim´ har fått sin vårfrisyr

Två välklippta T. occidentalis 'Tiny Tim' buskar i en trädgård med stenar och marktäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och sköna våririsen Iris reticulata `Katharine Hodgkin´ har slagit ut i värmen

Iris reticulata 'Katharine Hodgkin' i blomning i jord med detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


liksom en röd variant av blåsippan Hepatica nobilis

Röda Hepatica nobilis blommor fullt utslagna med synliga ståndare och pistiller i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och den ungerska blåsippan Hepatica transsylvanica

Blå blåsippor med tydliga vita ståndare och gula pistiller i förgrunden mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Måttat upp vad som eventuellt ska bli vår inhägnade (hatar de där trojanska fästingdjuren!) köksträdgård när hela framsidan blir kaos i markarbeten.

Är man knäpp om man tänker att typ 16kvm räcker? Då får man ju plats med typ tio pallkragar i en hästskoform.
 
stefancrs skrev:
Är man knäpp om man tänker att typ 16kvm räcker?
Ja. ;)
Självklart beror det på vad man vill odla men det är stor risk att man vill odla mer, fler sorter, nya växter, knasiga former osv... Jag tyckte jag tog i när jag gjorde i ordning min köksträdgård - idag hade jag velat ha en dubbelt så stor!
 
Dalbotös skrev:
Ja. ;)
Självklart beror det på vad man vill odla men det är stor risk att man vill odla mer, fler sorter, nya växter, knasiga former osv... Jag tyckte jag tog i när jag gjorde i ordning min köksträdgård - idag hade jag velat ha en dubbelt så stor!
Problemet är att vi vill ha något ASAP (så vi hinner plantera / så i tid) och att det behöver göras markarbete + inhägnad + köpas stora mängder jord, tidigare har vi haft två pallkragar och två odlingslådor och varit rätt glada med det men de står på framsidan så det kommer inte gå för sig denna sommar. Även potatislandet ryker, men det försakades ifjol så det kanske inte är hela världen...

Ska jag vara ärlig tror jag vi kommer använda kanske 4-5 pallkragar i år.

Går ju alltid utöka senare genom att platta till lite mer mark och bygga ut inhägnaden om man nu behöver det (det finns mer oanvänd plats på samma ställe på tomten).
 
Gröna pallkragar i trädgård redo för våren, organiserade i trappformation på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs skrev:
...
Går ju alltid utöka senare genom att platta till lite mer mark och bygga ut inhägnaden om man nu behöver det (det finns mer oanvänd plats på samma ställe på tomten).
Rätt tänkt!
Jag har själv planer för nya och större växthus för varje år.

Och alltid hittar man någon liten markplätt som man kan gräva/fräsa upp för potatis/hallon eller annat!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Rätt tänkt!
Jag har själv planer för nya och större växthus för varje år.

Och alltid hittar man någon liten markplätt som man kan gräva/fräsa upp för potatis/hallon eller annat!
Här är det inte gott om plättar som är lämpliga för potatisland då det är så nära till berget, om det öht ligger under mark :)

Men här har jag tänkt att vi kan anlägga för pallkragar! Markerade ut 4*4m med takpannor :) Eventuellt lite bökigt att hägna in då det är så nära till berg i marken.

Hus med tända fönster och en trädgård där takpannor markerar en yta för framtida pallkragar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu ska jag visserligen utöka mina odlngsområden - MEN jag är hemskt nöjd med mitt "u med köksöar".. jag har rejäla gångar där man kommer in med skottkärra (även om blad hänger ner mitt i sommarn) och alla mått är anpassade efter pallkragarna.. så man kan göra om formationen om man vill (inte nått man gör frivilligt.. med tanke på att jag har tre på höjd.. fyllda med jord o slang).

3D-skiss av en köksträdgård med måttangivelser, pallkragar och gångar anpassade för skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skickar med en bild på min planering :)
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
Lyx. Vet inte om det framgår av min bild, men det är iaf 3m högre upp än entrén i höjdled. Kanske 6m ovanför gräsmattan.

Skottkärra är inte så smidigt på vår tomt generellt :) Men visst, man kan ju ha en uppe vid odlingarna. Ska fundera lite! Lättare att rensa ogräs osv om man har lite plats.
 
F
Snigla skrev:
Tycker det är en kanonidé :) man kan få väldigt mycket skörd på väldigt liten yta! Ska bli intressant att testa.. (Se om det funkar)

Inga problem att odla i pallkrage heller, men då odlar man inte på höjden direkt, mer som vanligt fast lite förhöjt :) gjorde vi förra året och det gick bra ..

I år blir det både i land (första gången här..har inte ens fräst upp landet än) och på "höjden" här (y)
Har jag fattar rätt? Man sätter några päror i nedersta skiftet och när blasten kommer upp så skruvar man på ett skift till och täcker med ny jord? "Förökar sig potatisen när man fyller på med jord eller sätter man nya i varje skift?
 
mest en tanke om form, har man inte plats kan man minska.. Tex ta bort de små pallkragarna vi har längst ut samt de två kragarna på mitten (längst ut) så du ist bara har en "köksö" :) vill du minska åt andra hållet..ta bort en pallkragsrad på mitten (alla rader) :)

Är som sagt nöjd med formen själv, förutom att allt är snett o vint haha., marken visade sig luta mer än man trodde! Och man ville ha kragarna lite plana upptill..hm gick sådär ;) nu är allt snett o vint ist..men gör inget!

Men för oss som byggde på höjden..så blev formen smidig för jag behöver inte sätta så mycket staket iaf.. hararna verkar inte hitta dit ..och man behöver bara två grindar o lite armeringsnät för att få en egen liten "gård" därinne
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.