Hej

Jag har precis haft en renovering av min lägenhet, men är osäker på vissa kvalitétsfrågor. Hur rekommenderar man att man går tillväga för att ta reda på om kvaliteten är på en normal nivå? Frågar jag nuvarande byggar säger han att allt är perfekt, frågar jag en annan byggare så säger de att man måste göra om allt så att de ska få mer business. Så hur gör jag för att få en objektiv rekommendation av vad man kan kräva att de gör om och ej?

Mvh
Max

Man kan ta dit en oberoende besiktningsman. Är du orolig för fuktskador eller bara missnöjd med resultatet?

Johannes Carlsson skrev:
Man
kan ta dit en oberoende besiktningsman. Är du orolig för fuktskador eller bara missnöjd med resultatet?
Hej Johannes
Tack för ditt svar. Jag är inte orolig för fuktskador, men är missnöjd med resultatet, och är osäker på vad som är normalt och inte normalt.
Mvh
Max

Börja med att lägga upp massa bilder på resultatet här?

Lägg ut några bilder så kommer du få massor av kommentarer, lovar :)

Här kommer några bilder på resultatet.

Mosaikplattor ojämnt lagda med synliga oregelbundenheter och spackel i fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mosaiken är inte helt rakt lagd här - de kommer ju i ganska stora rutnät - är detta normalt?

Ojämnt lagd mosaik på vägg med synliga oregelbundna fogar som ger ett orätt och rörigt intryck.
Skapa konto

Här ser hörnet inte så snyggt ut - är detta normalt eller dåligt arbete?

Glipa mellan vit dörrkarm och marmormönstrad vägg, med synliga spikhål och ojämnt lagd mosaik.
Skapa konto

Glipor i dörrkarm, och syniga hål där spikarna går - normalt?

Glipa och osymmetrier vid dörrkarm, med synliga spikhål och ojämn övergång till vägg.
Skapa konto

Detta ser bara konstigt ut

Glipa mellan en vägg och en vit dörrkarm i ett byggprojekt, med fokus på otillräcklig passform och finish.
Skapa konto

Glipa mellan vägg och dörrkarm - borde man inte ha en skräddarsydd dörrkarmstjocklek här?

Dåligt avslutad dörrkarm med synlig silikon, glipa och spik på tröskeln mot parkettgolv.
Skapa konto

Man har fyllt med silikon mellan träbiten på golvet och dörrkarmen. Detta är badrummet. Är detta normalt? Det ser inte så snyggt ut. Hur borde man göra här?

Glipa mellan golv och vit dörrkarm, ojämnheten antyder en möjlig installationsbrist.
Skapa konto

Här är det en liten glipa mellan golv vägg när man trycker ner golvet. Det känns lite konstigt och att golvet är lite böjt uppåt. Kommer det lägga sig med tiden eller är det bara dåligt lagt?

Synlig glipa mellan trägolv och grått kakel med spår av silikonfyllning vid dörrkarmen.
Skapa konto

Parkett ut mot fransk balkong. Detta känns inte helt rätt gjort.

Ett trägolv med mörka fläckar och synliga spikhål, ojämn fogning nära väggen och förpackningsmaterial på golvet i ett rum under renovering.
Skapa konto

Här är en liten bonus - en stor fläck på parketten. Måste ju kommit i efterhand medans de byggde... Eller?

S
är det som betalt så skulle jjag inte betala nån räkning.
utländsk eller svensk firma?

Ser ju sisådär ut överallt skulle jag säga.

S
Saljtjanst skrev:
Ser ju sisådär ut överallt skulle jag säga.
ser inte alls ut så där. det är bara slarv det där.

Urk, tyvärr inga proffs som varit i farten. Hoppas du inte betalt allt. Finns fler bilder på badummet?

Slarvigt gjort, känns som den som gjort det stressat klart och kanske inte riktigt vet rätt :(

Vill man ha det bra är det bara att riva ner och göra om

Jag har bevisligen använt en dåliga byggare - Vi har inte betalt, och kommer inte att betala. Kan någon rekommendera byggare i Stockholms-trakten som skulle kunna lösa problemen?

Om man vill riva och göra om - kan man använda samma material, eller måste man köpa nytt?

S
apantorsk skrev:
Om man vill riva och göra om - kan man använda samma material, eller måste man köpa nytt?
man kan inte använda matrialet. borde finnas tips i bekantskapskretsen

Så du menar att parkett, kakel, etc. allt måste köpas om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.