3 698 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Osb skiva och gips enligt regler?
Tja. Hur är ser man gör för att det ska bli rätt??
Försäkrings bolaget sa att wab skivan för våtutrymme ej är ett krav längre.
Så nu ska man om jag förstår de rätt för att försäkring ska gälla ifall något händer, sätta dit en osb skiva, och över det ett gips, men ej låta skarvarna vara bredvid varandra, preima och på det kommer kakel, då blir det enligt regler och rätt??
Försäkrings bolaget sa att wab skivan för våtutrymme ej är ett krav längre.
Så nu ska man om jag förstår de rätt för att försäkring ska gälla ifall något händer, sätta dit en osb skiva, och över det ett gips, men ej låta skarvarna vara bredvid varandra, preima och på det kommer kakel, då blir det enligt regler och rätt??
Om du ska göra det själv, läs här. Annars anlita auktoriserad firma. http://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Lite mer komplicerat är det.
Om vi antar att du kör med vanligt gips. Då skall du ha ett tätskikt på gipset. Numera måste det vara ett foliebaserat tätskikt. och i det systemet ingår folie, lim och ibland primer. Det måste du kolla med monteringsanvisningarna för det system du väljer.
Du måste också kontrollera att systemets tillverkare godkänner att det monteras på vanlig gips.
Om vi antar att du kör med vanligt gips. Då skall du ha ett tätskikt på gipset. Numera måste det vara ett foliebaserat tätskikt. och i det systemet ingår folie, lim och ibland primer. Det måste du kolla med monteringsanvisningarna för det system du väljer.
Du måste också kontrollera att systemets tillverkare godkänner att det monteras på vanlig gips.
Ska det inte vara 15mm plyfa bakom för att bli rätt?
Har dålig koll hur det är nu men när jag byggde 2015 var det våtrumsskiva och plyfa kommunen vill ha. Alternativ till plyfa var kottling överallt där det skulle skruvas.
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Har dålig koll hur det är nu men när jag byggde 2015 var det våtrumsskiva och plyfa kommunen vill ha. Alternativ till plyfa var kottling överallt där det skulle skruvas.
http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det finns en konstruktion våtrumsvägg xx (kommer inte ihåg siffrorna), det är en testad konstruktion framtagen av organisationen "säkert vatten" och ett antal försäkringsbolag. I den konstruktionen ingår en 15mm plywoodskiva.
Det är inte obligatoriskt att följa den konstruktionen, men den ger en del fördelar jämfört att inte följa den, bla. när det gäller behov av förstärkningar där man skall skruva upp sker om jag minns rätt.
Det är inte obligatoriskt att följa den konstruktionen, men den ger en del fördelar jämfört att inte följa den, bla. när det gäller behov av förstärkningar där man skall skruva upp sker om jag minns rätt.
hempularen skrev:Lite mer komplicerat är det.
Men det ska även vara osb skiva innan man sättet dit gipset?
Är inte tätskiktet bara primer? Har du exempel på något tätskikt som är godkänt? Hur ser folien ut, e de typ som reperations tapet som man limmar på gipset?
Så man måste inte ha plyfsa( e det playood?) eller osb skiva? Går de att köra direkt med gips på väggen om de förstärkt nog?hempularen skrev:Det finns en konstruktion våtrumsvägg xx (kommer inte ihåg siffrorna), det är en testad konstruktion framtagen av organisationen "säkert vatten" och ett antal försäkringsbolag. I den konstruktionen ingår en 15mm plywoodskiva.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Njaaa. Men du måste titta på gipsskivetillverkarnas konstruktionsanvisningar. I princip så behöver du ha regelavstånd cc30 i väggen om du har enkelgips. Jag tror att det går med cc60 och dubbelgips (men du får kolla).
Men även att fästa saker i en våtrumsvägg är lite av en vetenskap. Du får inte ha några hål, ens för toapapperhållaren som går rakt igenom. Ett hås kslal tätas med silikon, du borrar fyller med silikon, stoppar i pluggen, fyller pluggen med silikon, skruvar.När du dp skruvar så skall skruven skapa tryck som får silikonet att pressas mot väggarna i hålet. Om det då är hål rakt igenom en skiva, så kommer silikonet bara att tryckas ut in i väggen.
man behöver därför ha kortlingar för allt som skall skruvas upp. Handdukskrokar, duschväggar, handfat osv. Skruvar måste hela tiden fästa i massiva konstruktioner. Det blir extra mycket sådant om du bara har gips.
Har man då 15mm plywood så går det mesta att fästa, utan att borra hål igenom plywoodskivan. Möjligen bör man sätta en regel där handfat skall skruvas upp.
Men även att fästa saker i en våtrumsvägg är lite av en vetenskap. Du får inte ha några hål, ens för toapapperhållaren som går rakt igenom. Ett hås kslal tätas med silikon, du borrar fyller med silikon, stoppar i pluggen, fyller pluggen med silikon, skruvar.När du dp skruvar så skall skruven skapa tryck som får silikonet att pressas mot väggarna i hålet. Om det då är hål rakt igenom en skiva, så kommer silikonet bara att tryckas ut in i väggen.
man behöver därför ha kortlingar för allt som skall skruvas upp. Handdukskrokar, duschväggar, handfat osv. Skruvar måste hela tiden fästa i massiva konstruktioner. Det blir extra mycket sådant om du bara har gips.
Har man då 15mm plywood så går det mesta att fästa, utan att borra hål igenom plywoodskivan. Möjligen bör man sätta en regel där handfat skall skruvas upp.
Liknande trådar
-
Osb eller gammal spånskiva bakom gipsen?
Byggmaterial & Byggteknik -
MDF/OSB istället för gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Spånskiva eller OSB bakom gips?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Montera Ikeas köks skåp vilka skruvar användes för stadig infästning i gips och osb skiva
Kök -
Hur fäster man gipsskiva på OSB?
Byggmaterial & Byggteknik