Undrar varför Jula envisas med att inte ge ut en tryckt katalog? Är det ekonomiska övervägande som spelar in månntro?
Fick Biltemas katalog i posten idag, och det första man gör är att bläddra igenom den under flera minuter och sedan lägga undan den på ett bra ställe.
Jula har nyligen lanserat en app som ska ersätta den tryckta katalogen men uppenbart är min android-telefon för gammal, appen går ej att installera.
Fick Biltemas katalog i posten idag, och det första man gör är att bläddra igenom den under flera minuter och sedan lägga undan den på ett bra ställe.
Jula har nyligen lanserat en app som ska ersätta den tryckta katalogen men uppenbart är min android-telefon för gammal, appen går ej att installera.
Telefonkatalogen har jag inte sett röken av på kanske 10 år. Minns dock hur man bläddra i de bakre delarna av den, och läste om hur man skulle agera när kriget kommer. "Alla meddelande om kapitulation är falska" så kunde det låta under kalla kriget.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Håller med jag, VILL ha en katalog att kola i. Appen använder man överallt annars. Julas app är skit för övrigt. Får av någon anledning t ex Borlänge som min närmaste stad och kan inte ändra. Sedan är det knappast så att man kan jämför med en telefon katalog.😄
@jonatan79 Bläddrade du i den för att memorera namn😂😂
@jonatan79 Bläddrade du i den för att memorera namn😂😂
Lite märkligt med Julakatalogen.
De påstår att de inte trycker någon huvudkatalog av miljösjäl, men nu finns det en vårkatalog i butikerna, tryckt på onödigt tjockt papper och så kommer det regelbundet stora reklamblad i brevlådan. Jag tror det mer är en sån sak att utan tryckt katalog, kan Jula enkelt ändra priserna under året och på så sätt öka sin vinst.
Kassörskan blev riktigt sur på mig, då hon frågade om jag ville bli Julamedlem och jag svarade att det blir jag kanske, när huvudkatalogen börjar att tryckas igen!
De påstår att de inte trycker någon huvudkatalog av miljösjäl, men nu finns det en vårkatalog i butikerna, tryckt på onödigt tjockt papper och så kommer det regelbundet stora reklamblad i brevlådan. Jag tror det mer är en sån sak att utan tryckt katalog, kan Jula enkelt ändra priserna under året och på så sätt öka sin vinst.
Kassörskan blev riktigt sur på mig, då hon frågade om jag ville bli Julamedlem och jag svarade att det blir jag kanske, när huvudkatalogen börjar att tryckas igen!
Oj, Julas app lämnade en del att önska. Tydligen är min närmsta butik också Borlänge (bor/är i Stockholm). Men det kommer de säkerligen korrigera. Vi kommer nog se en del uppdateringar av appen framöver.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jula trycker ingen katalog sedan ett par år.
Men tyvärr är deras datasystem inte helt hundra, så det går inte fort att få fram info på datorn.
Och det gäller inte bara er med smartphones och appar, det gäller även JULAs egna datorer i varuhuset.
Lååångsamt och segt att få fram info, servern sitter kanske någonstans i Kazakstan?
Annars gillar jag verkligen Jula, mitt favorit-har-allt-mellan-himmel-och-jord-varuhus
Men tyvärr är deras datasystem inte helt hundra, så det går inte fort att få fram info på datorn.
Och det gäller inte bara er med smartphones och appar, det gäller även JULAs egna datorer i varuhuset.
Lååångsamt och segt att få fram info, servern sitter kanske någonstans i Kazakstan?
Annars gillar jag verkligen Jula, mitt favorit-har-allt-mellan-himmel-och-jord-varuhus
Det är väl därför det finns en utskriven katalog i en pärm för personalen!KnockOnWood skrev:
Ja kanske är det så utstuderat från Julas sida att med en tryckt katalog blir det svårare att justera priserna uppåt, eller så är det bara så att de inte har sett att det har varit någon större åtgång på katalogen. Minns förr när den gavs ut, hur stora pallar med kataloger låg vid ingången till varuhusen.
Om man vet vad man vill ha och vet vad det heter så är det väl lättare att söka på hemsidan(för både Jula och BT) men annars kan det nog vara bra att ha en katalog.
Dessutom om det ligger en katalog som någon bläddrar i så kan "köpbehov" uppstå som man inte hade en aning om att man hade
Blev lite paff häromdagen då sambons 19-åriga son fick en BT katalog direktadresserad till honom. Iofs så är han väl i en ålder där bil kan vara intressant men för en kille som är mest sportintresserad och går på en teoretiskt inriktad gymnasielinje så ser jag inte riktigt att han är i målgruppen...
Sen tror jag att etompau har en poäng med att det är svårare idag att ha konkurrenskraftiga priser samtidigt som man inte ska gå back på det man säljer med en katalog som ska gälla i ett helt år. Inte bara utstuderat för höjningar alltså, utan även för att kunna justera nedåt när man byter leverantör/omförhandlar inköpspriser eller valutor ändras.
Idag så är kunder ofta väldigt prismedvetna och söker på nätet efter priser och då gäller det att ligga "rätt" hela tiden.
Dessutom om det ligger en katalog som någon bläddrar i så kan "köpbehov" uppstå som man inte hade en aning om att man hade
Blev lite paff häromdagen då sambons 19-åriga son fick en BT katalog direktadresserad till honom. Iofs så är han väl i en ålder där bil kan vara intressant men för en kille som är mest sportintresserad och går på en teoretiskt inriktad gymnasielinje så ser jag inte riktigt att han är i målgruppen...
Sen tror jag att etompau har en poäng med att det är svårare idag att ha konkurrenskraftiga priser samtidigt som man inte ska gå back på det man säljer med en katalog som ska gälla i ett helt år. Inte bara utstuderat för höjningar alltså, utan även för att kunna justera nedåt när man byter leverantör/omförhandlar inköpspriser eller valutor ändras.
Idag så är kunder ofta väldigt prismedvetna och söker på nätet efter priser och då gäller det att ligga "rätt" hela tiden.
Jag håller med inläggen tidigare med att deras datasystem är segt. Det som är pinsamt för Jula är att söka på datorerna i butiken är långsammare än att söka via deras webplats. Hur kan det komma sig? Butiksdatorerna kanske tror datacentret ligger i Borlänge....