Hej,

Ny användare här, men vill komma med ett bra tips. Vi har precis avslutat första delen av vårt husbygge. En huvudbyggnad och ett attefallshus. Jag kan varmt rekommendera byggföretaget som heter Indecon och kommer från Estland. Väldigt skickliga och noggranna snickare med bra öga för detaljer. Ägaren heter Andrei och är mycket trevlig och tillmötesgående. Han pratar utmärkt engelska. Aldrig något gnäll trots att vårt hus är ganska komplicerat. Indecon byggde huset i element på fabrik, men helt efter våra ritningar. Enda plumpen i protokollet var en försening, men hellre ett noggrant arbete än ett hastjobb.

http://www.indecon.ee/

Nybyggd huvudbyggnad och attefallshus i trä, omgiven av tallar och bergig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Wow, fantastiskt fint! (y)

Infon på företagets webbplats inger onekligen ett visst förtroende.
Varifrån tar de virket?
Ungefär hur ser prisbilden ut jämfört med ett "genomsnittligt" svenskbaserat byggföretag?

Hej, Har haft kontakt med Andrei,verkar seriös och god engelska.

Hur var kontraktsdelen? ABS-09? Lyftplan?

Och hur ligger de prismässigt?

Vilken kommun har ni byggt i?

Är själv sugen att ta in anbud från de, men vill ha riktiga referenser och lite mer historik.

Tack,
P

S
låter lite som reklam. samma månad som registrerar sig tipsar man om en firma

Vi har kollat användaren och det finns inget som tyder på att detta är reklam.

• Gilla
1
  • Laddar…
Här kommer lite svar:

Virket är sibirisk lärk och levererades monterat på elementen (till största del). Vi hade specificerat de dimensioner som vi ville ha och det var inga problem att ta fram speciellt för oss.

När det gäller prisbilden så har jag svårt att svara på hur den ligger exakt, eftersom vi hade väldigt svårt att hitta en byggare från Sverige som ville ta sig an vårt hus. Vi fick några första priser från andra byggare men de kändes inte kalkylerade på ett seriöst sätt. Om jag vore dig så skulle jag skulle ta in anbud och se hur de ligger till. Men kvalitetsmässigt så tror jag faktiskt de slår de flesta svenska byggare på fingrarna. Har några bekanta som byggt här i närheten och det är väldigt stor skillnad på detaljer och snickeriarbete. Det är därför jag skrev inlägget från början. Vi hade väldigt svårt att hitta en byggare som var intresserad och som var seriös. Min känsla är att det är väldigt svårt att hitta en byggare som brinner för att bygga med hög kvalitet. Så lite reklam är det såklart, men känns vettigt att låta andra hitta någon som gör ett så bra jobb.

Vi hade ett ABS-09 som vi hade satt ihop med hjälp av en jurist. Inga problem med det. Vi har byggt i Nacka kommun och först hade kommunen ett krav om byggfelsförsäkring, men efter tips från en rutinerad kontrollansvarig så tog vi på oss det själva. Det vill säga att vi sa att vi byggde huset i egen regi. Det var nämligen svårt att få en byggfelsförsäkring om man har en byggare som inte är från Sverige. Vet inte om detta är fallet längre. Eftersom vi hade fått goda referenser av en kompis som byggt med Indecon så tog vi det beslutet.

Lyftplanen var rimlig och bygger på slutförande av olika stadier. Indecon kom med ett förslag och efter det diskuterade vi några detaljer som justerades. Så jag var aldrig orolig för att vi låg ute med pengar.

Mycket snyggt och det passar verkligen i omgivningen som det ser ut på bilderna.

Kul att höra om ett bygge som gått bra, det är vi inte så bortskämda med här (y)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.