Designade om min TIG pedal, förr hade den kontrollerna för min- och maxström på pedalen. Kopierade kemppis design där, det blev också två kablar som jag tejpade ihop, lite sunkigt.... Men nu gjorde jag om det med en 5-trådig kabel istället och lade elektroniken i en låda som sen ska monteras lite mera permanent på svetsen. Så nu slipper jag rota där nere på golvet och har bara en kabel.

33143759380_4672150b24_b.jpg

33370401502_6f7dc0439d_b.jpg

En annan sak jag vill fixa är nån sorts stopp som gör att pedalen låser sig i off-läget och man måste trycka lite extra hårt för att få igång den, men sen när man väl fått pedalen att röra sig ska det funka normalt. Jag vet av en metod som borde funka med en fjäderbelastad kula, "ball detent" kallas det på engelska, vet inte det korrekta svenska ordet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
ullberg
MathiasS skrev:
...men, med facit i hand och efterklok osv, var det du som betedde dig puckat eller hände det ändå? Du nämnde dåligt underlag.
Jaha, så då var det dags att slåss mot väderkvarnarna igen?

Så länge det inte går att identifiera något negativt med en (fjädrande) klyvkniv tror jag tyvärr du kommer få det tungt, Detta är bara ett till exempel på att det är en vettig extra säkerhetsanordning...

/U
 
ullberg skrev:
Jaha, så då var det dags att slåss mot väderkvarnarna igen?

Så länge det inte går att identifiera något negativt med en (fjädrande) klyvkniv tror jag tyvärr du kommer få det tungt, Detta är bara ett till exempel på att det är en vettig extra säkerhetsanordning...

/U
Äh tramsa inte. Det handlar om att lära av andras misstag, i detta fall mexitegels.
 
MathiasS skrev:
...men, med facit i hand och efterklok osv, var det du som betedde dig puckat eller hände det ändå? Du nämnde dåligt underlag.
Som så ofta när det händer olyckor. Slarv, stress och negligering av uppenbara signaler om att något håller på att hända.

Skulle klyva sista 16mm spånskivan på längsledd, upplagd på arbetsbockar med 2 st 45x95 på (Här är första felet, det skulle varit tre eller fyra). För att skivan inte skulle nypa så kastade jag under några 45x45 längsmed bockarna, men kontrollerade inte ordentligt att skivan vilade på dem (Här är andra felet).

I slutet på kapningen hör jag hur sågen börjar gå tungt men det är inte så långt kvar så jag kör på. Backar sågen :)banghead:) en aning och då kastar sågen.

Klyvkniv hade sannolikt räddat denna situationen. MEN jag måste bli bättre på att ta pauser i arbetet och inte kötta på ända in i kaklet. Att tänka klart är det allra bästa skyddet mot olyckor.

På jobbet tar man ju pauser och fikar, men när jag bygger hemma händer det sällan... :)
 
  • Gilla
kulle och 5 till
  • Laddar…
De flesta tillbud är väl ett kvitto på att man gjort något fel inte om som i detta fallet om sågen har kniv eller inte. Sedan kan kanske kniven rädda en situation om man har tur men det är ju inga garantier. Jag brukar ha små kilar i fickan som jag sätter i mellan, ett knep som jag lärde mig när jag körde såg med kniv.

Jag brukar försöka att lägga skivan på golvet om det är stor skiva så att jag kan ha en bra ställning bakom sågen och ha en möjlighet att hålla emot om något går fel. Att ha skivan på upplägg och sträcka mig in för att dela skivan på längden känns för mig lurigt eftersom jag inte tycker att jag får något bra och säkert sätt att hålla sågen om det bär iväg.

Att tänka genom flera gånger inte stressa och lägga ner om man blir trött är bra tips.

Svammel av ceson som inte alltid lever som han lär:)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
DennisCA skrev:
...

En annan sak jag vill fixa är nån sorts stopp som gör att pedalen låser sig i off-läget och man måste trycka lite extra hårt för att få igång den, men sen när man väl fått pedalen att röra sig ska det funka normalt. Jag vet av en metod som borde funka med en fjäderbelastad kula, "ball detent" kallas det på engelska, vet inte det korrekta svenska ordet.
Skulle det inte funka med en maget?
 
mexitegel skrev:
Som så ofta när det händer olyckor. Slarv, stress och negligering av uppenbara signaler om att något håller på att hända.

Skulle klyva sista 16mm spånskivan på längsledd, upplagd på arbetsbockar med 2 st 45x95 på (Här är första felet, det skulle varit tre eller fyra). För att skivan inte skulle nypa så kastade jag under några 45x45 längsmed bockarna, men kontrollerade inte ordentligt att skivan vilade på dem (Här är andra felet).

I slutet på kapningen hör jag hur sågen börjar gå tungt men det är inte så långt kvar så jag kör på. Backar sågen :)banghead:) en aning och då kastar sågen.

Klyvkniv hade sannolikt räddat denna situationen. MEN jag måste bli bättre på att ta pauser i arbetet och inte kötta på ända in i kaklet. Att tänka klart är det allra bästa skyddet mot olyckor.

På jobbet tar man ju pauser och fikar, men när jag bygger hemma händer det sällan... :)
Hatten av för en bra analys så vi andra kan lära oss av ditt misstag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Äh tramsa inte. Det handlar om att lära av andras misstag, i detta fall mexitegels.
Men här är det du som tramsar. Oavsett om det var en olycka orsakad av slarv (som ju mexitegel är inne på) eller ej så saknar sågen en klyvkniv, en anordning som hade kunnat rädda situationen här (eller inte, har själv gjort liknande missar och sågat i skenan trots att jag har klyvkniv). Att lära av misstag utesluter inte att byta till en såg med bättre säkerhetsfunktioner - kanske är det faktiskt en del av att lära av misstagen.
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Men här är det du som tramsar. Oavsett om det var en olycka orsakad av slarv (som ju mexitegel är inne på) eller ej så saknar sågen en klyvkniv, en anordning som hade kunnat rädda situationen här (eller inte, har själv gjort liknande missar och sågat i skenan trots att jag har klyvkniv). Att lära av misstag utesluter inte att byta till en såg med bättre säkerhetsfunktioner - kanske är det faktiskt en del av att lära av misstagen.
Vad är det frågan om? Vari ligger mitt tramsande? Jag har ställt en kompletterande fråga kring omständigheterna och fått ett väldigt bra svar på det. Slutsatsen för egen del blir då även i fortsättningsvis att sågen är ok på det sätt jag använder den.

Edit: Skälet till moderatorns påhopp är tydligen att jag anser att klyvkniv inte behövs. Jag kände inte själv till att jag hade den uppfattningen men så är det tydligen....och därefter förväntas jag försvara en uppfattning jag inte har. Jag har medvetet prioriterat bort klyvkniven vid ett sågköp och det har jag ännu inte haft skäl att ångra, någon annan såg än just den kör jag dock inte utan klyvkniv.
 
Redigerat:
Har improviserat lite med hyvelstålskärpning, ett fäste till en DVB-T antenn fick utgöra slipstöd till min lågpris bänkslip. Sedan provade jag ett nytt vattenstenkit från Rutlands som tyvärr stannar på #3000, det känns som att man kanske skulle ha någon finare sten också. Känns också som att större slipsten inte skulle skada - man kunde känna hur eggen på stålet blev svagt rundad.

Avslutade med att prova hyveln i lite ask, får nog känna mig nöjd med renoveringen!

Improviserat slipstöd för hyvelstål på bänkslip, vattensten för kärpning och hyvlat askträ med nyslipat hyvelstål.
 
  • Gilla
Seglartokig och 1 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Skulle det inte funka med en maget?
Problemet med det är att när man börjar närma sig pedalens nedre gräns så kan magneten ta tag och vilja dra pedalen till ursprungsläget och så släcks ljusbågen, med en fjädrad boll så blir det lite resistans i båda riktningarna istället.
 
Lagt lite tid på småsaker i dag.

Ny svarvövning. Ett par bänkhakar i ek.
Två nysvarvade bänkhakar i ek med synliga ändar och arbetsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarvad ekpinne för bänkhake monterad på arbetsbänk med synliga snittmärken och låg lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svarvade ner ämnet till 20mm. Sedan putsat till strax under. 19,5-19,8 ca.
Sedan till sågen. Ändarna som inte svarvats jämnade jag till så att det var fyrkantigt utanför det svarvade området. Markerade upp var kapningarna skulle göras. Sågade sedan ut anliggningsytorna.
Den sortens frihandssågingar är olämpliga att visa upp i ett offentligt forum, så ni får spekulera i hur jag lyckades få till 3-4 graders lutning :cool:.

Spårade upp för fjädrar.

Sedan dags för kapning. Den gjorde jag i bandsågen då risken för att förstöra något är mindre där.
Fjädrarna gjorde jag i poppel, mest för att få en färgkontrast :). Sågade till ett par stickor med sugpassning i spåren. Slipade in dem och avslutade med att limma fast ena änden. Tänker att om båda ändar är limmade så har fjädringen ingen stans att ta vägen.

Borrade ett hål i en klots för att testa funktionen. Visade sig att den fina spiralborr som jag tänkt använda hade fel dimension :p. Får vänta på att placera ut dem där jag vill ha dem.

Funderar på att leta upp en läderbit och limma på anslagsytorna.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S
Lämnar garaget med ett leende :) provkört skivförvaringen med palldragaren, dock återstår det några skivor som ska skruvas på.
 
Redigerat:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Provmonterat hjul på första färdigoljade skjutdörren till garderoben i källaren. Saaakta framåt, två lager hårdvaxolja per sida och endast möjlighet att olja en dörr i taget...
 
phl skrev:
Provmonterat hjul på första färdigoljade skjutdörren till garderoben i källaren. Saaakta framåt, två lager hårdvaxolja per sida och endast möjlighet att olja en dörr i taget...
Inser att jag har det bra. Synd att den yrkesmässiga produktionen inkräktar hårt på hobby-tiden
Flertalet träramar i olika storlekar uppradade i en verkstad, återspeglar hobbyarbete med yrkesmässig precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.