Jag har gjort en uteplats med tillhörande utekök/bar.
Jag tänkte att jag lägger upp lite bilder och beskrivning på vad har gjort.
Steg 1 var att grävda bort ca 50cm jord och efter det markisolera, fyllde sedan med grus och stenmjöl.
packade ordentligt mellan varven.
Jag har även passat på att dra lite elkablar i rör + sommar vatten innan jag fyllde igen.
Jag tänkte att jag lägger upp lite bilder och beskrivning på vad har gjort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Steg 1 var att grävda bort ca 50cm jord och efter det markisolera, fyllde sedan med grus och stenmjöl.
packade ordentligt mellan varven.
Jag har även passat på att dra lite elkablar i rör + sommar vatten innan jag fyllde igen.
Logga in
Skapa konto
Steg nummer 2 var att få upp ett tak till uteköket.
Jag funderade mycket hur jag skulle göra, jag ville ha ett täckande tak över köksdelen men jag ville samtidigt inte att bygget skulle bli så stort att det skymde sikten mot vattnet från huset.
Det slutade med att jag byggde ett pergolatak med en utfällbar markis, på detta sätt så fick jag extra takyta utan att få få skymmande stolpar i vägen.
Jag funderade mycket hur jag skulle göra, jag ville ha ett täckande tak över köksdelen men jag ville samtidigt inte att bygget skulle bli så stort att det skymde sikten mot vattnet från huset.
Det slutade med att jag byggde ett pergolatak med en utfällbar markis, på detta sätt så fick jag extra takyta utan att få få skymmande stolpar i vägen.
Logga in
Skapa konto
Jag behövde en vägg som skulle utgöra stommen till uteköket och bardelen och där använde stockar från ett gammalt hus som skulle rivas. Så det timrade jag upp några varv på tre sidor runt pergolan.
Nu började man ana hur uteplatsen skulle bli.
Jag fick också tag i en gammal järnspis som jag började göra plats för.
Nu började man ana hur uteplatsen skulle bli.
Jag fick också tag i en gammal järnspis som jag började göra plats för.
Logga in
Skapa konto
En uteplats behöver ju naturligtvis en bar
Sen ska den ju vara gjord i tåligt material om det ska stå ute i ur och skur.
Så jag lyckades snubbla över gamla skruttiga jordbruksmaskiner från förra sekelskiftet och där hittade jag jag själva barstolarna. Det är gamla rejäla fjädrande sitsar i järn, sedan gjorde jag fotsteg av gamla vattenledningsrör.
Om man tycker att det blir kallt att sitta på dom så får man sitta någon annanstans eller sätta dit en dyna
Självklart belysning under och ovanför barbordet.
Sen ska den ju vara gjord i tåligt material om det ska stå ute i ur och skur.
Så jag lyckades snubbla över gamla skruttiga jordbruksmaskiner från förra sekelskiftet och där hittade jag jag själva barstolarna. Det är gamla rejäla fjädrande sitsar i järn, sedan gjorde jag fotsteg av gamla vattenledningsrör.
Om man tycker att det blir kallt att sitta på dom så får man sitta någon annanstans eller sätta dit en dyna
Självklart belysning under och ovanför barbordet.
Logga in
Skapa konto
I själva kök och bardelen så har jag satt värmebehandlad rillad trall, jag gjorde en diskbänk av gammalt åldrat virke och det införskaffades en rejäl Jamie Oliver hybrid grill.
Vattenkranen är en riktigt gammal sak i mässing och redskapshållare av vattenledningsrör och gammal rostig spik.
Vattenkranen är en riktigt gammal sak i mässing och redskapshållare av vattenledningsrör och gammal rostig spik.
Logga in
Skapa konto
Jag behövde ett bord som inte skulle ta skada av att stå ute sommar som vinter.
Bordet blev tillverkat av två gamla pelarbord av kontorsmodell och lite gamla åldrade plankor, bordet har även värme och belysning under sig.
Bordet blev tillverkat av två gamla pelarbord av kontorsmodell och lite gamla åldrade plankor, bordet har även värme och belysning under sig.
Logga in
Skapa konto
Jag behövde någonstans att elda i under mörka och svala höstkvällar.
Jag funderade på hur man skulle kunna bygga någon form av kamin med skorsten för att inte få en massa rök men ändå få värme.
Jag fick tag i ett gammalt expansionskärl som nog skulle kunna fungera bra att bygga om.
Så det blev att satta igång vinkelslipen.
Jag funderade på hur man skulle kunna bygga någon form av kamin med skorsten för att inte få en massa rök men ändå få värme.
Jag fick tag i ett gammalt expansionskärl som nog skulle kunna fungera bra att bygga om.
Så det blev att satta igång vinkelslipen.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Här är det färdiga resultatet av utekaminen, byggkostnad ca 100kr för några kapskivor och lite svetspinnar.
Vedförvaringen var en del som blev över så den fick jag på köpet
Och om ni ser i bakgrunden så blev det dessutom över ytterligare en del som fick bli eldtunna.
Vedförvaringen var en del som blev över så den fick jag på köpet
Och om ni ser i bakgrunden så blev det dessutom över ytterligare en del som fick bli eldtunna.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "Vedförvaringen"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Ja, här är då några bilder på den färdiga uteplatsen
Hoppas att det kan ge inspiration till andra.
Observera att kandelabern på bilden är gjord av gamla tändstiftsnycklar, kugghjul och ett hjullager från en bil
Varför använda nya saker när man har en massa skrot hemma
Hoppas att det kan ge inspiration till andra.
Logga in
Skapa konto
Observera att kandelabern på bilden är gjord av gamla tändstiftsnycklar, kugghjul och ett hjullager från en bil
Varför använda nya saker när man har en massa skrot hemma
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ser riktigt snyggt ut och mysigt ut. Bra jobbat! Blev jag själv sugen på att sätta igång med uteplatsen.
Frågor ang. plasttaket:
- vad har du för fall/lutning på det?
- vad har du för dimensioner och c på stolpar, balkar, läkt?
Frågor ang. plasttaket:
- vad har du för fall/lutning på det?
- vad har du för dimensioner och c på stolpar, balkar, läkt?
Redigerat: