Vad är bäst i ett vardagsrum: lackad, mattlackad eller oljad parkett?

  • Lackad parkett

    25 Röster 19,2%
  • Mattlackad parkett

    59 Röster 45,4%
  • Oljad parkett

    46 Röster 35,4%
  • Antal röster
    130
OSMO hårdvaxolja så klart
 
Osmo hårdvaxolja har jag haft 30 år. Helt suveränt, sidenmatt, behaglig yta. Kan bättras om skador uppstått jmf med t ex lackat golv där repor och skador blir fult. Jag har haft hund....
Har rengjort 1 ggr och bättrat en gång under denna tid. Enl anvisningarna.
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Jag har mattlackad gammal stavparkett (slipades & lackades för 8 år sen) i nästan hela undervåningen. Har blivit fult och slitet där man går mest och hade redan behövts göras om där nu. Men då är det hela ytan vi får göra om eftersom det är ett sammanhängande golv utan trösklar... Dessutom upplever jag att golvet inte tål att få lite vatten/fukt på sig utan att det blir fult. Det blir Osmo vaxolja nästa gång!
 
  • Gilla
SueSue och 3 till
  • Laddar…
Jag kan tipsa om att kolla på tyska eBay för att köpa Osmos produkter, det är klart billigare även när frakten räknats in. Det är dags för mig att renovera lite trösklar samt bänkskivorna i köket, och på lite sikt även underhålla parkettgolvet. Det jag gör är att läsa om Osmos produkter på svenska sidor och söker sedan upp dem via produktnumret på eBay.de...tyska är tyvärr inget språk jag behärskar...:rolleyes:
 
Oljat eller Osmo hårdvaxolja är snyggast. På mina hårdvaxade ekbänkskivor i köket har det dock blivit märken efter blåbär mm. Du måste torka upp genast om du tappar nåt färgande. Vardagsrumsgolv kanske klarar sig om du är ordentlig.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Osmos hårdvaxolja finns matt, sidenmatt, halvmatt och blank. Den matta skall dock läggas på mycket tunnt för att bli matt.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Helt klart mattlackad yta
 
A
Matchar ni ytbehandlingen på vardagsrumsgolvet med vad som finns i övriga rum, så att det blir samma överallt? Eller bryter ni av till det som ni helst vill ha?
 
BirgitS
Jag tänker som så att vi tycker om en viss sorts ytbehandling men kan inte renovera allt på en gång utan allt eftersom rummen renoveras så blir det den sorts golv som vi gillar, dvs under ett antal år blir det olika i rummen men så småningom blir det lika.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi har olika golv, fiskbens-stavparkett i vardagsrummet och någon annan typ av parkett i sovrummen, i stil med laminatgolv fast det är riktigt trä. Jag ska nog försöka ge mig på att slipa de sistnämnda själv, men vi kommer nog köra med samma ytbehandling som i vardagsrummet. Vi har inte diskuterat det ännu, så det kan tänkas att vi testar pigmenterad olja i något av rummet. Planlösningen är så stängd att det inte gör något om golven skiljer sig åt.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Föredrar själv lackat sidenmatt golv, snålar man inte med lacken efter slipning och lägger ett par extra lager så blir resultatet bra mycket bättre, får en bättre lyster och djup samtidigt som det tål slitage bättre. Om resultatet efter en omslipning inte blir bra eller golvet är känsligt för fukt/torkning så brukar det bero på för få lager lack eller att man inte mättat golvet på första strykningen.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.