Hej,

Vi ska få en dörr insatt i källaren och det kommer innebära bland annat att man måste hugga bort lite betong.

Sen tidigare vet vi att detta dammar en hel del så därför är någon form av målarplast obligatorisk. Tanken är att tejpa fast byggplast(4x5 m) i taket som skiljeväggar på båda sidorna om dörren. I mitten av dessa väggar överlappar plasten sig ca 1,5 m för att göra det möjligt att komma in och ut.

Vi vet ju att även om vi gör såhär så kommer en del damm att ta sig ut men vi hoppas att det stoppar en del iallafall

Frågan är nu bara hur man fäster plasten säkert utan att göra åverkan på taket? Vi har sen tidigare använt häftklamrar men det vill vi inte göra här. Vanlig målartejp kanske går om man köper extra tjock?

Kanske sådan här skyddsfolie från Biltema ?

29005
200 mm bred.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Ovrigt/Sjalvhaftande-skyddsfolie-2000030046/

Redigerat:
Bygg en "ram" av trävirke som du spänner mellan golv och tak som du sedan fäster plasten i, 45x45 fungerar bra.

Där finns "plast med dragkedja" som du tejpar i dörröppningar, de fungerar ganska bra. Dock innebär det att du måste städa 2rum.

Köp inte Biltemas skyddsplast. Tunn och sladdrig, blir statisk och fastnar samt går sönder.

Jag var skitnöjd med biltemas plastfoliedörr med dragkedja.

Thomas_Blekinge skrev:
Jag var skitnöjd med biltemas plastfoliedörr med dragkedja.
Den med dörr och dragkedja kanske är bättre. Jag syftade på de enkla plastskynkena som Biltema också säljer.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.