Ska göra i ordning ett rum som använts som förråd till ett sovrum. Slet ut garderober osv och fann där bakom mögel enligt bilden. Väggen är en yttervägg som vetter mot söder. Enplans radhus med mexitegel-fasad.

Jag tänker att jag får väl riva bort allt gips, se hur det ser ut under och sen sätta upp nytt gips om jag inte ser något fuktigt under gipset.

Men varför har möglet kommit? Är det något fel som gör att möglet kommer att återvända sen igen? Vad kan ha hänt? :surprised:

Mögelskador på en inre yttervägg med bortriven tapet i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
bottwnplan?
är möglet fuktigt ?

Enplanshus, så ja bottenplan. Nej inget känns fuktigt.

Hur är värmen och ventilationen i rummet ?

• Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
S
plan-g skrev:
Enplanshus, så ja bottenplan. Nej inget känns fuktigt.
gammalt kanske. riv gipsen. tvätta golv och annat du inte river med mögelrent

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Sämre isolering tillsammans med fuktig luft. Är det lika illa upp över väggen där garderoben stått?
Troligen har inomhusluften kondenserat där och fukten skapat en grogrund för mögelsporer.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Där har stått garderober, så luftväxlingen har varit noll.
Fukt finns över allt, och när det blir instängt bakom garderober, och dessutom isolerat från uppvärmning så det aldrig torkar, så kan nog resultatet bli detta.
Och det är ju väldig lite mögel, mindre än på våra frukostfrallor faktiskt ;)

Jag skulle inte vara orolig i alla fall.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Kanske kolla med fuktmätare ?
Är det byggt på platta på mark ?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
-70tals hus med uppreglade väggar isolerande på insidan?

• Gilla
KTM950
  • Laddar…
Hej,
Bara spekulation men kan man inte tänka sig mycket varm luft mot södervägg som pga undertryck i huset (?) strömmat in i den där lilla glipan som jag anar och andra otätheter och sedan kondenserat vid listen..?

H HSP skrev:
-70tals hus med uppreglade väggar isolerande på insidan?
Är det tilläggsisolerat på insidan? Brukar vara ett klassiskt fel då det flyttar daggpunkten från yttervägg till innervägg vilket ger kondens och mögel i innervägg. 70-talshus är ju annars kända riskkonstruktioner eftersom det var energikris då. För täta och för dålig ventilation men också oisolerad platta på mark, oventilerad fasad på mineralull mm mm.

• Gilla
Funshine
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.