3 578 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Vart tar utgångna reservdelar vägen?
Det går ju att sälja dem för 1 kr istället för att skrota, men jag antar att administration, risk för reklamationer, garantier etc gör att det inte är lönsamt. Är det dessutom så att man har tex 1000 artikar i lager, beräknar att man kommer sälja bara 100 av dem och vill behålla dessa på lager (som service) så om man släpper ut 900st till reapris så kommer man ju inte kunna sälja sina 100 kvarvarande till rimligt pris.Stefan1972 skrev:Kassera okuranta delar har gjorts i alla tider inom alla verksamheter och det är som sagt skattetekniska skäl. Har man skrivit ner värdet till noll så kan man såklart inte sälja det sen. Eller ens ge bort det om man ska vara noga. Vid sekelskiftet nånting försvann väl hela AlfaRomeos centrallager i UpplandsVäsby på samma sätt. Stod inspektörer från italien och bevakade när de släppte ner nya motorer och gud vet allt i tuggen. Alfa romeo klubben stod visst utanför och vred sig i plågor.
Men visst är det trist när prima saker skrotas. Speciellt om det är gamla delar som inte går att få fatt på efter detta...
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
problemet är ju bara att de flesta skriver ner till noll och då kan man inte sälja för en krona. Det finns liksom inget mervärde för ett företag att prångla ut utgångna delar på en marknad.
Vi såg nog samma program. Själv försmäktade jag när en stor gripklo grävde sig ner i en hög av nya PV-framskärmar. Det var nog första gången jag insåg att världen styrs av galningar, för vilken klok människa skulle tillåta ett sådant slöseri?hempularen skrev:För många år sedan visade de på TV hur en firma hade i uppdrag att skrota reservdelar. En man stod och krossade vindrutetorkarmotorer för Volvo 140 serien. Varje motor lades in i en kantpress som tryckte ned en kam som pressade en "midja" på motorn.
Tror att om man rent bokföringsmässigt skall få skriva ned skrot till 0, så måste det egentligen destrueras.
Tydligen var jag inte först med den övertygelsen "-Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs". Axel Oxenstierna.
Undantag finns.
När SAAB-ANA slutade sälja Chrysler såldes reservdelslagret till Chryslerbaronen i Bettna. Han fyllde ett gammalt mejeri med godsaker en renoverare bara brukar kunna drömma om. Vad sägs om kompletta kabelmattor etc.
Staffan
Precis. Egentligen är det nog precis tvärtom - eftersom reservdelar är en lagertillgång så kan man inte skriva av dem på samma sätt som en inventarie, de skall värderas löpande. Så det är först när delarna skrotas som de kan skrivas av helt. Men det är ju inget som hindrar att de säljs ut istället.andersmc skrev:
...men sannolikt så måste man ändå ge garantier, administrera försäljning etc - skrotar man bara så "blir man av med" alla PV framskärmar på ett 10-tal minuter.
Det extra tråkiga är när det är just sådant, lager av gamla delar som är omöjliga att få tag på som inte har något egentligt kommersiellt värde för den som skrotar det. 99% av befolkningen skulle inte ha tänkt, ååååååh, en PV skärm för 25 spänn, nu behåller jag min PV istället för att köpa en ny Volvo... Är det däremot så att man skrotar säg 50% av lagret (man har ett överlager) och tänker sig att tjäna pengar på den andra hälften (kan vara en rätt bra marginal) så förstör man ju sin egen marknad om man sålt för nästan inget till ett företag som sen säljer vidare.
Nu tror jag fler sörjer framskärmar till en "veteranbil" än ett relä till en 11 år gammal cylinda diskmaskin... I fallet gamla hushållsmaskiner så tror jag helt enkelt i princip ingen reparerar när de uppnått säg 7-8 år, då byter man. Förutom några få hemmafixare. Men då är det sannolikt dyrare att ha delarna på lager än vad man tjänar att sälja dessa få¨exemplar...
Det extra tråkiga är när det är just sådant, lager av gamla delar som är omöjliga att få tag på som inte har något egentligt kommersiellt värde för den som skrotar det. 99% av befolkningen skulle inte ha tänkt, ååååååh, en PV skärm för 25 spänn, nu behåller jag min PV istället för att köpa en ny Volvo... Är det däremot så att man skrotar säg 50% av lagret (man har ett överlager) och tänker sig att tjäna pengar på den andra hälften (kan vara en rätt bra marginal) så förstör man ju sin egen marknad om man sålt för nästan inget till ett företag som sen säljer vidare.
Nu tror jag fler sörjer framskärmar till en "veteranbil" än ett relä till en 11 år gammal cylinda diskmaskin... I fallet gamla hushållsmaskiner så tror jag helt enkelt i princip ingen reparerar när de uppnått säg 7-8 år, då byter man. Förutom några få hemmafixare. Men då är det sannolikt dyrare att ha delarna på lager än vad man tjänar att sälja dessa få¨exemplar...
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
tyvärr är det nog bara en tiondel av sanningen. Baronen i Bettna har nog bara tagit över en bråkdel av allt som skrotades på ana. Har en bekant som var resemontör på tidigt 70tal och han var på skroten i nyköping när det skrotades ut en massa. Stod över hundra nya motorer til saab 92 som en gubbe slog sönder lite halvhjärtat, Staplar med skärmar till valiant, nya automatlådor i oceanpapper. Kopiösa mängder var det visst. Vad plockade kompisen? jo nå nya fälgar som möjligen kunde passa hans cheva hemma...........Så intressant var det med gamla bildelar då.Staffan2000 skrev:
Liknande trådar
-
Poolvärmepump överbelastar säkring och varvar ner/upp om vartannat
Pool -
Vart hittar man spiralfräs av bra kvalitet??
Möbelsnickeri -
Vart hittar man rå plank med bark?
Möbelsnickeri -
Hur tar jag bort svartmögel på betongen?
Bygglov -
Kan radonhalten öka avsevärt om jag tar bort plastmatta?
Grund & Markarbeten