S
Just nu är diskbänken belamrad med penslar och färgburkar. Inte lika prydligt :rolleyes:

Sågade av stolpen till trappan och göt en ny klack. Kilade senare in klotsar under stolpen.
Träpelare med rötskador, stöttad av tillfällig stolpe, på betonggolv inne i byggnad under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa med slitage, renoveringsmaterial, hink och plastöverdrag. Oavslutade reparationer eller underhållsarbete synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pelare stöds temporärt av trä, omgiven av trasig orange plast och betongrester på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S
Här ser man hur klacken såg ut innan jag gjöt det nya golvet. Orörd klack i ett gammalt golv med spridningsplatta, innan gjutning av nytt golvlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hittade några förebilder på tvättstugan också. Vi är helnöjda med förändringen!
(y)
Före-bild på en gammal tvättstuga med slitna gula och vita kakelplattor och trasigt golv innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal tvättstuga före renovering med ojämnt golv och tvättutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överblick av en gammal tvättstuga före renovering med kakelväggar, rostfri ho, och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig! Det ser exakt likadant ut i vår källare så det uppskattas.
 
S
Jumos skrev:
Snyggt och prydligt 👍🏼
Vitt, vitt, vitt och lite grått. Känns som Ljust och fräscht med Schyffert och Lindström.
Fast det är ju väldigt trevligt med lite ljusare rum i källaren än tidigare.

Skrapade och tvättade ner takfärgen som var målad på limfärg och planen var att måla vitt men det togs tidsbesparande beslut på att lämna det så.

Rått trägolvstak med synliga spikar och en halvmålad vit vägg, samt vitmålad rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undersidan av trappan var grönmålad med samma färg som var på väggarna i matkällaren. Satte antiknirrlister under planstegen och målade allt vitt.

Vitmålat källartak och undersida av en trappa med synliga antiknirrlister, mot kontrasterande grönmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat källarrum med nymålade vita väggar och trappa, skyddad med brun plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vitt är en mindre praktiskt men otroligt tacksam färg att ha i källare, där brukar det kunna vara rätt mörkt ändå. Taket blev ju för övrigt jättesnyggt, lämna det omålat 😄
 
Åsa Lund
antiknirrlister?
Hittar man var?
Nyfiken 😊
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
S
Den bruna källartrappen har blivit vitmålad men stegen ska lackas om också snart.

Idag har jag målat med den sista ytterväggen under trappan. Ett lager till imorgon och sen blir det specialbyggda garderober.


Vitmålad källartrappa med omålade bruna steg i renoveringsprocess, vitmålad vägg och hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Det blev lite krångligt att få in garderoben men med skohornsmontage gick det bra. Klädstång för jackor och det blir ett draperi framför.

Leende person tittar fram bakom nyinstallerad garderob i trappuppgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad vit garderob under trätrappa med synlig klädstång för jackor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag kom resten på plats.

Nyinstallerad vit garderob under trappa i källarrum med betonggolv och spiralsvedtrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En öppen vit garderob med tomma hyllor i ett oinrett rum, redo för installation av klädstång och draperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S
Åsa Lund skrev:
antiknirrlister?
Hittar man var?
Nyfiken 😊
Jag spände upp sättstegen förra vintern och skruvade om dem och kilade i springorna i vangstyckena (där det gick). Då blev trappan tyst men började knarra ännu mer efter ett halvår. Så nu tog jag lister 20x20 mm som jag skruvade fast i sättstegen med en glipa på 2 mm mot planstegen. Sen skruvade jag upp listen mitt på så den tätade och spände ihop mellan sättsteg och plansteg.

Bra att göra det på vintern när virket är torrt.


Vitmålad bjälke med glipa mellan tak och bjälkens ände, skor på en hylla i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden syns inte?
 
S
Bara sista inlägget?

Vitmålad bjälke med glipa mellan tak och bjälkens ände, skor på en hylla i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjejen tycker det är charmigt när golv m.m. knarrar, själv tänker jag inte så mycket på det, det stör mig iaf inte.
I min kåk från 1910 knarrar det mesta :D
 
S
Golven knarrar lite överallt här. Både plankgolven med och utan masonit på och fiskbensparketten från 60-talet likaså.
Trappstegen svajjade lite för mycket för att jag inte kunde låta bli att testa. Dessutom är det precis utanför dotterns rum och för ett år sen var det typ omöjligt att smyga ut ur hennes rum utan att hon reagerade. Nu vaknar hon inte även brandvarnaren tjuter öronbedövande precis utanför hennes dörr. ;)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
[bild]
Satte vindduk och linisolering. Här i dotterns rum där det redan var snedtak och takstolsfacken var fyllda med kutterspån.
Satte 125+125 mm isolering, det är mer än det ligger på vinden...
Väggarna fick 100 mm isolering, vågade inte sätta mer. Det är ingen luftspalt mellan fasadteglet och plankväggen, vilket går emot råden om skaltegelmur. Det har fungerat hittills under årtioendena. :rolleyes:

Gavlarna på huset fick bli utan tilläggsisolering på grund av rör och radiatorer. När det blåser ute så märks det inne... Skar till renoveringsgips som vi satte bakom radiatorerna.

Jag var lite vårdslös när jag rev masoniten bakom för hela radiatorn lossnade från väggen och hängde på kopparröret. Fästet var skruvat med två skruvar som mest satt i luftspalten bakom panelen. Som tur var var jag inte ensam i huset när det hände. Vi lyckades palla under och en koppling som börjat droppa gick att täta genom att skruva lite på kopplingen. Dagen efter skruvade jag fast det med långa skruv men det var inte lätt att få in skruven genom springorna i radiatorn. Kompletterade skruvarna på de andra radiatorerna också.

Det var lite knepigt att få upp ångbromsen.
[bild]
]
God kväll!

Jag tänkte bara fråga hur dina tankar kring väggen är.

Är linisoleringen organisk dvs motsvarighet till kutterspån fast bättre?

Den tröga ångspärren är den för att rummet ska kunna andas som tidigare men i lite mer lagom takt?

Vi ska till att göra samma sak i ett av våra rum men man är ju för rädd att sätta in fel material och utsätta plankstommen för fukt..

Återigen, tack för all den tid du lägger ner på att visa oss! Själv gör jag ett ryck när något är helt klart och bombarderar med bilder och text då :)
 
S
Användt linisolering från Isolina som är hygroskopisk och tillåter fuktvandring. "Vanlig" isolering kräver ångspärr och det är svårt att få det tätt i gamla hus. Pappen är framtagen som ångbroms och teorin är att ångbromsen ska vara fem gånger tätare än vindskyddet på utsidan.

Man ska vara försiktigt med mängden invändig isolering eftersom man riskerar att flytta kondenseringspunkten in i väggen.

Tillräcklig ventilation är viktig för att största mängden fukt går ut med frånluften.

Finns rätt mycket skrivet om det:
http://www.ekobyggportalen.se/2010/11/valja-isolering-vilka-ar-riskerna/

Boktips för gamla hus är Byggnadsvårdsföreningens Energiboken
http://byggnadsvard.se/webbshop/böcker/energiboken
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.