17 365 läst · 47 svar
17k läst
47 svar
Rapport: Ett år med inköp och uppstart av hobbysnickeri
Tack för tipsen med 62:an! Jag har sneglat på den för att jag egentligen var ute efter en första allround-hyvel som krävde minimalt med inställningar och som var vänlig mot nybörjare, och tänkt investera i bla tandat järn samt ett med lite högre vinkel. Samtidigt som du säger ska ju hyveln fungera bäst med det virke jag tänkte använda och som är vanligast här i Sverige. Det är lite farligt att bara läsa på amerikanska siter då denna hyvel höjs av väldigt många.heimlaga skrev:Ett tillägg
Lie Nielsen 62 motsvarar den gamla Stanley 62. Den är en hyvel med extra låg skärvinkel. Jag har en sådan. Min uppfattning är att då man arbetar med furu och björk så är den en specialhyvel för ändträ. Bra att ha ibland men absolut inte den första hyveln som du behöver.
Vanliga hyvlar med 45 graders skärvinkel fungerar mycket bättre att hyvla längs fiberriktningen med i våra inhemska träslag.
Nummer 4 och 5 och 7 är de viktigaste storlekarna i Stanleys och Lie Nielsens nummerserie. Börja med att skaffa någon av dem. Olika tillverkare använde olika typbeteckningar. Det kvittar vad de heter bara storleken är ungefär motsvarande.
Du skall inte kasta bort pengar i onödan.
Egentligen är jag ute efter en allround-hyvel som jag även kan rikta lite större stycken med typ 50x150cm samt hyvla plant. Sedan skulle jag kunna tänka mig att komplettera med en putshyvel. Mitt drömprojekt just nu är att göra om ett gammalt massivt askbord till en bänk och bara använda handverktyg så jag skulle vilja använda puthyvel så långt som möjligt istället för slipmaskin.
Tror ni att en LN 5 och en 4 skulle vara för nära varandra? Är det bättre med en 5 och en 3? Eller 5 1/2 och en 4?
Jag började väl kanske 1.5 år sen, våren 2014 som det tog fart på riktigt. Jag har satsat på begagnade maskiner istället. Jag känner mig lite som din motsats i hur vi gått tillväga, jag började med en bordssåg, sedan en rikt- & plan hyvel och sen en bandsåg.
Alla begagnade och alla krävde lite till mycket jobb, förutom justersågen som bara krävde lite rengöring. Men jag siktade in mig på de stora 3 som jag ser det, bordssåg, rikt och plan hyvel och bandsåg. Dessa är centrala för mig och hur jag arbetar. Självförädling var på schemat från början.
Det var först förra månaden jag köpte en ordentlig fräs, en Bosch GMF 1600 CE. Tidigare har det slarvat & gått med en "Lidl special". Jag har spenderat stor tid på loppisar och finska blocket-motsvarigheter.
Heimlaga bor inte så långt bort från mig och har givit mig tips och hjälp också.
Alla begagnade och alla krävde lite till mycket jobb, förutom justersågen som bara krävde lite rengöring. Men jag siktade in mig på de stora 3 som jag ser det, bordssåg, rikt och plan hyvel och bandsåg. Dessa är centrala för mig och hur jag arbetar. Självförädling var på schemat från början.
Det var först förra månaden jag köpte en ordentlig fräs, en Bosch GMF 1600 CE. Tidigare har det slarvat & gått med en "Lidl special". Jag har spenderat stor tid på loppisar och finska blocket-motsvarigheter.
Heimlaga bor inte så långt bort från mig och har givit mig tips och hjälp också.
Nummer 2 och 3 och 4 och 4 1/2 är putshyvlar. Om du är en någotsånär normalstor karl som sysslar med vanligt möbelsnickeri så är det en nummer 4 som du skall satsa på om du vill ha en enda putshyvel. Småvuxna kvinnor och båtbyggare som hyvlar uppåt och i andra obekväma ställningar vill ofta ha en liten lätt nummer 3. Nummer 4 1/2 är ett åbäke enligt min åsikt och nummer 2 ser ut att vara en leksak om man inte har extremt små händer.
Om du vill rikta längre bitar skall det vara en långhyvel eller "rubank" som det heter i södra Sverige. Nummer 6 och 7 och 8 är långhyvlar. Personligen tycker jag att nummer 7 är en vettig kompromiss. Nummer 6 är ofta för kort och nummer 8 verkar vara rent vedervärdigt tung. Vill man ha en längre långhyvel än nummer 7 så skulle jag tro att det blir bäst att snickra den själv av trä. Trähyvlar är lättare.
Nummer 5 är en sorts universal mitt emellan. Den brukar man vässa med aningen rundad egg och ha ganska grovt ställd. Man tar bort knölarna med den innan man riktar ytan med långhyveln.
Skrubbhyveln har ett smalt bett med väldigt rundad egg och stort gap för spånen att komma upp igenom. Den har ingen ställmekanism eller andra finheter. Med den hyvlar man i 45 graders vinkel tvärs fiberriktningen för att få bort det aldra grövsta innan man tar fram nummer 5. Den är ett slags mellansteg mellan yxa och hyvel.
Tandade hyvelbett hör ihop med polerade möbler av hårda exotiska träslag med tjurigt eller vågigt växtsätt och fibrer som går i kors med varandra. Man hyvlar först med tandhyvel och så slätar man upp ytan med en skraphyvel. Det är enda sättet att få en hygglig yta för hand på sådana träslag.
Om du arbetar med litet enklare möbler av furu och björk behövs tandhyveln i princip aldrig. Jag har en gammal tandhyvel av trä och den har räddat mig ur en knipa en gång när jag måste få en hygglig yta på en extremt tjurig träbit...... men det är ända gången på 7 eller 8 år som jag har behövt den.
Om du vill rikta längre bitar skall det vara en långhyvel eller "rubank" som det heter i södra Sverige. Nummer 6 och 7 och 8 är långhyvlar. Personligen tycker jag att nummer 7 är en vettig kompromiss. Nummer 6 är ofta för kort och nummer 8 verkar vara rent vedervärdigt tung. Vill man ha en längre långhyvel än nummer 7 så skulle jag tro att det blir bäst att snickra den själv av trä. Trähyvlar är lättare.
Nummer 5 är en sorts universal mitt emellan. Den brukar man vässa med aningen rundad egg och ha ganska grovt ställd. Man tar bort knölarna med den innan man riktar ytan med långhyveln.
Skrubbhyveln har ett smalt bett med väldigt rundad egg och stort gap för spånen att komma upp igenom. Den har ingen ställmekanism eller andra finheter. Med den hyvlar man i 45 graders vinkel tvärs fiberriktningen för att få bort det aldra grövsta innan man tar fram nummer 5. Den är ett slags mellansteg mellan yxa och hyvel.
Tandade hyvelbett hör ihop med polerade möbler av hårda exotiska träslag med tjurigt eller vågigt växtsätt och fibrer som går i kors med varandra. Man hyvlar först med tandhyvel och så slätar man upp ytan med en skraphyvel. Det är enda sättet att få en hygglig yta för hand på sådana träslag.
Om du arbetar med litet enklare möbler av furu och björk behövs tandhyveln i princip aldrig. Jag har en gammal tandhyvel av trä och den har räddat mig ur en knipa en gång när jag måste få en hygglig yta på en extremt tjurig träbit...... men det är ända gången på 7 eller 8 år som jag har behövt den.
Redigerat:
Heldre en 4:a och en 7:a.
Då kan du senare komplettera med en 5:a när du känner behov för det. Den kan vara av litet simplare kvalitet om du vill för den behöver inte vara lika perfekt inställd som långhyveln och putshyveln.
Då kan du senare komplettera med en 5:a när du känner behov för det. Den kan vara av litet simplare kvalitet om du vill för den behöver inte vara lika perfekt inställd som långhyveln och putshyveln.
Jag har relativt liten erfarenhet själv också på detta område. Jag har dock fått relativt bra resultat när jag använt Tormek T7, där jag lätt kunnat slipa upp både stämjärn och hyvlar utan särskilt mycket träning. Tyvärr (?) är slipning något som kräver en stor portion träning för att man ska bli riktigt bra verkar det som.DarrenB skrev:Helt rätt. Jag är så pass novis att jag inte hunnit så långt ännu i de köpen men jag sneglar så klart på några stenar och en Honing-guide från Veritas till både hyvel- och stämjärnen. Jag är öppen för förslag även där. Jag drar mig lite för vattenstenar, verkar kladdigt och de verkar känsliga. Vill samtidigt undvika en till elmaskin så det kanske blir vattenstenar ändå. Tips mottages gärna.
Min far gick nyligen en slipkurs hos en möbelsnickare, och då kördes Tormeken för grövre jobb som förändring av vinkel och borttagande av jack. Sedan var det scary sharp som gällde för att komma hela vägen till rakbladsskärpa.
Heimlaga kan säker t kommentera detta ytterligare. Själv har jag som sagt för lite erfarenhet.
Lägg inte hyvelstålet så mot underlaget, lägg den på sidan eller sätt den i ett ställheimlaga skrev:Jag får inte upp länken men nummer 5 är en mångsidigt användbar hyvel som du alltid kommer att behöva.
Träslagen är olika i olika delar av världen och om du frågar en austrailensare så har han säkert helt andra åsikter än jag har.
Hur som helst så tycker jag att du använder dina pengar ineffektivt. Pengar kommer alltid någonstans ifrån och om man måste stressa sig sjuk för att ha råd med verktyg missar man poängen med att hobbysnickra.
På bilden ser du de hyvlarna som jag använder mest och som jag skulle föreslå som en grundsats för en hobbysnickare som vill hyvla för hand och klara både det ena och det andra. Den äldsta är över 100 år och alla är över 50 år gamla. De flesta har blivit reparerade någon gång. Allihop fungerar perfekt.
Om du köper begagnat så kan du skaffa dig allihop för samma pris som en enda ny Lie-Nielsen hyvel.
Det där är trams. Hyvelstålet tar inte skada om man ställer hyveln på ett underlag av trä. Däremot kan man skära sig om man med handen stöter emot en hyvel som ligger på sidan.Lime113 skrev:
Troligen kommer idén om att man ska lägga hyvlar på sidan från en skolsituation där man ställer ifrån sig hyveln på en bänk som redan är belamrad med verktyg. Om man ställer hyveln på ett stämjärn... ja då kan eggen ta skada.
Här kommer en liten uppdatering på verktygsinköpen i en kortfattad sammanfattning:
För alla som säger att Hyvlar är beroendeframkallande kan jag bara säga JAPP, ni hade rätt!
Efter min första post har följande hyvlar köpts in:
Lie Nielsen 62 Low angle Jack
Lie Nielsen #4 i brons
Lie Nielsen 102 stöthyvel i brons
Lie Nielsen
Veritas stor shooting plane
Veritas skewed block plane
Veritas stor frishyvel
Veritas flat hyvel (för att skära bort limrester)
Veritas router plane stora samt mini
Veritas small BU putshyvel
ECE jointer plan i trä
ECE putshyvel i trä
ECE stöthyvel i trä
...tror säkert att jag glömt några stycken
Stämjärn är ungefär lika beroendeframkallande som hyvlar:
Lie Nielsen set med stämjärn
Blue Spruce Dove Tail stämjärn
Blue Spruce Skew chisels
Märkkniv från Blue Spruce (Helt underbar kvalitet)
Ashley Isles stämjärn, några blandade
Narex stora stämjärn
Några japanska
Några bildhuggarstämjärn
Handsågar är fint också:
Några bättre japanska sågar för laxstjärtarna
En Lie Nielsen Dove Tail-såg
En Veritas stor Tenon-såg
Har även köpt till sågjiggar från både Veritas och David Barron.
Har även investerat lite i slipjiggar, stenar och en Tormek T4 med Japansk sten.
På maskinfronten har jag kompletterat med en Festool CXS samt en 1400 fräs i ett CMS-bord. Det blir också en TS75 i CMS. Gamla Bosch-fräsen och Dewalt bordssågen skall säljas om någon är intresserad.
För alla som säger att Hyvlar är beroendeframkallande kan jag bara säga JAPP, ni hade rätt!
Efter min första post har följande hyvlar köpts in:
Lie Nielsen 62 Low angle Jack
Lie Nielsen #4 i brons
Lie Nielsen 102 stöthyvel i brons
Lie Nielsen
Veritas stor shooting plane
Veritas skewed block plane
Veritas stor frishyvel
Veritas flat hyvel (för att skära bort limrester)
Veritas router plane stora samt mini
Veritas small BU putshyvel
ECE jointer plan i trä
ECE putshyvel i trä
ECE stöthyvel i trä
...tror säkert att jag glömt några stycken
Stämjärn är ungefär lika beroendeframkallande som hyvlar:
Lie Nielsen set med stämjärn
Blue Spruce Dove Tail stämjärn
Blue Spruce Skew chisels
Märkkniv från Blue Spruce (Helt underbar kvalitet)
Ashley Isles stämjärn, några blandade
Narex stora stämjärn
Några japanska
Några bildhuggarstämjärn
Handsågar är fint också:
Några bättre japanska sågar för laxstjärtarna
En Lie Nielsen Dove Tail-såg
En Veritas stor Tenon-såg
Har även köpt till sågjiggar från både Veritas och David Barron.
Har även investerat lite i slipjiggar, stenar och en Tormek T4 med Japansk sten.
På maskinfronten har jag kompletterat med en Festool CXS samt en 1400 fräs i ett CMS-bord. Det blir också en TS75 i CMS. Gamla Bosch-fräsen och Dewalt bordssågen skall säljas om någon är intresserad.
Ännu ingen rikt/planhyvel? Jag skulle inte få något alls gjort utan maskinhyveln. Till och med om jag ska göra något så enkelt som en temporär jig eller sk clamping caul får enkelr regelvirke åtminstone passera rikten först.
Hur jobbar du med den? Grovriktning med handhyvlar på två sidor och sedan planing på alla 4 sidorna? Eller siktar du på en separat rikt på sikt? Det finns jättetrevliga små rikthyvlar att hitta begagnade. Phl har en sån, men jag vet inte vad det är för modell. Tar väl ca 250 i bredd skulle jag gissa.
Har faktiskt inte hunnit använda den så mycket ännu. Har mest planhyvlat relativt rakt virke. Men då dagen kommer blir det nog att använda stora trähyveln för att få en plan bas och sedan skicka den genom planhyveln.mattiasp skrev:Hur jobbar du med den? Grovriktning med handhyvlar på två sidor och sedan planing på alla 4 sidorna? Eller siktar du på en separat rikt på sikt? Det finns jättetrevliga små rikthyvlar att hitta begagnade. Phl har en sån, men jag vet inte vad det är för modell. Tar väl ca 250 i bredd skulle jag gissa.
Haha.
Jag ställer också mina hyvlar. Men jag skruvar förstås tvångsmässigt upp eggen innan
Putshyveln är en HPD. No3. Bailey kropp, div Stanley delar och ett EA Berg stål som jag plockade ihop från en skrotlåda för 30-år sedan. Heimlaga tycker att det är en frunntimmershyvel . Jag använder den främst till att fasa kanter innan jag putsar. 2 tag blir 2mm rundning. Det går mycket fortare än att springa runt med en fräs. Även när fräsen ligger på bänken bredvid hyveln så tar jag hyveln. Storleken är perfekt för enhandshantering.
Har en 4a med räfflad sula i ett vitrinskåp i lägenheten. Ser inget behov för den just nu.
Den andra hyveln är en Veritas simshyvel. Som jag skrivit på annan plats så brukar jag såga karmfalser istället för att fräsa. Jag vill ändå inte fräsa bort 12 x 48 mm i ett moment. När jag ändå försågar så gör jag det på exakt mått och går direkt till bänken och gör resten där. Den lilla simshyveln är väldigt trevlig att släta till sågytan med innan puts. Den når in i hörn.
Mvh Findus
Jag ställer också mina hyvlar. Men jag skruvar förstås tvångsmässigt upp eggen innan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putshyveln är en HPD. No3. Bailey kropp, div Stanley delar och ett EA Berg stål som jag plockade ihop från en skrotlåda för 30-år sedan. Heimlaga tycker att det är en frunntimmershyvel . Jag använder den främst till att fasa kanter innan jag putsar. 2 tag blir 2mm rundning. Det går mycket fortare än att springa runt med en fräs. Även när fräsen ligger på bänken bredvid hyveln så tar jag hyveln. Storleken är perfekt för enhandshantering.
Har en 4a med räfflad sula i ett vitrinskåp i lägenheten. Ser inget behov för den just nu.
Den andra hyveln är en Veritas simshyvel. Som jag skrivit på annan plats så brukar jag såga karmfalser istället för att fräsa. Jag vill ändå inte fräsa bort 12 x 48 mm i ett moment. När jag ändå försågar så gör jag det på exakt mått och går direkt till bänken och gör resten där. Den lilla simshyveln är väldigt trevlig att släta till sågytan med innan puts. Den når in i hörn.
Mvh Findus