Hej kära forums medlemmar! Jag har lite frågor kring grovdammsugare som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Hur är det här med dammsugarpåse? Jag har läst att man alltid ska ha påse i men visst finns det grovdammsugare som klarar av att köra utan påse eller kallas dessa något annat?

Vilken dammsugarpåse är mest prisvärd? Skiljer ju mycket i pris och kanske kvalitet? Känns ju som minst lika viktig aspekt som vilken dammsugare man ska ha om man nu alltid ska använda påse.

Jag är alltså på väg att köpa en grovdammsugare som ska användas till allt möjligt inom renovering och bygg,, främst trä.
Den ska gärna vara ganska smidig och ska användas både med munstycke och direkt kopplad till verktyg så autostart är ett klart plus.

Vilken ska jag köpa? Budget så lite som möjligt men max 4000:-. Har kollat lite på Fein duster 25l med tillbehörs sats kan den vara något?

Redigerat:
Påsen utgör vanligen förfiltret i en grovdammsugare så att köra utan gör att finfiltret sätter igen snabbt. Åtminstone Festool har påsar som går att återanvända men om dessa är prisvärda vet jag inte, kostnaden för dessa ligger väl på ungefär halva din buget.
Men det finns också andra typer av sugare, tex Dustcontrol och Pullman, som har ett separat förfilter med stor yta och därför inte behöver (filter-)påse. Dessa kostar över 10 kkr nya men dyker ofta upp begagnade till rimliga priser. En smidig model av denna typ och som passar den användning du beskriver är DC1800 med verktygsautomatik.

Om man vill spara på påsar kan man med fördel använda en föravskiljare typ cyklon eller thien baffle. Då har man en påse i grovdammsugaren som agerar förfilter men allt hamnar i tunnan under föravskiljaren.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Åtminstone stationärt i verkstan är det en bra lösning. Att släpa runt på alla delarna gissar jag är mindre skoj, iaf inte smidigt. Men man kan ju kombinera; använda föravskilljaren för det mesta och kosta på sig några påsar ibland när man kör mobilt.

Jag har 2st Kärcher, en NT25/1 och en NT35/1.
Är grymt nöjd med båda och det är i princip bara behållaren volym som skiljer.
Köpte en till garaget och min sambo blev så förtjust så jag köpte en till källaren också.
Den sista blev med membranfiltret och det funkar riktigt bra än så länge...

Precis så kör jag just nu, ett problem är dock att man glömmer att byta påse vilket gör att suget minskar över tid.

Det är säkert inga större bekymmer att bygga någon vagn till alltihop så att man blir mer mobil - har sett några ooika varianter på det.

Haft en dustex 40 ganska många år nu. Väldigt nöjd med den fast påsarna är dyra och svåra att få tag på. Till Dustex 40 kostar de nästan 100:- styck (!). Nu kör jag dock dammsugaren stationärt i verkstan med cyklon och föravskiljare så påskostnaden är ett mindre problem.

Kollade snabbt på Axminster, Dustex 25 påsarna verkar vara halva priset, runt 50:-/st.

Tack för alla svar! Var och köpte en tills vidare idag för 2250:- jag minns inte vilket fabrikat, den var den ända omkring den prisklassen som de hade. Frågade om man kunde använda påse till dammsugaren men det kunde man inte utan man fick rensa filtret och tömma behållaren efter behov. Får se hur den funkar eller om jag får skaffa en med påse.

H
Turee skrev:
Tack för alla svar! Var och köpte en tills vidare idag för 2250:- jag minns inte vilket fabrikat, den var den ända omkring den prisklassen som de hade. Frågade om man kunde använda påse till dammsugaren men det kunde man inte utan man fick rensa filtret och tömma behållaren efter behov. Får se hur den funkar eller om jag får skaffa en med påse.
Härligt :) vi blir glada om du har möjlighet att skriva några rader hur du upplever den.

Turee skrev:
Om det bara finns ngn form av pip på insidan av behållaren, där slangen ansluter, kan du sannolikt använda generiska filterpåsar för grovdammsugare.

• Gilla
Turee
  • Laddar…
hus520 skrev:
Härligt :) vi blir glada om du har möjlighet att skriva några rader hur du upplever den.
Ska bli återkommer om en vecka :)

nanowire skrev:
Om det bara finns ngn form av pip på insidan av behållaren, där slangen ansluter, kan du sannolikt använda generiska filterpåsar för grovdammsugare.
Okey, var hittar jag dessa generiska filterpåsar? Misslyckas med mitt googlande.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
hus520 skrev:
Minns knappt vad den heter, FASA Inox eller något tror jag. Den känns lite plastig, låter en del och suger ganska bra. Hade ingen fördröjning på automatiken när man kör med elverktyg i den, har dock inte fått problem av det än. Bara använd till lite färgflager och spackeldamm hittills.

Turee skrev:
Okey, var hittar jag dessa generiska filterpåsar? Misslyckas med mitt googlande.
Prova att köpa ett billigt pack på biltema eller dyligt. Om de inte passar så vet du vad du behöver leta efter (typ längre, annan diameter på anslutningen mm).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.