Hej!

Jag har försökt kolla lite i forumet men inte blivit klokare för det.

När jag duschade idag så uppmärksammade jag att vattentrycket varierade med ojämna mellanrum, i samband med att trycket ökade så blev också vattnet varmare. Detta upprepades 3 ggr under ca 20 min. duschtid.
När jag sedan slog på vattnet i tvättstället brevid duschen så lät det som att den tröck ur sig två små "luftbubblor" innan vattnet rann, men där rann det med ett till synes stadigt tryck.
Jag testade fenomenet med luften även i köksblandaren men lyckades inte få till det.

Vi har kommunalt vatten som leds genom en värmeväxlare som sitter på pelletspannan. På somrarna kopplas detta om till en elektrisk varmvattenberedare.

Är det någon som har ett hum om i vilken ände jag bör börja leta? eller är det bara "den säsongen" just nu?
Bör jag oroa mig för ett pannbyte? (den är inte purfärsk)

Hej,

Detta har vi också upplevt. Det berodde på luft i inkommande vattenledning eftersom de hade grävt av den ... Tyvärr inte bara en gång.

Om pannan läcker så ser nog sotaren det. Eller kika in i förbränningsutrymmet när du städar det. Dock får tempen sjunka lite så att eventuellt vatten inte hinner avdunsta. Vi eldar också med pellets i en oljepanna från -86. Still going!

Jag tror att du har problemet i själva duschblandaren.

Du kan få sådant fenomen när själva termostatdelen är igenkalkad eller på bommen.

Att det händer bara en gång är väl bara att nonchalera, men om fenomenet kvarstår en längre tid så bytt känselkroppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.