4 123 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Maximera takhöjd och dra el och RiR för radiatormatning under mellanbjälklag
Hej,
jag håller på med en källarrenovering i ett hus byggt 1943. Ny el och RiR för vatten till radiatorer kommer dras i/direkt under mellanbjälklaget som är i trä. Takhöjden i källaren är begränsad, ~2.10m, så jag har funderat över möjligheten att skippa glespanel (28x70) innanför innertaket och istället jacka ur/fräsa ur i balkarna för el och radiatorvatten, typ max 3 cm djupt. Bjälklaget består av 220x70 reglar CC60 och spannet är ungefär 3.5m. Balkarna vilar på ytterväggarna och en hjärtvägg centralt, därav spannet på ca 3.5m, huset är ca 7m brett.
Spontant känns det ju inte så bra att skada bjälkarna där dragspänningskrafterna är som störst. Samtidigt känns det som att bjälklaget är ganska överdimensionerat som det är?
Att dra vatten och el centralt i balkarna är också ett alternativ men skulle helst undvika detta då det innebär att jag behöver tappa ur allt sågspån som ligger där som isolering.
Ett annat alternativ är att använda klenare virke än 28x70 som läggs direkt på balkarna för att minska djupet som behöver jackas ur.
Och om inget annat är görbart så blir det till att använda glespanel (28x70) och acceptera att takhöjden minskar något.
Vad tror ni? Några andra idéer?
jag håller på med en källarrenovering i ett hus byggt 1943. Ny el och RiR för vatten till radiatorer kommer dras i/direkt under mellanbjälklaget som är i trä. Takhöjden i källaren är begränsad, ~2.10m, så jag har funderat över möjligheten att skippa glespanel (28x70) innanför innertaket och istället jacka ur/fräsa ur i balkarna för el och radiatorvatten, typ max 3 cm djupt. Bjälklaget består av 220x70 reglar CC60 och spannet är ungefär 3.5m. Balkarna vilar på ytterväggarna och en hjärtvägg centralt, därav spannet på ca 3.5m, huset är ca 7m brett.
Spontant känns det ju inte så bra att skada bjälkarna där dragspänningskrafterna är som störst. Samtidigt känns det som att bjälklaget är ganska överdimensionerat som det är?
Att dra vatten och el centralt i balkarna är också ett alternativ men skulle helst undvika detta då det innebär att jag behöver tappa ur allt sågspån som ligger där som isolering.
Ett annat alternativ är att använda klenare virke än 28x70 som läggs direkt på balkarna för att minska djupet som behöver jackas ur.
Och om inget annat är görbart så blir det till att använda glespanel (28x70) och acceptera att takhöjden minskar något.
Vad tror ni? Några andra idéer?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
220x70 motsvarar ungefär 255x45 vad gäller böjmotstånd så visst är det överdimensionerat. Det är dock aldrig bra att jacka ur bjälkar eftersom det blir en sprickanvisning i materialet vars effekt kan vara svårbedömd. Borra hål rätt igenom för så klena rör som det är frågan om här kan man göra utan problem, bara man håller sig någon centimeter från underkanten. Vad som är bäst i ditt fall är svårt att bedöma utan att ha sett utrymmet på plats. Jag tycker inte heller att du skall tappa ur sågspånen. Jag föreslår lite lateralt tänkande. Kanske att du kan dra rören längs väggen i någon urfräst list som inte behöver bli så störande.
Tack för svaret! Jo, det känns inte bra att jacka ur i underkant av bjälkarna. Det är dock problematiskt att förlägga rören till väggen, det kommer inte bli snyggt med tanke på att jag ska dra matning till 5 st radiatorer i taket samt el och nätverk. Väggarna består av betonghålsten och är putsade och delvis kaklade. Om jag drar rören i list på väggen skulle jag också i så fall behöva pasera några fönster och en dörr.
Här är en bild där man ser bjälklaget underifrån. Jag har tömt ur sågspånen i ett fack pga att jag ska in med ventilationskanal där för FTX-ventilation. Man kan ana konstruktionen i facket till vänster. Nerifrån och upp består den av spontat virke, papp och sedan sågspån. Det spontade virket vilar på fyrkantsstavar, typ 3x3 cm som är infästa jäms med bjälkarnas underkant. Rent parktiskt skulle det vara perfekt att använda det utrymmet till att dra rören.
Ser du något hinder med att tömma ur sågspånet förutom att det skapar en hel del extrajobb med att få dit ny isolering samt bortforsling av sågspånet?
Här är en bild där man ser bjälklaget underifrån. Jag har tömt ur sågspånen i ett fack pga att jag ska in med ventilationskanal där för FTX-ventilation. Man kan ana konstruktionen i facket till vänster. Nerifrån och upp består den av spontat virke, papp och sedan sågspån. Det spontade virket vilar på fyrkantsstavar, typ 3x3 cm som är infästa jäms med bjälkarnas underkant. Rent parktiskt skulle det vara perfekt att använda det utrymmet till att dra rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser du något hinder med att tömma ur sågspånet förutom att det skapar en hel del extrajobb med att få dit ny isolering samt bortforsling av sågspånet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Absolut inte! Återfyllning kan göras med t.ex. cellulosafibrer som har liknande hygroskopiska egenskaper som sågspån. Man skall inte ändra på sådana förutsättningar i onödan.
Absolut, jag ser till att använda lämplig isolering i så fall, t ex cellulosafibrer som du föreslår. Men du ser inga andra problem med att tömma ur sågspånet?
Hur som helst så lutar jag just nu åt att det får bli en taksänkning, tömma ur sågspånet blir ganska mycket jobb.
Hur som helst så lutar jag just nu åt att det får bli en taksänkning, tömma ur sågspånet blir ganska mycket jobb.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag kan inte föreställa mig andra problem med att tömma ur sågspånen än att det innebär en massa jobb.
Jag har stått inför samma problem några gånger i mitt hus. Några lösningar jag använt, var för sig eller i kombination:
-Lägg alla rör längs ytterväggen eller hjärtväggen. Urjackningar eller andra försvagningar gör minst skada nära upplagen. Gå ut med rören till rätt plats i respektive fack.
-Om det är lösa blindbottenbrädor och inte alltför stumfyllt med spån, prova att tryck upp blindbottenbrädorna några cm med stämp och kila in en träbit under så du kan borra för rören några cm in i bjälkarna.
-Du behöver inte tömma hela bjälklagsfacken på spån. Det räcker med en liten bit där du drar fram rören. Slå ur ett par tre blindbottenbrädor. Återfyll med riven isolering som pillas in och packas så gott det går mot kvarvarande sågspån. Jag har använt stenull, men det borde väll funka med cellulosafibrer eller liknande också om man nu är rädd för stenull.
-Finns det ställen på våningen ovanför där det är lätt att öppna golvet och återställa utan att det syns så är det lätt att återfylla med valfritt isoleringsmaterial. Kolla till exempel trösklar, under skåp etc.
-Lägg alla rör längs ytterväggen eller hjärtväggen. Urjackningar eller andra försvagningar gör minst skada nära upplagen. Gå ut med rören till rätt plats i respektive fack.
-Om det är lösa blindbottenbrädor och inte alltför stumfyllt med spån, prova att tryck upp blindbottenbrädorna några cm med stämp och kila in en träbit under så du kan borra för rören några cm in i bjälkarna.
-Du behöver inte tömma hela bjälklagsfacken på spån. Det räcker med en liten bit där du drar fram rören. Slå ur ett par tre blindbottenbrädor. Återfyll med riven isolering som pillas in och packas så gott det går mot kvarvarande sågspån. Jag har använt stenull, men det borde väll funka med cellulosafibrer eller liknande också om man nu är rädd för stenull.
-Finns det ställen på våningen ovanför där det är lätt att öppna golvet och återställa utan att det syns så är det lätt att återfylla med valfritt isoleringsmaterial. Kolla till exempel trösklar, under skåp etc.
Tack! Många riktigt bra tips Att jacka ur nära upplagen är en väldigt intressant idé, skulle fungera väldigt bra för mig.
Blindbottenbrädorna är lösa, men spontade, men det kan nog gå att trycka upp en del i alla fall.
Blindbottenbrädorna är lösa, men spontade, men det kan nog gå att trycka upp en del i alla fall.
Liknande trådar
-
Ändra takstolar … för att vinna större takhöjd ..
Utbyggnad och tillbyggnad -
IKEA Maximera utdragbart underskåp
Kök -
ROT avdrag. Samägande. Maximera avdraget en betalar allt jobb en annan allt mtrl??
Juridik -
Hur forma ett platt tak för att maximera takhöjd (dvs isolering)
Tak & Vind -
Kostnad för att ändra takhöjd från 2,50 till 2,70 m
Hustillverkare