Känns bara så märkligt att någon skulle göra så - då ska man vara "nära" på något sätt. Släkt eller vänner sedan typ BB. :) Ingen bild har presenterats heller. Därför lutar jag åt Jonatan79:s fundering om troll.

Spontant och utan att försöka vara lustig: Jag har märkt att inget genererar så många och långa inlägg - med råd och hejarop som spön i backen - som diskussioner om konflikter. Från grannbråk och arvstvister till komplexa avtalsfrågor. Gillar tekniken bättre och blir litet illa till mods när jag ser hur formalia "amatöriseras" - då jag vet, utan att vara annat än lekman själv, att avtal med brister kan bli både kostsamma och ledsamma för den som drabbas.

Detta är tyvärr skadegörelse även om det skett i oförstånd . Tegelfasaden bör vara impregnerad som skydd mot genomslag vid slagregn . Fastsättning och senare påväxt förstör impregneringen och eroderar teglet och bruket som senare kan frostsprängas . Påväxt är jobbig och dyr att få bort . Ny impregnering är kostsam. Om det sitter ventilation/
luftintag i väggen blir det igensatt med dålig ventilation av fasaden och påväxt pga kondens.
Växternas rötter kan skada väggen/grunden ,kanske även dräneringen . Be grannen att omgående ta bort och återställa.
Du har rätt att fordra att grannen inte planterar något på sin tomt inom 1 meter från din vägg pga din dränering.

• Gilla
Varg
  • Laddar…
varmkorv skrev:
Visst är det så, vi bor i kedjehus och har grannars garage (putsad fasad) samt del av träfasad mot vår tomt på andra sidan. Vi är nyblivna kedjehus ägare och vet inte riktigt vilka skrivna/oskrivna regler som finns. Om det finns, är såklart beroende på individ till hög itsträckning.

Utan att prata med grannen har jag målat träfasaden på grannens del (samma kulör) och lagt igen armering i dagen på putsfasadens sockel. Men skulle inte borra i en tegelfasad (om det gjorts) däremot skulle jag dra några skruv i träfasaden utan att fråga. Vilket egentligen är fel. Men samtidigt skulle jag byta grannens träfasad om den blev dålig på egen bok. Dock inte utan att prata med grannen. Jag är mer intresserad av att den delen ser snygg ut än grannen.

Våra grannar hoppas jag tänker lika, men det har vi inte förankrat. Svårt att dra gränsen för vad man bara gör, och vad man frågar om.
Exakt samma situation som oss fast vi har lättbetongblock, inget putsat. Våran ena granne vill tilläggsisolera och sätta träpanel på sitt hus och bekostar då även byte av plåtskarv på vårat garage mot deras husvägg då plåten måste bort för att kunna montera panelen. Våran andra granne har en pool bredvid vårat hus och har monterat en trävägg på våran husvägg vid poolen (var så när vi flyttade in).

Det är klart det bildas gråzoner när man bygger ihop något, i detta fall garaget, med grannen men så länge man kommunicerar öppet med sina grannar tror jag det går alldeles utmärkt. Om vi hjälper varandra blir det bättre för alla. Men jag är relativt ny på det här så jag hoppas jag har samma uppfattning som idag även om några år.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vi hade en liknande situation när grannen satte upp ett spaljepäronträd mot vår tegelvägg.
Efter ett antal år var trädet dubbelt så högt som vårt hus. Och under de här somrarna i början av 2000-talet när det var varmt och regnfritt så sög trädet ur massor med vatten ur grunden så att huset satte sig och det uppkom en sned spricka i teglet från grunden upp till fasadslutet mot taket!
Trädet fick tas bort men sprickan är kvar....

I detta fall var det alltså upptorkningen av grunden som orsakade skadan men det var trädet som orsakade torkningen.

När det gäller uppsättning av spaljén så borde de ha kunnat borra i murbruksfogen och det är ju relativt lätt att återställa.

Men TS (NilssonM) verkar ha somnat av helt, det är ju bara andra som skriver här...
Intressant nog så har Forumet satt upp en bild i sidopanelen som jag ser nu och den kommer ju inte från TS vad jag kan se. Stoppar in den här:

Spaljé med växande päronträd längs en tegelvägg med markerad spricka bildad av trädroten.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
En spalje med klätterväxt innebär eventuell påväxt på tegel och fog vilket inte är särskillt trevligt den dagen det monteras ner. Och har där gjorts hål i din vägg för montering utav spalje finns där risk för frostsprängning.
Jag hade aldrig accepterat detta om det var min granne.

• Gilla
Varg och 4 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Visst är det vanligt, men du kan lik förbannat inte anlägga rabatter (som förstör dränering och ger risk för fuktskador), montera spaljéer, måla etc på/mot din grannes vägg utan att fråga om det är okej.
En rabatt förstör inte dräneringen

Om det är fristående fastigheter så kan det vara så att tomtgränsen går i ytterväggen. I de fastighetsbildningar jag varit med om för kjedjehus så har Lantmäteriet velat placera fastighetsgränsen typ 50 mm in från utsida fasad. Det eftersom du inte kan underhålla fasaden som blir mot grannen utan att nyttja dennes fastighet (tomt). Istället får man underhållet på fasaden från andra grannen som.

Friköpta kjejehus är upplagt för diskussioner om man har (eller är) fel granne.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
En rabatt kan förstöra grundmurens isolering eller puts med risk för stora skador.
En grannes rabatt skall inte hindra din tillgång till din vägg , dränering och grundmur även om grannens tomtmark direkt ansluter till din grund.
Likväl som att rök från grannens skorsten inte får hindra dig att använda din uteplats , öppna fönster etc.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Någon ifrågasatte om det är TS eller Grannens vägg.
Förstår inte hur det kan vara annat än TS vägg, även om den skulle vätta mot en sluten (atrium) innergård.

Om det inte var så skulle det altså vara Grannens ansvar att underhålla TS yttervägg, och om det inte sköts så skulle Grannen bli ansvarig för fukt- eller andra skador på TS hus.
Finns inget rimligt i ett sådant ansvarsförhållande.

Själv skulle jag ta ett snack med grannen och kräva att han återställer på ett fackmannamässigt sätt och i framtiden frågar om lov. Funkar inte det skulle jag anmäla utan att tveka.

• Gilla
Varg och 1 till
  • Laddar…
Marken1234 skrev:
Om det är fristående fastigheter så kan det vara så att tomtgränsen går i ytterväggen. I de fastighetsbildningar jag varit med om för kjedjehus så har Lantmäteriet velat placera fastighetsgränsen typ 50 mm in från utsida fasad. Det eftersom du inte kan underhålla fasaden som blir mot grannen utan att nyttja dennes fastighet (tomt). Istället får man underhållet på fasaden från andra grannen som.

Friköpta kjejehus är upplagt för diskussioner om man har (eller är) fel granne.
Såg detta efter mitt inlägg.
Jag tycker detta låter helt orimligt. Man upphör dock aldrig att förvånas.

Spikin skrev:
Du har rätt att fordra att grannen inte planterar något på sin tomt inom 1 meter från din vägg pga din dränering.
Det blir en rätt stor "död zon" i många små radhusträdgårdar om man skulle följa den regeln. Finns det källa på den?

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
En rabatt förstör inte dräneringen
Det beror helt och hållet på vad man har i den.

Hos oss går för övrigt tomtgränsen strax utanför takfoten, 30 cm från husväggen. Vi tar för enkelhetens skull hand om dessa 30 cm åt grannen, men gör givetvis inget utan att fråga, berättar även om vi ser något knas, tex när hängrännorna läcker. Och nästa granne gör, hoppas jag, samma åt oss. Dock missuppfattade förra grannen detta, så hon satte upp ett gunnebostängsel 30 cm från vår husvägg? Trodde sedan att det var fritt fram för henne att sätta tak över sin del att ha grejer under. Glöm det sade jag, inget tak utanför vårt badrumsfönster.

Väldigt lätt att trolla fram en massa spekulativa åsikter här.

• Gilla
stenolof och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt i radhus och kedjehus är det ju så att din yttervägg är någon annans trädgårdsyta. Att sätta en spaljé mot någon annans vägg är inte så konstigt då. Ha en konstruktiv dialog med grannen! Vi rev ner vår spaljé när grannen skulle göra om ett plank, sånt man får ta i en radhuslänga.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.