Hej!
Håller på och river vävtapet från slutet av 70-talet. Det verkar finnas någon undertapet mot skiva. Är ett avlångt enplanshus och detta är tapet i hallen. Kommer bli x antal kvadratmeter som jag ska riva och måla.
Behöver jag riva all undertapet (papp) med? Eller går det spackla rätt på? Och om jag river all undertapet behöver jag då bredspackla förrutom skarvar? Går det att använda rullspackel?
Se bild
Håller på och river vävtapet från slutet av 70-talet. Det verkar finnas någon undertapet mot skiva. Är ett avlångt enplanshus och detta är tapet i hallen. Kommer bli x antal kvadratmeter som jag ska riva och måla.
Behöver jag riva all undertapet (papp) med? Eller går det spackla rätt på? Och om jag river all undertapet behöver jag då bredspackla förrutom skarvar? Går det att använda rullspackel?
Se bild
Renoveringsgips är mitt förstaval när jag skall täcka över vävtapet...
Jag har inte hittat någon annan lösning som fungerar bra, men lyckas du få av det så pass som du verkar på bilden så är du att gratulera. Du kan dock inte spackla på pappen, det blir inte heller bra (har haft hanteverkare som försökt sig på det hemma hos mig). Lösningen är att först måla med en spärrfärg så att fukten från spacklet inte löser upp papperet.
Jag har inte hittat någon annan lösning som fungerar bra, men lyckas du få av det så pass som du verkar på bilden så är du att gratulera. Du kan dock inte spackla på pappen, det blir inte heller bra (har haft hanteverkare som försökt sig på det hemma hos mig). Lösningen är att först måla med en spärrfärg så att fukten från spacklet inte löser upp papperet.
Ta blomsprutan, blöt ordentligt på det vita "limmet/papperet" , vänta lite stund och skrapa sedan bort med en spackel, ca 15-20cm bred! Tada! Ytterst lite spackling kommer behövas , bara skarvar och skruvhål tex.
Om det bara är spån under sparar du tid & pengar på att bara skrapa. Det tar mer tid att köpa gips, och spackla några ggr inkl slipning samt några kronor mer i sjön...Bjud in några kompisar å ladda med några öl och skrapor så är det klart på några timmar
Nix, kommer inte bli bättre om det inte är jättesprickor i spånskivorna som är svåra att spackla. Kan ju bli mer och fulare med dåligt underarbete för spackling på nya gipsskivor om man inte är van spacklade.
Liknande trådar
-
Flytspackla eller golvspånskiva på 22mm golvspånskiva med golvvärme
Golv -
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera -
Renoveringstapet eller bredspackla målad vävtapet
Färg, Måla & Tapetsera -
Spackla vävtapet i badrum, ok eller inte?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vävtapet, ta bort eller spackla?
Färg, Måla & Tapetsera