Hej på er!
Kanske är ett långskott, men brukar få bra svar här på byggahus.
Det är så att vi köpt en relativt ny tv "samsung ue55ju7005t".
Den har så kallad komposit video på baksidan. Ser ut som bifogat.
Jag försöker koppla ihop det med vår något äldre dvd spelare som endast har de kontakterna alternativt scart.
Men problemet är att kabeln som ser ut som följande:
Ej fungerar. Kontakterna verkar inte bottna i tv:ns uttag.
Någon som varit ute för samma sak , eller som kan svara på vad det ska vara för kontakter/kablar man ska använda sig av ?
Tack på förhand!
Kanske är ett långskott, men brukar få bra svar här på byggahus.
Det är så att vi köpt en relativt ny tv "samsung ue55ju7005t".
Den har så kallad komposit video på baksidan. Ser ut som bifogat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag försöker koppla ihop det med vår något äldre dvd spelare som endast har de kontakterna alternativt scart.
Men problemet är att kabeln som ser ut som följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej fungerar. Kontakterna verkar inte bottna i tv:ns uttag.
Någon som varit ute för samma sak , eller som kan svara på vad det ska vara för kontakter/kablar man ska använda sig av ?
Tack på förhand!
Det är troligtvis den nedre bilden som gäller för din tv. Det svarta uttaget på din bild är hurlörsuttaget och skall inte användas bara dom två översta.
Uttag 1 komponent in dvs grön/blå/röd från dvd
Uttag 2 ljud in dvs röd och vit
Uttag 3 hör inte hemma i inkopplingen utan är endast för hörlurar
Röd och vit = ljud
Grön/blå/röd = bild
Uttag 1 komponent in dvs grön/blå/röd från dvd
Uttag 2 ljud in dvs röd och vit
Uttag 3 hör inte hemma i inkopplingen utan är endast för hörlurar
Röd och vit = ljud
Grön/blå/röd = bild
Husägare
· Skåne
· 1 470 inlägg
Kabeln du har (gul/vit/röd) är till kompositvideo (gul video, röd/vit audio), den allra simplaste videosignalen.
För att få bättre kvalitet kan du använda komponentvideo, där är alla tre kablarna är videosignal, en per färg. Då behövs en sån kabel (röd grön blå). Ljudet behöver då fortfarande kopplas med din första kabel(röd/vit). Adaptrarna som behövs låg tillsammans med instruktionsboken till min gamla samsung.
För att få bättre kvalitet kan du använda komponentvideo, där är alla tre kablarna är videosignal, en per färg. Då behövs en sån kabel (röd grön blå). Ljudet behöver då fortfarande kopplas med din första kabel(röd/vit). Adaptrarna som behövs låg tillsammans med instruktionsboken till min gamla samsung.
Finns det dvd-spelare utan hdmi?! Hur gammal är den egentligen?
Hursomhelst att koppla med en komposit-kabel gör varken tvn, dvdn eller filmen rättvisa. Det är inte ett fullgott alternativ. Component eller fullkopplad scart (det fanns fusk-scart som var kopplad som komposit) är väl den enda analoga kopplingen som är acceptabel. Scart är utrotad. Så det ändå vettiga alternativet är om tvn har component ingångar. Har tvn inte component har du två val. Köp en ny dvd eller en begagnad AVR. Om du fortfarande lyssnar på tvns inbyggda högtalare så är det på tiden att du fixar acceptabelt ljud!
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/videokablage
Hursomhelst att koppla med en komposit-kabel gör varken tvn, dvdn eller filmen rättvisa. Det är inte ett fullgott alternativ. Component eller fullkopplad scart (det fanns fusk-scart som var kopplad som komposit) är väl den enda analoga kopplingen som är acceptabel. Scart är utrotad. Så det ändå vettiga alternativet är om tvn har component ingångar. Har tvn inte component har du två val. Köp en ny dvd eller en begagnad AVR. Om du fortfarande lyssnar på tvns inbyggda högtalare så är det på tiden att du fixar acceptabelt ljud!
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/bild-och-ljudoverforing/videokablage
Jag har en gammal dvd och en platt tv med söndrig hdmi. Dvd har stora problem med att ladda dvd skivor. Så endligen tar jag tag i det och köper denna https://www.netonnet.se/art/ljudbild/hemmabio/dvdbluray-spelare/andersson-dvp-160/213940.9128/ kostar bara 349kr och har komposit och hdmi. Jag tror nästan att det också är billigaste valet för TS
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Följ det som sammy skrev i sitt första inlägg, han har helt rätt