Ritning av planlösning med markerade platser för eluttag, lampkontakter, strömbrytare, lampor samt ledningar för värme och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser min planlösning ut med el och väme+vatten. Kommentarer och synpunkter tas tacksamt emot.
 
  • Gilla
rodje
  • Laddar…
Även jag önskar synpunkter på planlösning, och framförallt då kanske på placering och antal led-spottar. SMV Gränna RTV 45 Grader.

Ritning av planlösning med måttangivelser och markerade positioner för LED-spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning med markerade positioner för LED-spottar i ett rumslayout, betecknad SMV Gränna RTV 45 Grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan paintbrusha upp min planlösning sen. Helt lyckat skulle jag vilja säga då rummen annars blir ganska små. Ska genast se om jag hittar en skiss förresten..
 
Hittade en skiss med lite el dragen. Toan e inte fixad än. Håller på.
Jag gjorde 45 graders ingångar till rummen o fick säkert en meter extra på längden. Helnöjd.
Skiss över byggprojekt med markerade eldragningar, 45 graders dörröppningar och planerade utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
JakobJ skrev:
[bild]Så här ser min planlösning ut med el och väme+vatten. Kommentarer och synpunkter tas tacksamt emot.
Har du funderat på takhöjden över toaletten om du sätter den direkt mot kattvindsväggen? Ser rätt trångt ut med dörren mot bastun också.
Kanske någon form av 45 graders dörr till sovrum 3 så slipper vinkeln mot badrummmet?
 
iacchus skrev:
Även jag önskar synpunkter på planlösning, och framförallt då kanske på placering och antal led-spottar. SMV Gränna RTV 45 Grader.

[bild]
Vilken tjocklek på innerväggarna har du ritat? Ser rätt tunna ut, men du kanske inte skall ha OSB+gips så kanske stämmer.
Ytan till vänster av trappen ser inte så bred ut, men det går kanske att få in en fotölj?
Jag gjorde också en fin ritning hur spottarna skulle sitta symetriskt - men sedan kom verkligheten in med takbjälkar som var i vägen och annat så blev inte exakt så ... (iofs hade jag spott-pottor som krävde fritt bakom som försvårade).
 
helrob skrev:
Har du funderat på takhöjden över toaletten om du sätter den direkt mot kattvindsväggen? Ser rätt trångt ut med dörren mot bastun också.
Kanske någon form av 45 graders dörr till sovrum 3 så slipper vinkeln mot badrummmet?
Tack för input! Ska fundera på att vinkla dörren in till sovrummet. Toalettväggen är inflyttad från stödbensväggen så att takhöjden vid framkant på wc-stolen blir 190 cm. Ja det blir ingen jättestor toalett, omkring 4,2 m2. Bastudörren tänkte jag låta en glasmästare tillverka. Halva bastudörren hamnar under snedtaket så ena hörnet måste sneddas av lite så att den passar.
 
Bilder är alltid bra. Lägger upp 2 bilder som visar hur värmerören till elementen i sovrummen är framdragna och sticker upp, samt dragning av elen från avsättningen från nedervåningen och vidare upp i glespanelen. Rörinstallation för värme och eldragning i en vägg under renovering med synliga elementrör och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmerör och elektriska kablar som är installerade längs en vägg inomhus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
JakobJ skrev:
Tack för input! Ska fundera på att vinkla dörren in till sovrummet. Toalettväggen är inflyttad från stödbensväggen så att takhöjden vid framkant på wc-stolen blir 190 cm. Ja det blir ingen jättestor toalett, omkring 4,2 m2. Bastudörren tänkte jag låta en glasmästare tillverka. Halva bastudörren hamnar under snedtaket så ena hörnet måste sneddas av lite så att den passar.
Du skulle ju kunna öppna dörren till badrummet mot klk i stället?
 
  • Gilla
JakobJ
  • Laddar…
Här kommer några bilder med nuvarande status på min övervåning:

Skåp för anslutningar för värme
Renoveringsarbete med takfönster, oskyddade väggar och skåp för värmesystemanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med plats för vägghängd toa under takfönster
En övervåning under renovering med träkonstruktion och isolering, och verktyg på arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trapp innan taket igensatt
Renoveringsprojekt: Trappa med oslutna väggar och synliga kablar, i etapp för badrumsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blivande duschnisch mot trappen
Råbyggnadsfas av övervåning med oskyddat takfönster och byggmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iacchus och 1 till
  • Laddar…
Det är 70-bredd + enbart gips utritat förutom bad där det är dubbelgips, men det är mest för att vi inte riktigt bestämt oss om vi ska köra osb eller inte. Kanske blir på utvalda väggar.

Tack för feedback kring utrymme vid trappen; det är mest för att det inte ska kännas som en korridor man går upp i; i uppdaterad ritning har vi flyttat ut dörrarna också för att få plast med garderober i barnrummen.
Översiktsritning av en våningsplanslayout med markerade väggar för gips och potentiellt OSB, inklusive utrymme vid trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av ett hus med måttangivelser, markerade väggkonstruktioner och planerade badrum, garderober och barnrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@iacchus
Är avsättningen till blivande toalett till höger om trappen där du tänkt ha din toalett? Annars tror jag du får problem med din tänkta planlösning.
 
helrob skrev:
@iacchus
Är avsättningen till blivande toalett till höger om trappen där du tänkt ha din toalett? Annars tror jag du får problem med din tänkta planlösning.
Japp, den är där den ska. Vi har klart med avloppsdragningar och framdragning till radiatorer så hoppas börja med innerväggar de närmaste veckorna.
 
iacchus skrev:
Japp, den är där den ska. Vi har klart med avloppsdragningar och framdragning till radiatorer så hoppas börja med innerväggar de närmaste veckorna.
@iacchus

På vår Kalmar så sitter den till vänster om trappen (i motsvarande ritning då ovanför badrummet på nedervåningen), så jag avstod från att försöka dra förbi trappen även om det hade kunnat gett en spännande planlösning. Antar att du har badrummet till höger på nedervåningen under då också eller har du gjort någon lösning med avloppspump?
 
helrob skrev:
@iacchus

På vår Kalmar så sitter den till vänster om trappen (i motsvarande ritning då ovanför badrummet på nedervåningen), så jag avstod från att försöka dra förbi trappen även om det hade kunnat gett en spännande planlösning. Antar att du har badrummet till höger på nedervåningen under då också eller har du gjort någon lösning med avloppspump?
Har faktiskt inte tänkt så mycket på det då det är standardlösning från SMV, men nu när du säger det så ligger toaletten på undervåningen på andra sidan trappen. Får kolla med rörmokaren eller i någon ritning på hur de har löst det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.