Tycker att det låter mera som om du borde flytta. ;) 8)

Fick mitt taxeringsförslag idag. Värdet är höjt 50% sen 2003 års taxering.....det är så man bävar. Var skall detta sluta?

Någon mer som fått chockhöjning?

20,8% höjning här.

24% i skogen 4,5 mil utanför Gbg

Hemmakatten
52% höjning för 2006 jämfört med 2005. Detta gäller enbart tomten, eftersom huset byggs först nu i höst.

Är det ingen mer än jag som inte har fått nått taxeringsförslag utan en fastighetsdeklaration där vi måste fylla i själva?

Har inte en susning om hur man ska göra? Men jag fattar inte varför vi ska göra det nu när vi inte ska betala fasitghetsskatt (mer än på tomten då) då huset byggdes 2005?

Någon som vet nått om detta????

fridasven skrev:
Är det ingen mer än jag som inte har fått nått taxeringsförslag utan en fastighetsdeklaration där vi måste fylla i själva?

Har inte en susning om hur man ska göra? Men jag fattar inte varför vi ska göra det nu när vi inte ska betala fastighetsskatt (mer än på tomten då) då huset byggdes 2005?

Har ställt frågan till skatteverket servicecenter och hoppas på svar som kan publiceras och förstås ;)

I vårt fall blir huset klart mellan 051101 då deklaration skall vara inlämnad och 060101 då den nya fastghetstaxering börjar gälla.

Jag tror att om huset färdigställts under 2005 skall all info om husets standard kompletteras i den deklaration vi fått som bara har tomtens taxering förifylld. Sedan kommer ett nytt taxeringsbeslut.
För 2005 skall skatt betalas på tomtens värde och från 2006 gäller 5 års skattefrihet, från 2011 betalas (hoppas inte) 50% skatt baserat på 2006 års taxeringsbeslut, givetvis något uppräknat.

ca 50% höjning här

Hemmakatten
fridasven skrev:

Har inte en susning om hur man ska göra? Men jag fattar inte varför vi ska göra det nu när vi inte ska betala fasitghetsskatt (mer än på tomten då) då huset byggdes 2005?

Oavsett om du är befriad från fastighetsskatt eller ej så skall ett taxeringsvärde åsättas fastigheten när byggnade är färdig.

Fastighetsdeklaration fick jag. Senaste var 1997 så det är dags för nya uppgifter...

Tidigare 293.000. Nu 431.000. Nya uppgifter (Har ju renoverat allt...) 640.000.

293 - 640... 120% ca...

Jag har inte ens vågat öppna min - tror på minst tredubbling av taxeringsvärdet.... :p
Var tog den ursprungliga tråden vägen egentligen?
Nu har jag vågat öppna min och fyllt i den - från förra taxeringen har värdet ökat från 500 tkr till 877 tkr utan renoveringar men sedan byggda vi ju om och till och då blev värdet plötsligt 1 500 tkr :surprised:

Upp 13%.

Upp 74 % på vårt fritidsställe i fjällen. Har inte gjort några ändringar sedan den senaste taxeringen.

Grattis Göran Persson................. :-/

Köpte sommaren 2000 taxeringsvärde 383000
2001 484000
2002 686 000
2003 787 000
2004 1060 000
2005 1423 000

(Samma förutsättningar angående utrustning och skick på huset)

ja ha undra var det ska sluta.... det FINNS nackdelar med strandtomt även om de ligger vid en liten sjö i skogen...

Upp 17%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.