Ska sätta 230V spots i taket och tror mig veta att man bör ha plåtburkar ovanför dem för att hålla värmen i schack.

Första frågan är om det verkligen behövs eller om det räcker med att skära ut ett rejält "hål" i isoleringen.

Andra frågan är var man annars får tag på gamla burkar i lämplig storlek (15 cm djupa, 15 cm breda). Har ringt runt till fem livsmedelbutiker men ingen har sådant skrot längre.
Var kan man annars leta?

Det säljs speciella skyddsburkar för spots av vanliga elhandlare... Du bör nog inte ta "vilken burk som helst" utan använda såna som är avsedda för just spottar. Det finns säkert massa regler kring detta.

De flesta grossister säljer tunna färghinkar till detta ändamål, ca 2-3 lit.

Det viktigaste är att man tänker på att den täcker för värmestrålningen.

En anna sak är att det är sämre ljus från 230v än ifrån 12v, med samma effekt på ljuskällan. Dessutom är 12v lätt att göra själv.

230v system kräver brandsäkra kablar mellan spottarna, och den är dyr som skam.
Så om 12v system är dyrare i inköp av trafo mm, så kommer det igen på alla tillbehör till 230v.

Mats

Det finns två olika burkar till spots på Clasohlson.

OK, men vad händer om en trafo går sönder där den ligger innanför gipsskivorna?
Blr det inte tråkigt då?

Timmervikarn skrev:
.. 230v system kräver brandsäkra kablar mellan spottarna..
Mats
Är det när man monterar med burk, eller hur menar du?
Vår elektriker använde då helt vanlig FK när han drog mellan våra spottar i badrummet. Nu sitter visserligen alla sex i en större låda klädd med gips invändigt..

GoForIt skrev:
i en större låda klädd med gips invändigt..
Oj! Men brinner inte gipspappen rätt bra?

Om man letar upp gamla färgburkar med minst samma volym som de Clas Ohlson säljer, har man gjort tillräckligt då?

Och varför säljs överhuvudtaget 230V lampor om det 12V ger "bättre ljus" och är enklare att handha? Prisskillnaden är ju inte ens till 230V fördel. 12V brukar ju vara billigare i färdiga paket med trafo och allt.

zingo skrev:
[quote author=GoForIt link=1143537066/0#5 date=1143544326] i en större låda klädd med gips invändigt..

Om man letar upp gamla färgburkar med minst samma volym som de Clas Ohlson säljer, har man gjort tillräckligt då?

Och varför säljs överhuvudtaget 230V lampor om det 12V ger "bättre ljus" och är enklare att handha? Prisskillnaden är ju inte ens till 230V fördel. 12V brukar ju vara billigare i färdiga paket med trafo och allt.[/quote]
Gips anses som ett dött material, och används ju vad jag vet i exempelvis pannrum för just brandskyddet. Jag är inte det minsta orolig för min lösning, då säkerhetsavstånden är mycket väl tilltagna. Elektrikern som installerade dem hade ingen invändning, utan uttryckte snarare motsatsen "-Att det var en ovanligt bra lösning". Jag var t.o.m. i kontakt med tillverkaren (i vårt fall Markslöjd) för att efterhöra deras reaktion.

230 V säljs för att slippa en transformator, eller i många fall flera transformatorer. När vi prisjämförde 230 V mot 12 V när vi skulle installera våra IP44-spottar i badrummet för knappt två år sedan var 12 V-lösningen betydligt dyrare. Just på grund av transformatorerna. Vi hade också problem med var de skulle placeras.

Är väldigt nyfiken på din gipslåda.
Det verkar vara något för mig. Jag gillar att bygga själv.
Kan du beskriva lite mer i detalj hur den är gjord?

zingo skrev:
OK, men vad händer om en trafo går sönder där den ligger innanför gipsskivorna?
Blr det inte tråkigt då?
Trafon petas upp i ett av hålen för spotarna, med en liten rynka kabel för att kunna tas ner igen vid behov.

Ang kabeln:
Min svåger som är elektriker påstod detta om kablarna då vi monterade ett system i höstas. På vanlig FK eller EKK är höljena inte värmetåliga. Det var nåt mer med dessa kablar, men kommer inte ihåg detta nu.

Jag vet inte varför 12v lyser bättre. Men jag kan intyga att så är fallet. Jag har egna 12v hemma, och på ett annat objekt monterade vi både och. Då lös 3 st 12v "mer" än 6 st 230v.
Svårt att säga vad det är, men det känns som om det är vitare ljus.

Det finns säkert nån här med bra fysikkunskaper om detta.

Mats

zingo skrev:
[quote author=GoForIt link=1143537066/0#5 date=1143544326] i en större låda klädd med gips invändigt..

Och varför säljs överhuvudtaget 230V lampor om det 12V ger "bättre ljus" och är enklare att handha? Prisskillnaden är ju inte ens till 230V fördel. 12V brukar ju vara billigare i färdiga paket med trafo och allt.[/quote]

Nu är det väl så med spotar som med allt annat. Det finns billigt och det finns dyrare, och så finns det naturligtvis svindyrt.

Mats

zingo skrev:
Är väldigt nyfiken på din gipslåda.
Det verkar vara något för mig. Jag gillar att bygga själv.
Kan du beskriva lite mer i detalj hur den är gjord?
Jag har helt sonika monterat förhöjningar på våra befintliga takstolar, byggt motsvarande "kortlingar" vägg mellan dem, och på så sätt byggt en extra låda över hela utrymmet. Satt gips invändigt överallt. Slagit i kilar i glespanelen som innertaket sitter spikat i och fogat alla skarvar för att göra det så tätt som möjligt. Slutligen ett lock med gipsinnerskiva ovanpå (som jag skruvat dit så att det går att få loss).

Sedan har jag lagt ny ångspärr ovanpå hela konstruktionen, och lagt tillbaka all isolering. Jag har byggt två lådor, och i varje låda sitter tre spottar. Dessutom har jag lagt en liten bit aluminiumplåt (med hål för spotten) ovanpå själva innertaket precis där spotten sitter, för att ytterligare skydda innertaket, samt de ställen där spotten hamnade rätt i en bräda glespanel.

Kanske ska tillägga att vi har kallvind.

Ovanpå har jag ett lätt isolerat men ouppvärmt, inrett loft.
Då behöver jag väl ingen ångspärr?

zingo skrev:
Ovanpå har jag ett lätt isolerat men ouppvärmt, inrett loft.
Då behöver jag väl ingen ångspärr?
Har du ångspärr i taket idag där spottarna skall sitta, så montera dit en ny ovanpå.
Finns det ingen idag, så behöver du troligen ingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.