Hej!
Jag har ett rum på 4,2 x 3 meter.
Jag ska lägga in ett Laminatgolv från Hornbach.
Dock är rummet i sjuk "otakt" med längden på planken.
Planken är 1735mm.
Minsta avstånd till skarv är 300mm och kortaste bit för vara minst 300mm.
För att få så lite spill som möjligt har jag tänkt börja lägga en bit på 500mm från vänster.
Sen tänkte jag ta och kapa till den biten som blev över från bit 1 och kapa även den till 500mm, men börja lägga denna från höger och sen jobba mig vidare med spillbitarna i vanlig ordning.
Men får man, kan man, bör man lägga golv så?
Alltså börja från vänster på rad 1 och sen börja från höger på rad 2, från vänster rad 3 osv osv?
Försöker klistra in en skiss så kanske ni förstår hur jag menar.
Tacksam för all hjälp som går att frambringa!
Tack på förhand!
Jag har ett rum på 4,2 x 3 meter.
Jag ska lägga in ett Laminatgolv från Hornbach.
Dock är rummet i sjuk "otakt" med längden på planken.
Planken är 1735mm.
Minsta avstånd till skarv är 300mm och kortaste bit för vara minst 300mm.
För att få så lite spill som möjligt har jag tänkt börja lägga en bit på 500mm från vänster.
Sen tänkte jag ta och kapa till den biten som blev över från bit 1 och kapa även den till 500mm, men börja lägga denna från höger och sen jobba mig vidare med spillbitarna i vanlig ordning.
Men får man, kan man, bör man lägga golv så?
Alltså börja från vänster på rad 1 och sen börja från höger på rad 2, från vänster rad 3 osv osv?
Försöker klistra in en skiss så kanske ni förstår hur jag menar.
Tacksam för all hjälp som går att frambringa!
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Jag är grymt imponerad att du tagit dig tid att göra en "laminatkarta" över ditt rum på 12m2:wow: Nu får du inte köpa laminat per skiva utan de kommer i färdiga paket så det brukar bli några plattor extra.
Problemet är att jag får inte till avståndet med skarvarna. De ska vara minst 30 cm ifrån varandra.
Lägger jag 3 hela plank så saknas det typ 7 centimeter. Tar jag och delar första planket på hälften, och sen tar spillbiten från rad ett och lägger på rad två, så kommer skarven för nära.
Håller på att bli tokig!!!
Lägger jag 3 hela plank så saknas det typ 7 centimeter. Tar jag och delar första planket på hälften, och sen tar spillbiten från rad ett och lägger på rad två, så kommer skarven för nära.
Håller på att bli tokig!!!