6 736 läst · 19 svar
7k läst
19 svar
Vad för modell och tillverkare är det på denna pelarborrmaskinen?
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Hej, köpte för ett tag sedan en pelarborrmaskin som jag nu håller på att renovera lite. Alla skyltar är borttagna och jag vet inte vad det är för någon har ni någon gissning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fabrikat Arboga
Modell E100 nånting
Din maskin har en växelspak mer än en normal
E100 har två växelspakar. Fyra växlar 200, 390, 680 & 1300 varv/min
E100S har en växelspak och en sats lösa drev ,12 växlar mellan 200 till 3600 varv.
Kan tänka mej att din är en lyxig variant av E100s
Modell E100 nånting
Din maskin har en växelspak mer än en normal
E100 har två växelspakar. Fyra växlar 200, 390, 680 & 1300 varv/min
E100S har en växelspak och en sats lösa drev ,12 växlar mellan 200 till 3600 varv.
Kan tänka mej att din är en lyxig variant av E100s
Redigerat:
Den ser ju ut att vara väldigt lik en Arboga E100. Dock har den ju 8 växlar istället för 4, vilket jag aldrig har sett förr. Den är inte heller lik efterföljaren G2508, som förvisso har 8 växlar, men bara 4 mekaniska, de andra via två hastighetsmotor. E100S och G2512 är den inte heller lik.
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Jag har en E100 som står sidan om och det jag har märkt är att denna (den omärkta) är lite större i alla mått, motorn är lite större, pelaren är 110 mm istället för 100, huset lika så och de två "brickorna" nere vid chucken är lite större. Så jag funderar på om det kan vara någon annan tillverkare. Har ni något tips vart man kan vända sig om man vill köpa en ny motor till den? Förra ägaren har bytt motor mot något nyare och nog inte fått det helt hundra så det ryker lite om linningarna när man kör den Måste felsöka lite till innan jag drar något större slutsats.
Lite större tyder på att det inte alls är en arboga ändå. Arbogas större modeller såg inte ut på det viset. Jag hade börjat spana efter Solberga-modeller istället, borde kunna vara någon av dem, oftast lite större.
Är du säker att den går på alla faser? Så kan det bete sig om det är felkopplat, tex nolla isf fas.Viktorcloetta skrev:Jag har en E100 som står sidan om och det jag har märkt är att denna (den omärkta) är lite större i alla mått, motorn är lite större, pelaren är 110 mm istället för 100, huset lika så och de två "brickorna" nere vid chucken är lite större. Så jag funderar på om det kan vara någon annan tillverkare. Har ni något tips vart man kan vända sig om man vill köpa en ny motor till den? Förra ägaren har bytt motor mot något nyare och nog inte fått det helt hundra så det ryker lite om linningarna när man kör den Måste felsöka lite till innan jag drar något större slutsats.
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg
Nollan ligger sidan om så jag tror att det ska vara rätt kopplat men det kan vara något lager som är lite tråkigt för den går tungt på ett ställe om jag snurrar axeln från motorn. Får plocka isär den igen och se om jag hittar något lager som är kast.
kan även vara en maskin av fabrikatet ARBOGA, STRANDS eller SOLBERGA alla dessa verkar vara "stöpta" i samma form?
Att hitta nya reservdelar i butik kan du förmodligen glömma. Din maskin är 50-60år gammal
Det går däremot fint att få motorn omlindad. Kullagren är standard iaf.
Att den går tungt på ett visst ställe kan vara att rotorn tar i statorn,
Att hitta nya reservdelar i butik kan du förmodligen glömma. Din maskin är 50-60år gammal
Det går däremot fint att få motorn omlindad. Kullagren är standard iaf.
Att den går tungt på ett visst ställe kan vara att rotorn tar i statorn,
Strands CS30?
Här är en bild på en sådan i hopskruvat skick: http://www.slag1.se/auction/product/pelarborr-strand/
Här är en bild på en sådan i hopskruvat skick: http://www.slag1.se/auction/product/pelarborr-strand/
Gammal tråd, men... Det är en Strands. Jag har en identisk. Om TS fortfarande är intresserad så kan jag fota tavlan som visar varvtal/växlar. Åtminstone användbart att veta vad som gör vad.
Renoverare
· Östergötland
· 76 inlägg