2 789 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Platta för att fästa hyllsystem
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 523 inlägg
Jag har en hall som skall fixas och nu ramlade jag över ett hyllsystem på konsoler för kanonpris. Tänkte att jag fäster upp det på väggen och sätter skjutdörrar. Men grejen är nu att det är en gipsvägg, hur gör jag då? Jag får för mig att det vore enklast att sätta upp någon sorts platta direkt på gipset och fästa med ordentlig skruv i reglarna bakom gipset, eller? Vilken typ av platta är bäst för detta isåfall?
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Inga svar? Eftersom man kör osb+gips, då borde det väl funka med gips+osb också? Rejält med skruvar in till reglarna och sedan gipsskruv på övrigt? Kan det ställa till något om jag kör så?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Hyllorna är ca 40 cm ut från väggen, det kommer att vara ganska tung belastning på dem då det är en hallgarderob med mycket ytterkläder, samt att mitt verktygslager kommer att hamna där.
Har enkel gips och ingen osb, det är därför jag tänkte sätta osb utanpå i stället.
Har enkel gips och ingen osb, det är därför jag tänkte sätta osb utanpå i stället.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Oki... Ja, det lär ju hålla bättre!
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Snart dags att köpa plattorna, någon som vill ge sig i i diskussionen innan dess?
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Men Kulle, skulle det funka med 15 mm osb i stället? Mycket billigare ju.
Renoveringsnovis
· 523 inlägg
Jag kanske kollade dåligt, för jag uppfattade att plyfans plattor var både dyrare och mindre. Är låst till Byggmax för att slippa flera mils transport. Ska kolla igen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Blanda eget sättbruk, finbetong för skiffer på betongplatta. hjälp
Grund & Markarbeten -
Solcellsinstallatör förstörde plåttak
Artikelkommentarer -
Vilken snörasskydds konsoll för Tp20 plåttak?
Tak & Vind -
Var skall tappvatten och matning för radiatorer dras i platta?
Värme allmänt -
Borrade hål i bottenplattan - Hur lagas de på bästa sätt för att hålla tätt underifrån?
Grund & Markarbeten