Gallianoman skrev:
(De hade en variant med "rätt size" men då var det med inbyggd strömbrytare...)
Gör det så mycket då? Du/ni behöver ju inte använda strömbrytaren.

Det är min teori just nu också - men jag är lite av en el-dyslektiker, så jag mår lite bättre när det är någon mer som delar min teori.. ;)

Gallianoman skrev:
Jag är fortfarande oerhört tacksam för tipset! MEN tyvärr funkade det inte med den länkade armaturen. Den var lite för stor på alla ledder....

Frågan är var jag hittar motsvarande armatur för den lite tunnare och kortare varianten av lysrör.... Och för fast installation... (De hade en variant med "rätt size" men då var det med inbyggd strömbrytare...)

Jag har försökt surfa reda på något men gått bet... Var ska jag leta?!

Hej, jag har exakt samma problem som du hade, hur löste det dig för dig?

Jag hittade en liten SVINDYR armatur på den lokala lampaffären....tyvärr ingen kedja så jag kan tipsa....

Letade runt på alla större bygg/lamp/el-affärerna men hittade ingen som passade.... Den jag hittade till slut hade en strömbrytare men men.....

som tur är finns Byggahus, även om svaret i denna tråd inte var klockrent, men möjligen finns det någon som trots allt har ett svar?

problemet: Vi har sex lysrörsarmaturer runt ett pingisbord (ålder på armaturerna ca 20 år), med ett lysrör och en glimtändare till varje armatur. Ett av lysrören har under en tid haft svårt att tända, så vi slog till med två nya 36 w rör från Osram (120 cm långa) och två ny glimtändare (no namne), allt köpt på clas olsson. Bägge lysrören lyser i ändarna, men flämtar svagt i mitten. Har korskontrollerat, exvisatt glimtändarna fungerar med gamla lysrör, satt i nya rören i fungerade äldre glimtändare. Resultatet är det samma. Är lysrören kass, eller har det skett en förändring av armaturerna, så att ny rör inte passar längre? Jag/vi vet inte. har googlat lite, men hittar inga svar. Finns det någon som har en uppLYSning?

Nä jag har inga svar utan endast några gissningar. Röret verkar ha hamnat i ett läge mitt emellan tändläge och tänt läge som kan ha lite olika orsaker
- Fel typ av glimtändare, för ett 36 W rör med egen drossel ska det vara "single 230 V 4-65 W"
- Fel på glimtändaren som släpper igenom glödström när den inte ska göra det längre.
- Fel på armaturen som släpper igenom glödström även när glimtändaren har brutit.
- Fel på armaturen som inte släpper igenom glödström till båda sidor (avbrott).
- Fel på drosseln som inte genererar tillräckligt hög tändspänning.
- Fel på drosseln som inte släpper igenom tillräckligt med ström för att tända hela röret.
- Fel på lysröret.

Jag förstår dock inte förutsättningar och de korskontroller du gjort för att kunna peka på något sannolikt.
Du har alltså ett (1) lysrör per armatur? Ett (1) av dem började blinka vid tändning? Du köpte två (2) nya rör och tändare och satte var? Du har nu problem med 1 eller 2 armaturer?
Du har kontrollerat att glimtändaren fungerar/inte fungerar i en annan armatur med gammalt rör?
Du har kontrollerat att röret fungerar/inte fungerar i en annan armatur med gammal tändare?
Fungerar nytt rör och ny tändare i annan armatur?

Kolla LED-armarturerna hos Harald Nyborg. Smäckra och finns i olika längder.

Kanske var otydlig, men det är ett lysrör till varje armatur. Alla lbefintliga lysrör är runt 32-36 w och har korrekt glimtändare och fungerar naturligtvis utan att blinka, flimra eller på annat sätt skulle kunna beskrivas som otillfredsställande.

Alla fungerade gamla rör fungerar med de ny glimtändare (4-80 w), oavsett vilken armatur de sätts in i.
De gamla rören och de gamla glimtändare fungerar i alla sex armaturer.
Sätter vi in de nya rören i befintliga armaturer med befintliga glimtändare så fungerar inte något av de två nya lysrören oavsett vilken armatur vi sätter in de nya rör i. Det gör ingen skillnad om vi byter till ny glimtändare.

Hoppas det var tillräckligt klart beskrivet.

Så alla gamla rör som fortfarande är hela fungerar i samtliga armaturer, både med gamla och nya glimtändare.
De nya lysrören fungerar inte i någon armatur, oberoende av glimtändare.

Det tycker jag isolerar problemet till rören. Men vad kan vara fel på dem? Om inte båda är trasiga kanske det är värt att granska märkningen, men passar de fysiskt så ska det funka.

Hur länge har du låtit de nya rören lysa?

Det fick mig in på nya tankar. När de tänds är det jättestor skillnad, mot de äldre. Efter Vikhes inlägg testades de ny lysrören unde längre tid. Efter en kvart så var det nästan ingen skillnad mellan kant och mitt, så möjligen kan man säga att problemet löstes. .....mem varför skall det ta så lång tid?

Det talas visserligen om "inbränning" av lysrör men jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett ett liknande symptom med nya rör, alltså inte så märkbart som görs gällande här.

Nu är det mest T5-rör jag tittar på, men där är det ganska tydligt att det är ett nytt rör man precis tänt upp :)

Tar ett par minuter i normal rumstemperatur innan hela röret lyser ordentligt, säkerligen minst en kvart innan fullt ljusflöde erhålles. Är det kallt får man vänta längre...

Håller helt med föregående, normalt tar det ca en kvart innan hela röret lyser lika mycket.

Har råkat ut för liknande som trähandtag. Har 3 lysrörsarmaturer i garaget, tyckte att den ovanför snickarbänken lyste dåligt, så jag bytte rör till ett nytt Osram. Men, det tar lång tid innan det tänds ordentligt, säkert 15 min. Nu har jag bytt det mot ett noname led-rör från bauhaus. Tänder direkt och lyser bra (om än lite väl vitt).

Men knepigt att nya rör verkar trögare att tända än gamla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.