3 855 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Mäklare retuscherade bort kraftledning
Citat från DN; "Något av det viktigaste i vårt jobb är att ge en korrekt bild och beskrivning av de bostäder vi förmedlar, säger kontorschefen..." Tillåt mig le. Nog förskönar mäklarna bostäderna och medvetet använder objektiv, så ett pyttelitet sovrum ser ut att rymma en bred dubbelsäng.
Att mäklarna retuscherar otrevligheter är mer regel än undantag. Sist jag var och tittade på ett hs då var alla ogräs som hade vuxit genom markstenar var bort retuscherade.
De har lagt duk under var första intrycket av bilden men så var det knappast på plats
De har lagt duk under var första intrycket av bilden men så var det knappast på plats
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Vill du få med lika mycket av rummet som ett par ögon kan uppdfatta fotar du med en 10-20mm glugg, rummen upplevs då större på bild.thomas33 skrev:
edit: Försvarar inte mäklare, men det är effekten man får av en vidvinkelglugg
Jo jag vet, men när köksskåpen ser ut som de är satta i en cirkel, blir det något för mycket och inget som mina ögon upplever, när jag tittar på helt vanliga kök.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Låter som en ännu extremare fisheye än 10mm
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Man undrar vart gränsen går ok vad som är ok.
Har set bilder på annonsen där man tagit bort håll eller missfärgningar på vägg.
Gav väldigt olika uppfattning att se bilderna som kändes fräscht ut medans verkligheten mer sunkigt.
Det får mig att tänka mig på en väldigt vinklad bild vilket inte är från vad jag vet någon mäklare.
Tror bilden var ett exempel hur olika vinklar kan lura en. Första bilden man såg var ett fint hus med vatten framför om det var pool eller dam. När man sedan ser bilden lite mer bakåt så var någon liten balja eller liknande med vatten man hade fota över/framför vilket gav en fel uppfattning.
Kollar runt lite bland fastighetsannonser både i Sverige som Spanien. Ser några där mer tomter eller inte färdiga projekt som säljs med datorgjorda objekt en del väldigt svåra att se inte är verkliga och en del av annonserna skriver väldigt litet att den inte är byggt eller klart.
Har set bilder på annonsen där man tagit bort håll eller missfärgningar på vägg.
Gav väldigt olika uppfattning att se bilderna som kändes fräscht ut medans verkligheten mer sunkigt.
Det får mig att tänka mig på en väldigt vinklad bild vilket inte är från vad jag vet någon mäklare.
Tror bilden var ett exempel hur olika vinklar kan lura en. Första bilden man såg var ett fint hus med vatten framför om det var pool eller dam. När man sedan ser bilden lite mer bakåt så var någon liten balja eller liknande med vatten man hade fota över/framför vilket gav en fel uppfattning.
Kollar runt lite bland fastighetsannonser både i Sverige som Spanien. Ser några där mer tomter eller inte färdiga projekt som säljs med datorgjorda objekt en del väldigt svåra att se inte är verkliga och en del av annonserna skriver väldigt litet att den inte är byggt eller klart.
För några år sedan ordnade barnvakt lönade bil och skulle titta på ett hus på ca 100kvm. När vi kom dit var huset ca 7x7 meter per plan i två plan. Bara med den lilla detaljen att övervåningen till hälften hade öppet till nock och att en fullvuxen bara kunde stå upp precis i mitten av resterande del. Skällde väldigt på mäklaren som bara sa att infon kom från säljaren. Det blev en diskussion om vad f*n en mäklare gjorde alls!!AndersMalmgren skrev: