Ca 175mm , skuret å klart mot takstolarna.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Jag har inte blivit så mycket klokare vad gäller att köpa PIR-skivor i Sverige. Hittade en återförsäljare som hade Kingspan på sin hemsida med pris och vad gäller Finnfoam har jag inte hittat någon ännu, men jag är i mailkontakt med båda tillverkarna.

Bifogar ett förslag på installation med 160+30mm PIR-skivor om någon skulle vara intresserad.

Teknisk ritning av takisolering med 160+30mm PIR-skivor i takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning som visar installation av 160 mm och 30 mm PIR-isolering i takkonstruktion med luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning som visar installation av 160mm och 30mm PIR-skivor i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det inte bättre och låta någon spray applicera PUR eller alternativt PIR. Finns många som håller på med detta.
 
murak
kimmo_thn skrev:
Är det inte bättre och låta någon spray applicera PUR eller alternativt PIR. Finns många som håller på med detta.
Efter att ha klurat lite på det är det inte ett alternativ för mig, men det kan säkert passa andra.

När jag väl vill byta yttertaket (i smvs fall en 4mm board) så kommer det bli en hel del bassel då pu-skummet sitter fast i boarden. Dessutom vill jag fortfarande bryta köldbryggor med ett extra lager utanpå takstolarna (oavsett vilken isolering jag väljer). Det ska även sägas att jag bor på gotland och att det således kan bli dyrt att ta hit en firma från fastlandet.

Någon som sprutat pir/pur i en Smålandsvilla?
 
På smv's hemsida är det en kund artikel om just detta.
Jag själv tänkte och använda mig av pur.. men idén kom lite väl sent i bygget. Hade redan hunnit sala på takstolarna. Men om du väljer spray metoden då sätt dit luftspalt först.
Detta föredrar de flesta spray firmor.

Är en stor skillnad vilken isolations/skum tjocklek dom använder sig av.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
helrob skrev:
Tog en stunds klurande innan jag kom fram till det själv också... synd att jag inte läste ditt inlägg innan!

Systemet på min övervåning blir tre slingor med någorlunda jämn last, med allt i respektive slinga i serie:
1) handdukstork, sovrummet närmast badrummet och allrummet i mitten = 3 element och en tork
2) sovrummen på andra gaveln och klädkammaren = 3 element + något längre rör
3) golvvärme i badrummet = separat för behöver ha pump och shunt
Jag har ändrat mig och skippar vattenburen golvvärme i badrummet så på krets 3 blir det i stället ett element och handdukstork i badrummet. El-komfortvärme i golvet och till handdukstorken också. Känns inte som det går att räkna hem jobbet och kostnaden och att tröskeln hamnar högre med vattenburen golvvärme, speciellt eftersom jag inte vill chansa utan separat pump och schunt.

Är det någon som dragit vattenburen golvvärme på övervåningen?
 
OXYD
helrob skrev:
Jag har ändrat mig och skippar vattenburen golvvärme i badrummet så på krets 3 blir det i stället ett element och handdukstork i badrummet. El-komfortvärme i golvet och till handdukstorken också. Känns inte som det går att räkna hem jobbet och kostnaden och att tröskeln hamnar högre med vattenburen golvvärme, speciellt eftersom jag inte vill chansa utan separat pump och schunt.

Är det någon som dragit vattenburen golvvärme på övervåningen?
Du har redan golvvärme om du inte har toaletten ovanför ett kallutrymme :)
 
Snart dax att såga upp golvet i badrummet och förbereda för dragningen av avloppsrör, är det någon som gjort det och har tips och bilder på hur det ser ut och bör göras?

Skall man tänka öppna så lite som möjligt eller lika bra att såga upp stora hål så man kommer åt bättre? Blir väl inte just svårare att sätta tillbaka en större golvskivebit?
 
Ta bort hela skivor och skruvlimma tillbaka nya.

Jag har inte gjort det själv men du kommer behövs plats för att hänga upp rören samt att det förmodligen ligger en massa el där under.

Tyvärr har ju smv spikat och limmat så det blir inte så lätt att få bort skivorna.

Du borde även passa på att förstärka bjälklaget tycker jag. Även om du inte har badkar som väger mer än 250kg
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
@rodje
Det är ju just det svårt att få bort de gamla golvskivorna och man kan ju se var golvreglarna går genom att se på spikskallarna, men oklart om det är cc 60 i golvet eller 120? Så jag måste ändå såga och mer än ett fack går ju inte åt för rören så borde klara mig på att såga upp 60-4.5/2*2 och sen skruva dit två nya 4.5 reglar att lägga tillbaka golvet på?
Ja just det sen blir det ju att såga skivor på tvären också och då kanske mam måste sätta tillbaka nya.
Tänkte ha ett rätt långt badkar typ 180x70 måste man förstärka då? Reglarna blir så klart försvagade av rörhålen också.

Grejen är att jag har massa gips liggande och vill kunna gå där också så vill inte ta upp onödigt mycket just nu heller, men tänkte passa på innan jag reglar upp och flyttar ut kattvindsväggen.
 
Redigerat:
pcbjorklund skrev:
@hellrob,
Mitt skåp har följande mått: 350x550x95.
Får det dock inte riktigt att gå ihop med vad som framgår av "max antal uttag" på denna sida: [länk]

Totalt är det 8 rör som går igenom botten på skåpet enligt följande:
In i skåpet: 2 st för matning som kommer upp genom bjälklaget nedifrån.
Ut ur skåpet: 6 st. Jag har tre radiatorer på övervåningen och varje radiator har två rör till sig.

Sen har vi skvallerröret oxå,, men det har en egen liten pip i ena hörnet av botten i skåpet.
Det är fyra "lediga" genomförningar kvar i skåpet. Totalt 12 alltså.

Edit: Det verkar betyda att det är max 5 rör per fördelare, alltså totalt 10.

[bild]
@pcbjorklund
Nu håller jag på att dra in rör till mitt skåp (blev inte exakt din modell men motsvarande). Hur monterade du skvallerröret egentligen? Är det bara ytterröret som man använder till det och hur får man det tätt i botten?
 
Redigerat:
Jag är lite sugen på att bygga en bastu på övervåningen. Funderar hur principlösningen för yttervägg och tak ska vara? Ska man använda bastufolie på vägg och i tak, eller räcker det med ångspärren som redan är uppsatt i samband med isoleringen av övervåningen? Ventilation: kan man koppla på frånluft från bastun som leder till frånluftvärmepumpen?
 
Läs här:
http://www.isover.se/bygga-bastu


Skärmdump av en webbsida med text om bastuventilation och inredningsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag kapade upp såhär. Reglade upp vid varje skarv o kommer skruvlimma tillbaka skivorna jag kapat upp.
Öppet golv med reglar där några skivor kapats, verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rajl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.