Hejsan, jag ska bygga en altan och har kollat priser på reglar och trall. Byggmax och silvan har absolut billigast, är det stor skillnad i kvalitet från ex brädgårdar eller beijer etc.?
Man får ju vad man betalar för, jag vet men man vill ju inte punga ut med mer än nödvändigt heller!!!

Har köpt en limträbalk som främre bärlina, har plintat för stolpar med stolpskor 100 x 100, har ni några tips på stolpar? jag vet att man kan bygga ihop egna stolpar! Men rekomendalbla mått för att balken ska ligga bra där uppe.

En fråga till: djupet är 3,80m o bredden är 6,60m, behövs det en bärlina i mitten av golvet eller räcker det med reglarna på 60cc?

MVH Björn :cool:

Limträbalk?

Är det inte bättre med en tryckt 45x195 regel?

Köp stolpar 95x95, skåra ur till hälften och placera din regel på stolpen. Fäst med 2 st genomgående rostfria M8 i varje stolpe.

Djupet 3800 kräver en bärlina i mitten.

//A

Hej,

Vad gäller Byggmax så tycker jag du skall kolla upp virket väldigt noga. Jag köpte 70x70 reglar som utgavs för att vara NTR A. När jag kollade upp färgmärkningen visade det vara NTR B. Lita inte på deras skyltar. Kolla färgmärkningen.

Limträbalk fick jag tips om för att det är så långt mellan stolparna, och jag ska glasa in så småningom.

95x95 och skåla ur? hur menar du?

MVH L

Limträbalken är väl för att böära upp framtida tak antar jag och inte trallen eller ?

Glöm skåra ur, du skall helt klart släppa upp stolparna, han menar typ som ett hammarband.

..//N

japp, främre övre bärlina!

Det ordnar sig med det, men nu till en annan fråga= Kanalplast eller enkelplast tak?
Funderar på 10 mm kanalplast, eller behöver jag 16 mm?
Enkelplast taket e ju inte uv beständig så det skippar jag, eller finns det enkelplast som är det?
fördelar/nackdelar???

Altanen ska ju inte vara ett uterum, utan endast förlänga sommaren lite!

MVH Lokf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.