Hej!

Sitter i husköpar och eventuellt husbyggartankar och har börjat titta på timmerhus. De priser som tillverkarna ger är på själva skalet (inklusive ytterdörr, fönster, och eftersom det är finska hus -- bastu), men jag tycker det är svårt att få en känsla för hur stor budget som behövs för resten av insidan. Är det någon här som nyligen gjort ett liknande bygge och kan dela med sig av sin budget?

Husen vi tittar på är t.ex: http://www.kuusamotimmerhus.fi/produkt/timmerhus-ajakka-134.html
Materialkostnad för själva huset är ca. 900k. Tillkommer gör monteringskostnad, grund, värmesystem, kök, badrum, osv. och det är här jag har svårt att få en känsla för hur mycket man bör räkna.

Jag förstår att totalkostnaden varierar väldigt mycket med vilka materialval man gör samt hur mycket av jobbet man är beredd att göra själv, men någon mer kvalificerad gissning än min egen skulle vara mycket uppskattat!

Hej,
Min erfarenhet är att ha byggt ett vanligt trähus, där ytteskalet kom i byggsats och jag byggde resten i lösvirke (innerväggar, badrum, kök osv).

Grunden, enkel plintgrund, var inte dyr. Väljer du platta beror det mkt på tomtens beskaffenhet, skall du ha golv värme mm mm - finsn lite trådar om kostnader för platta men 80-200 000 kr nånting kanske
Kök brukar gå på mellan 50 - hur mycket som helst
Badrum, enligt standard ligger ju iaf på säg 80 - 200 000 (eller mer om man vill det också)

Bygglov, KA osv kostar ju också ett antal tiotusen.

Tidsmässigt är innerdelarna mycket tyngre. Jag drog upp stommen med (4 medhjälpare) på tre dagar (exl fönster och takbeklädnad iofs som tog en vecka till). Innerdelarna håller jag fortfarande på med (10 år senare) :D
Men grovt beräknat (exl finliret som jag som sagt beräknar var ett evighetsprojekt) så tog det nog i dagar räknat kanske 50-100 dgr (svårt att uppskatta).

Så räkna på dubbelt upp kanske, dvs 1.8 mkr om du lejer ut det mesta och inte väljer för dyra tillval, behöver spränga osv

/K

Redigerat:
Tack för det snabba svaret!

Tolkar jag dig rätt som att ungefär 900k är en rimligt kostnad för innandömet utöver skalet? Känns väldigt billigt jämfört med de begagnade hus vi kollar på; mellan 3.5m och 4m med renoveringsbehov på minst 500k. :confused:

Är det rimligt att anta att en helrenovering av ett badrum/kök kostar ungefär lika mycket som att bygga det nytt i ett skalhus?

Om man räknar i grova drag borde en budget kunna bli:
Husmaterial: 1m
Resning: 200k
Inredning: 1m
Tomt: 400k
Markberedning/Grund: 400k
Vatten/Avlopp/Avgifter/Övrigt: 400k

totalt ca. 3.4m

Setomidor skrev:

Tolkar jag dig rätt som att ungefär 900k är en rimligt kostnad för innandömet utöver skalet? Känns väldigt billigt jämfört med de begagnade hus vi kollar på; mellan 3.5m och 4m med renoveringsbehov på minst 500k. :confused:

Är det rimligt att anta att en helrenovering av ett badrum/kök kostar ungefär lika mycket som att bygga det nytt i ett skalhus?

totalt ca. 3.4m
Tomtpriset räknade jag inte med i min kalkyl. Min tomt, i Dalarna, kostade 40000 kr - men du kan nog spendera 4 mkr bara på den i attraktivt läge också :)
Missade V/A + elinkoppling - det kostar ju ofta en bra slant också.

Men inredningsmässigt (om du inte väljer för dyrt) borde du kunan komma undan med lika mkt osm för huset - men det kan som sagt kosta hur mkt som helst också - ett billigt badrum + billigt kök är rätt stor skillnad mot "hög" standard..

Tot 3.4 mkr låter väl inte omrimligt om det är en villstandard ni skall ha och inte mer fritidshus (då ni borde komma ned lite )

/K

Redigerat:
S Setomidor skrev:

totalt ca. 3.4m
jag brukar räkna med att Stommen utgör ca 35% av huskostnaden. 900/0,35=2,5 miljoner cirka…

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O ohag skrev:
jag brukar räkna med att Stommen utgör ca 35% av huskostnaden. 900/0,35=2,5 miljoner cirka…
då ingår resning av stommen i mina 35%…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.