Förra veckan var energibolaget här och tittade på hur vår nya fiber skulle dras, Ett önskemål från dem var att de skulle få dra fiber över vår tomt för att slippa gräva så mycket. Detta innebär att vi kommer att få uppgrävt på sidan av vår trädgård.
Som kompensation skulle vi få välja var vi vill ha in vår fiber. Är detta skäligt? går det att begära mer?

Var är lämpligaste inkopplingspunkten för en enplansvilla med källare?

• Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Gå inte på den enkla! Se till att pruta på priset också! Och ett ordentligt avtal vad som gäller vid själva grävningen och hur dom ska återställa marken. Det skall också framgå tydligt vad som gäller om dom måste gräva upp ledningarna i framtiden.

• Gilla
nyvillaägare och 4 till
  • Laddar…
S
Det var ju ett "generöst" erbjudande. Har dom inget bättre att komma med så säg nej, det är inte värt att ha grannarnas kabel på din tomt helt utan ersättning.

Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan säga nej, eller ställa vilka motkrav som helst. Självklart kan man komma en bit på väg, men till syvende och sist så kan de få ledningsrätt av Lantmäteriet – och då är det så att säga så...

Läs på om ledningsrätt här!

Att ta in LM för att få ledningsrätt är både dyrt och tidsödande, så du har rätt bra förhandlingsläge

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Att ta in LM för att få ledningsrätt är både dyrt och tidsödande, så du har rätt bra förhandlingsläge
Vad kan vara riktigt att begära? Själv har jag ingen aning.

robert2017 skrev:
Vad kan vara riktigt att begära? Själv har jag ingen aning.
Att dom återställer marken samt om det behövs grävas upp i framtiden skall samma gälla, dvs. total återställning samt att din anslutning blir gratis då dom ändå är på din tomt och gräver och då skall dom gräva hela vägen samt återställa för din anslutning också.

• Gilla
nyvillaägare och 4 till
  • Laddar…
J
Jensnorrland skrev:
Att dom återställer marken samt om det behövs grävas upp i framtiden skall samma gälla, dvs. total återställning samt att din anslutning blir gratis då dom ändå är på din tomt och gräver och då skall dom gräva hela vägen samt återställa för din anslutning också.
Om alla vara tomt passeras på vägen ska ha gratis avslutning så blir det den sista på gatan som får betala allt. Detta kanske är roligt för alla andra men hur många skulle få fiber då i vårt avlånga land? Rättvishet verkar bero på vem som tjänar på det, typ...

• Gilla
nyvillaägare och 3 till
  • Laddar…
Att söka ledningsrätt är tvärtom rätt självklart, eftersom då behöver man inte bry sig om framtida ägarbyten eller fastighetsombildningar, utan har rätt för all framtid.

Fast detta gällde ju att han skulle få alla kablar över sin tomt och inte någon annans tomt till sina grannar, dvs. energibolaget skulle slippa gräva upp gatan för att komma till grannarna. För fiberprospektering ska du aldrig förvänta dig att du får gräva på någon annans tomt utan endast kommunens mark(gatan).

Ha med i tankarna att det även påverkar din möjlighet att använda din egen tomt. Du kan antingen inte plantera träd eller bygga tex friggebod där fibern går. Och vad händer om du av misstag råkar gräva av deras kablar?

• Gilla
nyvillaägare och 13 till
  • Laddar…
-Som Dheri såger. Se till att dom inte hamnar där det är sannolikt att Friggebod/Attefall kan tänkas hamna.
-Och så ska dom ner >60cm !!!
-Tomten ska återställas
-Du kan säkert förhandla fram fri ingrävning på din egen anslutning

• Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
Se till att den passerande stam/grenkabeln hamnar max 4,5 meter från tomtgräns, så lär du väl knappast få några bekymmer vid bygge av friggebod , etc.

Se även till att få med en paragraf om att nätägaren utan protester och på obestämd framtid skall fixa till eventuella ojämnheter som kan bildas när gräsmattatn/marken sjunker, för det kommer den att göra där de grävt.

När fibern grävdes in hos mig – Ystad kommun – så kom pappren från både nätägare samt Lantmäteriet som ett brev på posten. De hade räknat fram någon ersättning, som var i stil med hundralappar/tusenlapp, för det de gjorde. Många av grannarna fick sådana brev – vad jag vet var det ingen som gnydde, alla hade ju väntat på fibern i flera år.

Ni som fått in paragrafer i stil med:

en paragraf om att nätägaren utan protester och på obestämd framtid skall fixa till eventuella ojämnheter som kan bildas när gräsmattatn/marken sjunker
i era avtal, berätta gärna om det. Jag tror det är ovanligt. ;)

Hos oss var det iaf så att alla bara tjoade: "Gräv, gräv, gräv!" när det äntligen blev dags.

Jag ska med intresse följa tråden! (y)

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
En relaterad fråga... Vi ska få fiber i vår. Vi bor längs en 70 väg som vår tomt går till. Vi har sen 30m grusväg upp till gårdsplanen. (90 grader mot stora vägen) När de va här och planerade anslutningen såg jag att de planerade att gräva i diket och över vår väg. Borde jag ha reagerat på detta? Har inte hört ett knyst om det tidigare. Grävningen i diket är för att komma vidare, min anslutning ligger på grannens tomt lite "tidigare". Tycker spontant de borde bett om lov? (vilket de hade fått). Diket bryr jag mig inte om, men grusvägen däremot...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.