Hej!

Jag har skaffat mig en kapsåg och planhyvel som jag inte har uppvärmd plats för att använda utan bara "kallförråd".

Kan jag utan risk för att förstöra maskinerna använda och förvara dessa utomhus? Har långt mellan huset och där de ska användas.

Är det bättre om jag förvarar dem i kalla bilen när de inte används?

Turee skrev:
Hej!

Jag har skaffat mig en kapsåg och planhyvel som jag inte har uppvärmd plats för att använda utan bara "kallförråd".

Kan jag utan risk för att förstöra maskinerna använda och förvara dessa utomhus? Har långt mellan huset och där de ska användas.

Är det bättre om jag förvarar dem i kalla bilen när de inte används?
Du kan naturligtvis förvara och använda dom i t.o.m. minusgrader, många proffsmaskiner används ju utomhus i minusgrader hela tiden.
Tänk husbyggnad.;) Men om det är riktigt kallt kommer dom naturligtvis att förlora några år i livslängd.

pools skrev:
Du kan naturligtvis förvara och använda dom i t.o.m. minusgrader, många proffsmaskiner används ju utomhus i minusgrader hela tiden.
Tänk husbyggnad.;) Men om det är riktigt kallt kommer dom naturligtvis att förlora några år i livslängd.
Tack för ditt svar det låter bra :) inte ovanligt med -20 -30 stundtals har uppe.

Turee skrev:
Tack för ditt svar det låter bra :) inte ovanligt med -20 -30 stundtals har uppe.
Är du verkligen ute och jobbar med maskinerna i minus 30???

Jag lånar tråden lite med en liknande fråga.

Kan man förvara sina elverktyg, både nätanslutna och batteridrivna i ett uthus som varken har värme eller är isolerat? Typ som en lada bara.
När maskinerna inte används har jag dock batterier och laddare inomhus i värmen

Krilleman
Batterier gillar inte minusgrader...

Temperatur har nog mindre påverkan på maskinerna än fukt. Var speciellt uppmärksam när kallt väder slår om till varmare, då kondenseras fukt, och extra mycket på tunga verktyg som tar tid att värma upp. Inte ovanligt med iskristaller och sedan vattendroppar på prylar i kalla bodar vid väderomslag. Tex i husvagnen kör jag värme de dagar det slagit om från -20 till töväder på kort tid för att undvika fuktutslag.

pools skrev:
Är du verkligen ute och jobbar med maskinerna i minus 30???
Nej det har du rätt i det kommer jag nog att undvika :D

F
nikasp skrev:
Jag skulle se till att ha dem i täta backar eller boxar om de ligger ute långa tider. [länk] Jag ser till att hålla 12-13 grader och <60% RH i garaget.
Det hade inte jag. Har man fukt i ett rum så finns det väldigt få saker som klassar in som "tät back". Och sen skall man få den fuktfri med. Tror mer på skapligt luftigt. Och jag skulle inte alls vara orolig om det var riktigt kallt. Värre med en fuktig lokal och ett ihållande höstregn, 4 plusgrader och 98% relativ fuktighet under lång tid utan att användas.

Kanske skall vara lite försiktig vid uppstart från minusgrader då det kan bli en del "smältvatten" men sen är det bara att köra. Jag har varit inblandad i vattentester, dammtester, klimattester som cyklar mellan svåra minusgrader till 40-60 plus och korridionstester med saltdimma av utrustning som gränsar till vanliga power tools men med mer och mer avancerad elektronik och det fungerar förvånande bra.

nikasp
Hammarplast har helt täta backar. Vi har torp i Sörmland och sågar mm rostar väldigt snabbt ute i ladan så jag försöker förpacka saker dom kan rosta så de inte ligger fritt.

Vart skulle smältvattnet komma ifrån på verktygen har du det så har du problem med stora mängder vatten i förvaringsutrymmet.
Det är inge problem med kylan att det är ouppvärmt dock ska det vara väl ventilerat så fukt kommer ut eller utrymmet helt tätt så så inget kommer in, inget halvdåligt.

Det är ingen fara med verktygen olja i lager osv sak klara det, vill du vara riktigt säker så kan du köra dom på låg fart någon minut innan du drar på, men det ska egentligen inte behövas.

En torr boll är bra att sätta in om man inte har värme, fanns också någon annat man kunde köpa på säck å hälla i en hink minns inte namnet.

Bästa svaret

Kylan är som sagt inget problem men fukt kan orsaka korrosion. Kylan är inget problem för batteriernas hållbarhet heller. Däremot kanske batterierna är trötta om de är kalla när du ska använda dem.

Någon from av avfuktning eller bara lite värme som höjer temperaturen i utrymmet där verktyg/maskiner förvaras med bara några grader hjälper mycket.

Varmluftspstoler är känsliga för kyla.

Jag stod uppe på en stege och försökte få igång en telfer i 25-30minusgrader.
Elkabeln till varmluftspistolen sprack så att ledarna kom fram, Själva pistolen sprack också invärtes.

Det blir lite spännande när man står på en metallstege lutad mot en telfer/stålbalk och man plötsligt har spänningsförande trådar i händerna.

Andy78 skrev:
Vart skulle smältvattnet komma ifrån på verktygen har du det så har du problem med stora mängder vatten i förvaringsutrymmet.
Det är inge problem med kylan att det är ouppvärmt dock ska det vara väl ventilerat så fukt kommer ut eller utrymmet helt tätt så så inget kommer in, inget halvdåligt.

Det är ingen fara med verktygen olja i lager osv sak klara det, vill du vara riktigt säker så kan du köra dom på låg fart någon minut innan du drar på, men det ska egentligen inte behövas.

En torr boll är bra att sätta in om man inte har värme, fanns också någon annat man kunde köpa på säck å hälla i en hink minns inte namnet.

Salt kanske? I princip samma som torrbollar innehåller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.