Hej

Nu är det dags för trappan att får sig en genomgång. Vi vill inte ha den furufärgad utan vit. Dock så vill vi gärna öppna upp den för att få en mer öppen och ljus hall.
Frågan är bara om det ens är möjligt att öppna upp den.
På ena bilden som är trappans undersida ser ni hur "täckskivorna" går in i vagnstycket. Om jag ta bort dessa så kommer det bli jättefula skarvar i stycket. Ska jag låta trappan vara stängd eller kan man spackla igen dessa, då trappan ändå ska målas om?
20150923_150454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150923_150507.jpg
Skapa konto

• Gilla
_carlss0n_
  • Laddar…
Trappan kan ju vara konstruerad med dessa som en del av konstruktionen.

Tror du man kan ta bort dessa och dölja spåren på nåt sätt? Den sa ju som sagt ändå målas om.

Om du tar bort bakstycket kan stegen i värsta fall kännas ostabila. Svårt att säga. Många sådana här trappor har en list monterad på undersidan, men om det är för hållfasthet eller för att inte ha för stora utrymmen mellan stegen (möjligen för att få den godkänd på något sätt), vet jag inte.

Det bör gå alldeles utmärkt att spackla trappan med snickerispackel.

Kan vara så att planstegen är dimensionerade ihop med sättstegen vilket gör att då får en "klen" trapp om dessa plockas bort. Då kan man lösa det på annat vis men det innebär mera jobb utöver det som redan ska göras.

Tänk på att en trappa kräver 1000% mera jobb än man först tror. Jag lär mig aldrig och blir lika förvånad varje gång:banghead:

Hej

Jag är intresserad av resultatet...blev det öppen eller stängd? Om öppen, spacklade ni igen infräsningen? Vi står inför en likadan renovering men infrästa sättsteg och vill ändra till öppen. Tack så länge

Hej igen.
Vi har nu beslutat oss för att ta bort spaljén på trappan. Någon som vet om man även kan plocka bort den lite större som går från golv till tak i hörnan av trappan? Den sitter inte fast i trappan och det känns inte som om den är helt styv heller.

Tacksam för snabbt svar

Spaljen är ju en säkerhetsdetalj i första hand. Inte en design grej. Jag skulle inte ta bort den.

Stepkit med sättsteg och måla undersidan? Glöm inte spärrfärgen... jag målade min grå, blev snyggt tycker jag. Köpte stegen från byggmax och sågade ett par kvällar. Trappan är målad med alcro kraft som grund och sedan alcro golvfärg, s2500-n.

Trappa med gråmålade sättsteg och brun trappnos, målad med alcro kraft och golvfärg.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.