Är ni inte rädda att det blir väldigt mörkt med så små fönster (förutom i tillbyggnaden)?

Henrik W skrev:
Funderade ni någon gång på att använda leca istället? Skiljer det materialmässigt(sammansättning u värden etc) mellan tex Ytong, H+H, Aeroc Prefabet(finns säkert fler märken)?

Eller är det en och samma fabrik som tillverkar alla block sen sätter varje tillverkare sitt namn på dom?

Vad är det för pengar på den här typen av vägg (kvm pris)? Skiljde det 90% mellan prefabet och Aeroc eller 10%?

Vilket u värde har du på 360 mm blocket?

Många frågor blir det:)
Jag kolla på alla möjliga block inklusive Leca, bor ju inte långt från Finja, så deras var extra intressanta. Kom snabbt fram till att köpa i sverige var mycket dyrare än att ta från utlandet. Nackdel är då att de utländska leverantörerna vill ha betalt i förskott. Bestämde mig ganska snabbt för Aeroc Eco Term Plus block, tills då muraren lyckades ordna ännu billigare block. Och ja det skiljer lite i u-värde mellan de olika fabrikaten, men inte mycket, är detta viktigt för dig så skulle jag rekommendera att gå upp i bredd till 500 mm. Det är inte en och samma fabrik som gör alla block, finns mängder med fabriker i Tyskland, Polen, Lettland som gör sådana här block som faktisk är en svensk uppfinning från början.

Aeroc skulle ha 226' för allt material till hus och garage ink transport. Nackdel förskottsbetalning och skaffa hjälp att lossa 4 lastbilar. Muraren tog 206' och då lossade han allt själv och jag betalde inte förrän blocken stod på plats. Tror dock fortfarande att Aeroc är ett bättre block och jag hade säkert tjänat några ören om året i uppvärmningskostnader om jag valt deras block.

Hittar inte u-värdet just nu, finns i underlag för bygglov som säkert ligger i en låda någonstans. Använde Rockwolls program för att räkna ut värmevärde för huset.

• Gilla
Atom och 3 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Är ni inte rädda att det blir väldigt mörkt med så små fönster (förutom i tillbyggnaden)?
Korta svaret är nej det är vi inte. Det är små fönster i Masterbedroom annars är det normal storlek. Och i kök, matsal vardags rum är det extremt mycket fönster. Bilder innifrån kommer längre fram i tråden. Häng med på uppdateringarna framöver så kommer du se.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Det blir riktigt fint :)

Ramnemark skrev:
Det blir riktigt fint :)
Tackar,

Då går vi vidare med garaget, som är på ca 150 m2 plus ovanvåning på 100 m2.
Nedre plan uppdelat på ett större utrymme ca 75 m2, 2 garage, 1 förråd samt en toalett.
Garaget ska vara konventerbart till stall ifall huset någon gång i framtiden ska säljas.
Tanken är då att det kan attrahera ett annat klientel än undertecknad som är en gammal raggarslusk.
Men fram till dess är det enbart till för undertecknad förutom en litet förråd där damen kan hänga sina hästkläder. Ska kanske nämna att inga "vardagsbilar" får plats i garaget, tanken är att bygga en större carport till dessa så fort tid finnes.

Prov parkering (y) Enda gången denna bil får stå här.
Bil parkerad framför en oavslutad garagebyggnad av betongblock under uppförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni balk som stöttar takstolar i det större utrymmet, lilla utrymmet är toaletten som ligger i förrådsdelen.
Byggkonstruktion av garage i vitt lecablock med bjälkar, i början av takstolsresning.
Skapa konto

Och mitt i takstolsresningen slog regnet till, dock inga skador mer än lite blöta takstolar, spånten lyckades man hålla torr.
Byggnad i konstruktion med skyddstak och stillasittningar under skymning, omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Byggplats för garage med takstolar synliga, lerig mark runt, arbetare på taket och byggmaterial nertill.
Skapa konto

Min fina gräsmatta har nu förvandlats till en leråker :D
Tvåvåningsgarage under konstruktion med lerig mark runtomkring.
Skapa konto

Här ser ni att takstolar blev blöta, men sponten är torr. Lägg märke till de extra bjälkarna mellan takstolarna som skulle till för att inte golvet ska svikta när elefanterna dansar på ovanvåningen.
Takstolar och extra förstärkningsbjälkar i ett garage under konstruktion, synlig murad vägg och kabeldragning.
Skapa konto

Garagegavel mot hus, där har vi en port, här är det tänkt att en större pråm ska stå
Halvfärdigt tvåvåningsgarage i tegelkonstruktion med ställningar och oputsad fasad.
Skapa konto

I vänstra hålet mindre garage och i högra större garage med verkstad.
Konstruktion av ett garage i betongblock med pågående takstolsmontage och byggnadsställningar.
Skapa konto

Interiör av ett garage under konstruktion med oisolerade blockväggar och träbjälkar.
Skapa konto

Hann inte få på pannor på garaget innan första snöfallet kom.
Byggfas av ett garage i vinterskymning med snötäckt tak och omgivning, synliga takstolar, ej pålagda takpannor.
Skapa konto

Snön försvann dock snabbt och pannorna kom på lagom till höststormen Gorm drog in. Inga skador överhuvudtaget, fick dock samla in skräp som blåst bort från tomten.
Stomme av tvåvåningsgarage under uppförande med blöta takstolar, stöttande balkar och en röd teleskoplastare.
Skapa konto

Dags för första bilen att göra entre.
En gul klassisk bil på en släpvagn framför ett oputsat garage i två våningar med snötäckt mark runtomkring.
Skapa konto

Klassisk bil parkerad framför ett halvfärdigt garage med snötäckt mark och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Och är inte bilarna större än så här får det plats många :cool:
En gammaldags bil parkerad i ett stort, tomt garage med betongväggar och balkar som stödjer taket.
Skapa konto

I med portar även de i RAL 7016
Nyinstallerad garageport i mörkgrå, på en vägg under konstruktion, under lätt snöfall.
Skapa konto

Dom här rackarna ska oxå få plats.
Hot rod utan täckduk parkerad i ett garage bredvid bilar och en båt under presenningar.
Skapa konto

Då var portar på plats
Nybyggt stort garage med två portar och omonterade dörrar och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

I med dörrar(Helsingedörren)
Delvis snötäckt bil framför ett ofärdigt garage med snö på taket och snöfall.
Skapa konto

Och så var det tätt.
Garage under konstruktion med putsad fasad, två portar, en dörr och snörest på taket.
Skapa konto

Sidoprojekt :) Grindar. Bild från tillverkning i Polen, gjorda i solit stål, inga rörprofiler.
Svetsade smidesgrindar med dekorativa mönster i en verkstad, redo för installation.
Skapa konto

Var väl paketerade när de kom. Det var muraren som fixade dessa.
Hörn av garage i byggnation med synliga betongblock och inslag av armeringsnät samt skyddsplast.
Skapa konto

Eftersom grindarna är rejält tunga så tänkte jag göra rejäla stolpar.
Eftersom jag var missnöjd med den entreprenör som gjorde anläggningsarbeten så anlitade världens bästa grävare, Fricks Entreprenad, till detta arbete.
Grävmaskin och lastbil på lerig mark vid byggarbetsplats, med grunden till byggnad synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Traktor och dumprar i arbete med att flytta jord på lerig byggarbetsplats, omgivna av träd.
Skapa konto

Rejäla hål
Grävmaskin gräver stora hål för gjutning av stolpar till grindar på en lerig byggarbetsplats, med traktor i bakgrunden.
Skapa konto

Ett stort, grävt hål i marken förberett för gjutning av stolpar till tunga grindar, omgivet av grus och gräs.
Skapa konto

Man får inte vara blyg :rolleyes: Formar för gjutning.
Bil parkerad mellan nybyggda grindstolpar framför garage under uppförande med öppna portar och lerig gräsmatta.
Skapa konto

Av med formar
Bil parkerad på grusväg framför ett garage under konstruktion med tunga stolpar på sidorna och en del snö kvar på marken.
Skapa konto

Och upp med grindar
Nyinstallerade smidesgrindar monteras på betongstolpar vid en uppfart.
Skapa konto

Installation av smidda grindar vid en uppfart, med arbetare och omgivande garagebyggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Min tanke var att sätta en V8 på toppen av varje stolpe för att driva öppning/stängning.(y)
Förslaget föll dock inte i god jord och ratades snabbt av den äkta hälften :thumbdown:

Imorgon börjar vi inne i huset, häng med.

Redigerat:
  • Gilla
fremax och 36 till
  • Laddar…
Fina grindar. Gör dom staket också och har du kanske någon länk?

• Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Nu tycker jag nästan att det börjar bli lite för pråligt.

• Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Fina grindar. Gör dom staket också och har du kanske någon länk?
De gör säkert staket oxå, har tyvärr ingen länk. Entreprenörs namn finns i tråden.

Thomas_Blekinge skrev:
Nu tycker jag nästan att det börjar bli lite för pråligt.
Anything in life worth doing is worth overdoing. Moderation is for cowards ;)

Ledsen men det sunda förnuftet självdog och ligger och ruttnar i ett hörn tillsammans med mina planer på pensionssparande, återhållsamhet och nykterism.:banghead:

Om man kisar, är full och det är mörkt ute så ser dom faktiskt grymt häftiga ut :p

Men som Linda Lovelace sa "man kan inte tillfredställa alla"

• Gilla
  • Haha
Appendix och 28 till
  • Laddar…
Racing skrev:
Anything in life worth doing is worth overdoing. Moderation is for cowards ;)

Ledsen men det sunda förnuftet självdog och ligger och ruttnar i ett hörn tillsammans med mina planer på pensionssparande, återhållsamhet och nykterism.:banghead:

Om man kisar, är full och det är mörkt ute så ser dom faktiskt grymt häftiga ut :p

Men som Linda Lovelace sa "man kan inte tillfredställa alla"
Det är absolut inget fel på dem. Tvärtom, ett "mansion" kräver ett par rejäla grindar!

• Gilla
GustafWesterholm och 1 till
  • Laddar…
Intressangt bygge!
Planerar för ett garage bygge 12x8 m med loft. Lättbetong är ett intressangt alternativ och era kostnader för materialet till väggarna slår väll motsvarande isolerad trävägg, men får man fråga vad murning och putsning gick på? Har er leverantör/murare gått i konkurs? Vad låg kostnaden för takstolar/tak till garaget på?

Petter Forsen skrev:
Intressangt bygge!
Planerar för ett garage bygge 12x8 m med loft. Lättbetong är ett intressangt alternativ och era kostnader för materialet till väggarna slår väll motsvarande isolerad trävägg, men får man fråga vad murning och putsning gick på? Har er leverantör/murare gått i konkurs? Vad låg kostnaden för takstolar/tak till garaget på?
Har ingen aning vad en motsvarande isolerad trävägg kostar, det var aldrig ett alternativ för mig.

Murning av både hus och garage gick på knappt 220' och putsning gick på knappt 170'
Då ska man veta att allt är putsat, både in och utsida i hus och garage. Vill säga att det är inga problem att mura och göra invändig puts själv om man bara är lite händig. Att jag inte gjorde det berodde på att jag inte hade tiden, valde att lägga den tid jag hade till förfogande på att göra andra saker. Utvändig puts hade inte jag gett mig på såvida man inte ska ha det slätputsat.

Om min murare gått i konkurs så är svaret; Säkert ett flertal gånger, men finns alltid i någon ny form. Aldrig förskottsbetalning ;) Du kan få numret om du lägger ett pm till mig. Murar dock inte när det är så här kallt, så du får vänta till våren. Hade jag anlitat honom igen? Absolut, duktiga hantverkare, sämre ekonomer.

Har inget pris på takstolar till enbart garage då jag fick allt i en klump. Ring NP Nilsson, de hjälper dig och är alltid bland de billigaste. Jag tog in offerter från säkert 20 tillverkare av takstolar från Ystad till Västervik.

Hoppas svaren hjälper dig.

Hittade lite fler bilder på grindarna.

Armering
Vitt hus under konstruktion med förstärkta formar och armering för grindar, omgivet av natur.
Skapa konto

Fick förstärka formarna rejält
Två betongpelare för grindar på en uppfart täckt av snö, med armeringsjärn och gul byggutrustning.
Skapa konto

En nöjd byggherre
Person i reflexväst står framför nyinstallerade, eldrivna grindar med armeringsdetaljer och förstärkta formar.
Skapa konto

Naturligtvis blir grindarna eldrivna och styrda via fjärrkontroller

• Gilla
RoffeN och 17 till
  • Laddar…
Häftigt bygge och bra tråd med mycket bilder! Tummen upp!

/nochl

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Tack nochl och alla andra som gillat

Gick igenom tråden igår och såg att man ingenstans kan se de lilla sjöutsikt vi faktiskt har.
Uppkörning av mark med lerig yta, stenstapel och träd, svag sjöutsikt i bakgrunden.
Skapa konto

man får titta noga för att hitta sjön

Bäcken rinner i tomtgränsen
En bäck omgiven av mossbeklädda stenar och vissna grästuvor rinner genom en tomt med lite snö och en byggarbetsplats i bakgrunden.
Skapa konto

Röda röret är vårt dagvatten
Flödande bäck med vatten som passerar vid en större sten täckt av mossa, ompassad av vildvuxet gräs.
Skapa konto

Till bygget och in i huset. Fick skarva på takstolar i "kyrkan" för att få till 400 mm för isolering.
Vi fick låna denna av några kompisar och den var oumbärlig, hade tänkt att ha rullställning från början vilket nog inte hade funkat med facit i hand. Som ni ser så la takläggarna vindavledare när de satte taket, vilket underlättade väsentligt. På vind över sovrumsdel satte jag själv avledare i papp.
Skylift i en byggarbetsplats inomhus nära en vägg under konstruktion.
Skapa konto

Arbetare på en saxlift installerar takstolar i ett hus under konstruktion.
Skapa konto

Två personer i arbetskläder står på en skylift inuti en byggnad under konstruktion, arbetar med taket.
Skapa konto

Och så drog jag ventilation, FTX aggregat köptes på nätet från Alig, som hade bra support. Hade aldrig satt upp något sådant innan, men var lätt som en plätt. Utsug i kök, tvättstuga och toaletter och inblås i övriga rum.
Vy från vinden med skarvade takstolar redo för 400 mm isolering, en stabil landgång och förberedelse för sprutisolering av lösull.
Skapa konto

Inredningsvy av ett oisolerat tak med synliga takstolar, rörledningar och ångspärrar monterade på väggen.
Skapa konto

Jag vet vem det är :D
En träregel med handskriven text "OSTEN VAR HÄR 27/11 -2015" framför en isolerad vägg och under en röd färgad yta.
Skapa konto

Så här ser vind ut ovanför sovrumdel på hus.
Inbyggd vindstrappa i ett obehandlat trähus med synliga strålar och reflektioner av ljus.
Skapa konto

Här placerades FTX aggregatet
Installation av FTX-aggregat, med synliga ventilationssystem och verktyg på en plåtunderlag i ett underkonstruktionsutrymme.
Skapa konto

Ventilationsrör och isolering i ett hus under renovering, sedda från vinden.
Skapa konto

Vinden ovanför sovrum med ett synligt FTX ventilationssystem och isolerade silverfärgade ventilationsrör längs med träbjälkar.
Skapa konto

Gjorde en landgång att gå på eftersom det ska sprutisoleras med lösull
Träreglar lagrade på betonggolv i en byggnation med kablar på väggen i bakgrunden
Skapa konto

Vy över oisolerad vind med takstolar och en passage i mitten, byggmaterial och isoleringsrör synliga.
Skapa konto

Satte även i vindstrappa i tvättstuga
Vindstrappa installerad i tak, med träreglar för stöd och blå ångspärr i bakgrunden.
Skapa konto

Uppfälld vindstrappa i trä mot bakgrund av vitångspärr och gråa betongblock.
Skapa konto

Ångspärr och glespanel
Transparent plastfolie spänd över takstolar med blått tejp som synlig ångspärr i en huskonstruktion under renovering.
Skapa konto

Oisolerad vind med blå tejpade ångspärrar och exponerade takbjälkar före isolering.
Skapa konto

Inre takkonstruktion med horisontella takstolar och plasttäckning i en byggnad under renovering.
Skapa konto

Inre del av ett hus under konstruktion med exponerade takstolar och presenning, avsedd för isolering.
Skapa konto

Allt skruvades upp, så det gick åt lite skruv.
Staplar av skruv i plastförpackningar på en fönsterbräda med en vattenflaska och skumisoleringsspray bredvid en delvis byggd tegelvägg.
Skapa konto

Grabbens rum
Takstolar i en byggnad med isolering och ångspärr installerad i taket, ovanför tegelväggar.
Skapa konto

TV-rum
Byggarbetsplats inuti hus med exponerade blockväggar, takstolar och verktyg.
Skapa konto

Och så kom dessa
Isoleringsfirma lastbil parkerad vid en byggarbetsplats med slang som går in i ett hus under renovering.
Skapa konto

Isoleringsfirma lastbil parkerad bredvid ett hus under konstruktion med synliga isoleringsmaterial och glespanel på husets vägg.
Skapa konto

Det var 2 mycket trevliga och kompetenta tjejer som på några timmar isolerade hela huset.
Att jag var så snål och inte tog garaget samtidigt skulle jag bittert få ångra senare :mad:
Så här ser det ut efter isolering.
Takisolering med blå mineralull mellan träreglar och ångspärrsfolie på en byggplats.
Skapa konto

Vind med blå isolering mellan träreglar, oisolerad murvägg till höger.
Skapa konto

Vind med synliga takstolar och glespanel ovanpå ångspärr, samt ventilationsöppningar markerade med gröna rutor.
Skapa konto

Takstolar och isolering i underkonstruktion för husets vindyta med blå isoleringsskivor och träreglar.
Skapa konto

Förhoppningsvis ska inte dessa behöva jobba lika intensivt längre, provade med gas men värmaren slök en P6 på 3 timmar så jag övergick till ett antal elvärmare istället vilket då resulterade i en elräkning i januari 2016 på 9 papp, det var inte precis inräknat i kalkylen. :(
En bärbar gasvärmare lyser i ett mörkt och oisolerat byggprojekt med synlig isolering och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Imorgon kör vi vidare, häng med (y)

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.