Medlem
· Blekinge
· 10 377 inlägg
Är ni inte rädda att det blir väldigt mörkt med så små fönster (förutom i tillbyggnaden)?
Jag kolla på alla möjliga block inklusive Leca, bor ju inte långt från Finja, så deras var extra intressanta. Kom snabbt fram till att köpa i sverige var mycket dyrare än att ta från utlandet. Nackdel är då att de utländska leverantörerna vill ha betalt i förskott. Bestämde mig ganska snabbt för Aeroc Eco Term Plus block, tills då muraren lyckades ordna ännu billigare block. Och ja det skiljer lite i u-värde mellan de olika fabrikaten, men inte mycket, är detta viktigt för dig så skulle jag rekommendera att gå upp i bredd till 500 mm. Det är inte en och samma fabrik som gör alla block, finns mängder med fabriker i Tyskland, Polen, Lettland som gör sådana här block som faktisk är en svensk uppfinning från början.Henrik W skrev:Funderade ni någon gång på att använda leca istället? Skiljer det materialmässigt(sammansättning u värden etc) mellan tex Ytong, H+H, Aeroc Prefabet(finns säkert fler märken)?
Eller är det en och samma fabrik som tillverkar alla block sen sätter varje tillverkare sitt namn på dom?
Vad är det för pengar på den här typen av vägg (kvm pris)? Skiljde det 90% mellan prefabet och Aeroc eller 10%?
Vilket u värde har du på 360 mm blocket?
Många frågor blir det
Aeroc skulle ha 226' för allt material till hus och garage ink transport. Nackdel förskottsbetalning och skaffa hjälp att lossa 4 lastbilar. Muraren tog 206' och då lossade han allt själv och jag betalde inte förrän blocken stod på plats. Tror dock fortfarande att Aeroc är ett bättre block och jag hade säkert tjänat några ören om året i uppvärmningskostnader om jag valt deras block.
Hittar inte u-värdet just nu, finns i underlag för bygglov som säkert ligger i en låda någonstans. Använde Rockwolls program för att räkna ut värmevärde för huset.
Korta svaret är nej det är vi inte. Det är små fönster i Masterbedroom annars är det normal storlek. Och i kök, matsal vardags rum är det extremt mycket fönster. Bilder innifrån kommer längre fram i tråden. Häng med på uppdateringarna framöver så kommer du se.Thomas_Blekinge skrev:
Tackar,Ramnemark skrev:
Då går vi vidare med garaget, som är på ca 150 m2 plus ovanvåning på 100 m2.
Nedre plan uppdelat på ett större utrymme ca 75 m2, 2 garage, 1 förråd samt en toalett.
Garaget ska vara konventerbart till stall ifall huset någon gång i framtiden ska säljas.
Tanken är då att det kan attrahera ett annat klientel än undertecknad som är en gammal raggarslusk.
Men fram till dess är det enbart till för undertecknad förutom en litet förråd där damen kan hänga sina hästkläder. Ska kanske nämna att inga "vardagsbilar" får plats i garaget, tanken är att bygga en större carport till dessa så fort tid finnes.
Prov parkering Enda gången denna bil får stå här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser ni balk som stöttar takstolar i det större utrymmet, lilla utrymmet är toaletten som ligger i förrådsdelen.
Logga in
Skapa konto
Och mitt i takstolsresningen slog regnet till, dock inga skador mer än lite blöta takstolar, spånten lyckades man hålla torr.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min fina gräsmatta har nu förvandlats till en leråker
Logga in
Skapa konto
Här ser ni att takstolar blev blöta, men sponten är torr. Lägg märke till de extra bjälkarna mellan takstolarna som skulle till för att inte golvet ska svikta när elefanterna dansar på ovanvåningen.
Logga in
Skapa konto
Garagegavel mot hus, där har vi en port, här är det tänkt att en större pråm ska stå
Logga in
Skapa konto
I vänstra hålet mindre garage och i högra större garage med verkstad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hann inte få på pannor på garaget innan första snöfallet kom.
Logga in
Skapa konto
Snön försvann dock snabbt och pannorna kom på lagom till höststormen Gorm drog in. Inga skador överhuvudtaget, fick dock samla in skräp som blåst bort från tomten.
Logga in
Skapa konto
Dags för första bilen att göra entre.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och är inte bilarna större än så här får det plats många
Logga in
Skapa konto
I med portar även de i RAL 7016
Logga in
Skapa konto
Dom här rackarna ska oxå få plats.
Logga in
Skapa konto
Då var portar på plats
Logga in
Skapa konto
I med dörrar(Helsingedörren)
Logga in
Skapa konto
Och så var det tätt.
Logga in
Skapa konto
Sidoprojekt Grindar. Bild från tillverkning i Polen, gjorda i solit stål, inga rörprofiler.
Logga in
Skapa konto
Var väl paketerade när de kom. Det var muraren som fixade dessa.
Logga in
Skapa konto
Eftersom grindarna är rejält tunga så tänkte jag göra rejäla stolpar.
Eftersom jag var missnöjd med den entreprenör som gjorde anläggningsarbeten så anlitade världens bästa grävare, Fricks Entreprenad, till detta arbete.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rejäla hål
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man får inte vara blyg Formar för gjutning.
Logga in
Skapa konto
Av med formar
Logga in
Skapa konto
Och upp med grindar
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min tanke var att sätta en V8 på toppen av varje stolpe för att driva öppning/stängning.
Förslaget föll dock inte i god jord och ratades snabbt av den äkta hälften
Imorgon börjar vi inne i huset, häng med.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 377 inlägg
Nu tycker jag nästan att det börjar bli lite för pråligt.
Anything in life worth doing is worth overdoing. Moderation is for cowardsThomas_Blekinge skrev:
Ledsen men det sunda förnuftet självdog och ligger och ruttnar i ett hörn tillsammans med mina planer på pensionssparande, återhållsamhet och nykterism.:banghead:
Om man kisar, är full och det är mörkt ute så ser dom faktiskt grymt häftiga ut
Men som Linda Lovelace sa "man kan inte tillfredställa alla"
Nybyggare
· Stockholm
· 367 inlägg
Det är absolut inget fel på dem. Tvärtom, ett "mansion" kräver ett par rejäla grindar!Racing skrev:Anything in life worth doing is worth overdoing. Moderation is for cowards
Ledsen men det sunda förnuftet självdog och ligger och ruttnar i ett hörn tillsammans med mina planer på pensionssparande, återhållsamhet och nykterism.:banghead:
Om man kisar, är full och det är mörkt ute så ser dom faktiskt grymt häftiga ut
Men som Linda Lovelace sa "man kan inte tillfredställa alla"
Intressangt bygge!
Planerar för ett garage bygge 12x8 m med loft. Lättbetong är ett intressangt alternativ och era kostnader för materialet till väggarna slår väll motsvarande isolerad trävägg, men får man fråga vad murning och putsning gick på? Har er leverantör/murare gått i konkurs? Vad låg kostnaden för takstolar/tak till garaget på?
Planerar för ett garage bygge 12x8 m med loft. Lättbetong är ett intressangt alternativ och era kostnader för materialet till väggarna slår väll motsvarande isolerad trävägg, men får man fråga vad murning och putsning gick på? Har er leverantör/murare gått i konkurs? Vad låg kostnaden för takstolar/tak till garaget på?
Har ingen aning vad en motsvarande isolerad trävägg kostar, det var aldrig ett alternativ för mig.Petter Forsen skrev:Intressangt bygge!
Murning av både hus och garage gick på knappt 220' och putsning gick på knappt 170'
Då ska man veta att allt är putsat, både in och utsida i hus och garage. Vill säga att det är inga problem att mura och göra invändig puts själv om man bara är lite händig. Att jag inte gjorde det berodde på att jag inte hade tiden, valde att lägga den tid jag hade till förfogande på att göra andra saker. Utvändig puts hade inte jag gett mig på såvida man inte ska ha det slätputsat.
Om min murare gått i konkurs så är svaret; Säkert ett flertal gånger, men finns alltid i någon ny form. Aldrig förskottsbetalning Du kan få numret om du lägger ett pm till mig. Murar dock inte när det är så här kallt, så du får vänta till våren. Hade jag anlitat honom igen? Absolut, duktiga hantverkare, sämre ekonomer.
Har inget pris på takstolar till enbart garage då jag fick allt i en klump. Ring NP Nilsson, de hjälper dig och är alltid bland de billigaste. Jag tog in offerter från säkert 20 tillverkare av takstolar från Ystad till Västervik.
Hoppas svaren hjälper dig.
Hittade lite fler bilder på grindarna.
Armering
Fick förstärka formarna rejält
En nöjd byggherre
Naturligtvis blir grindarna eldrivna och styrda via fjärrkontroller
Armering
Logga in
Skapa konto
Fick förstärka formarna rejält
Logga in
Skapa konto
En nöjd byggherre
Logga in
Skapa konto
Naturligtvis blir grindarna eldrivna och styrda via fjärrkontroller
Tack nochl och alla andra som gillat
Gick igenom tråden igår och såg att man ingenstans kan se de lilla sjöutsikt vi faktiskt har.
man får titta noga för att hitta sjön
Bäcken rinner i tomtgränsen
Röda röret är vårt dagvatten
Till bygget och in i huset. Fick skarva på takstolar i "kyrkan" för att få till 400 mm för isolering.
Vi fick låna denna av några kompisar och den var oumbärlig, hade tänkt att ha rullställning från början vilket nog inte hade funkat med facit i hand. Som ni ser så la takläggarna vindavledare när de satte taket, vilket underlättade väsentligt. På vind över sovrumsdel satte jag själv avledare i papp.
Och så drog jag ventilation, FTX aggregat köptes på nätet från Alig, som hade bra support. Hade aldrig satt upp något sådant innan, men var lätt som en plätt. Utsug i kök, tvättstuga och toaletter och inblås i övriga rum.
Jag vet vem det är
Så här ser vind ut ovanför sovrumdel på hus.
Här placerades FTX aggregatet
Gjorde en landgång att gå på eftersom det ska sprutisoleras med lösull
Satte även i vindstrappa i tvättstuga
Ångspärr och glespanel
Allt skruvades upp, så det gick åt lite skruv.
Grabbens rum
TV-rum
Och så kom dessa
Det var 2 mycket trevliga och kompetenta tjejer som på några timmar isolerade hela huset.
Att jag var så snål och inte tog garaget samtidigt skulle jag bittert få ångra senare
Så här ser det ut efter isolering.
Förhoppningsvis ska inte dessa behöva jobba lika intensivt längre, provade med gas men värmaren slök en P6 på 3 timmar så jag övergick till ett antal elvärmare istället vilket då resulterade i en elräkning i januari 2016 på 9 papp, det var inte precis inräknat i kalkylen.
Imorgon kör vi vidare, häng med
Gick igenom tråden igår och såg att man ingenstans kan se de lilla sjöutsikt vi faktiskt har.
Logga in
Skapa konto
man får titta noga för att hitta sjön
Bäcken rinner i tomtgränsen
Logga in
Skapa konto
Röda röret är vårt dagvatten
Logga in
Skapa konto
Till bygget och in i huset. Fick skarva på takstolar i "kyrkan" för att få till 400 mm för isolering.
Vi fick låna denna av några kompisar och den var oumbärlig, hade tänkt att ha rullställning från början vilket nog inte hade funkat med facit i hand. Som ni ser så la takläggarna vindavledare när de satte taket, vilket underlättade väsentligt. På vind över sovrumsdel satte jag själv avledare i papp.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så drog jag ventilation, FTX aggregat köptes på nätet från Alig, som hade bra support. Hade aldrig satt upp något sådant innan, men var lätt som en plätt. Utsug i kök, tvättstuga och toaletter och inblås i övriga rum.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag vet vem det är
Logga in
Skapa konto
Så här ser vind ut ovanför sovrumdel på hus.
Logga in
Skapa konto
Här placerades FTX aggregatet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjorde en landgång att gå på eftersom det ska sprutisoleras med lösull
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Satte även i vindstrappa i tvättstuga
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ångspärr och glespanel
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allt skruvades upp, så det gick åt lite skruv.
Logga in
Skapa konto
Grabbens rum
Logga in
Skapa konto
TV-rum
Logga in
Skapa konto
Och så kom dessa
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det var 2 mycket trevliga och kompetenta tjejer som på några timmar isolerade hela huset.
Att jag var så snål och inte tog garaget samtidigt skulle jag bittert få ångra senare
Så här ser det ut efter isolering.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis ska inte dessa behöva jobba lika intensivt längre, provade med gas men värmaren slök en P6 på 3 timmar så jag övergick till ett antal elvärmare istället vilket då resulterade i en elräkning i januari 2016 på 9 papp, det var inte precis inräknat i kalkylen.
Logga in
Skapa konto
Imorgon kör vi vidare, häng med
Redigerat: