Haha skön utveckling ifrån handslagare och spade till att hyra Hilti i olika modeller för att sedan kontras med en stor jävla grävare in i källaren så man kan fixa till ett fint rum åt sin alkoholflaskor :)

• Gilla
EI30-SaC och 2 till
  • Laddar…
Det tog ca 8 månader från utröjning till klargörande. Inkluderade iofs installation av badrum och tvättstuga samt byggnation av specialtrappa - utöver det lilla utrymmet för dryckesvarorna.

A
Fan har ni små barn.. jag har ett och en till på gång tänkte jobba någon timme om dagen samt en helg dag annars blir det inget tempo. Hur fördelade ni arbetet och fick ni mycket hjälp? (Jag gör allting själv)

Jo, det där är ju en balans - man vill ju inte att ens barn ska växa upp med bara minnen av renoveringar :)

Men det är typ så som du säger som jag har kört, någon timme här och där när det passar och inte påverkar resten av livet för mycket, sedan lite intensivare någon annan dag här och där. Men det förutsätter ju att man har möjlighet att göra det till ett lååångsamt projekt och gärna har en dörr att stänga till eländet emellanåt :)

Idag kom ett paket med förhoppningsvis sista VVS-delarna innan golvet är klart - då det nu skulle dröja innan jag åker söderut förbi Rinkabyrör fick det bli att beställa då jag vill ha det klart inför gjutning nu under våren. Ändå rejält billigare trots 189 kr i frakt men ändå onödiga pengar om jag hade kunnat planera lite bättre.

Stor vit LK förpackning och öppen kartong med VVS-delar inklusive rör och kopplingar på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar kunna närma mig lite kostnadssammanställning för allt hitills (ungefärlig sammanställning, har inte allt detaljerat).

Utgrävningen: 75 kr (15 x ikeapåsar) :)

VVS: 8275 kr
3 golvbrunnar, avloppssrör med böjar, grenfördelningar, klosettanslutning, diverse proppar, glidmedel, LK PEX 16 RiR 2 rullar (50 meter var, 1 gick åt till tappvattnet och den andra till radiatordragningar som ska vidare till två andra rum via uppgrävt golv) och sedan golvvärmerör LK 16 2,2 (75 meter).

Det som gjorde den här delen onödigt dyr var dels extra stoppet av avloppet då jag behövde delar snabbt och fick lägga dubbla kosingen hos K-Rauta för de delarna (där var 1100 kr), sedan hade jag svårt att beräkna exakt hur många olika typer av böjar osv jag behövde. Några överblivna och några behövde kompletteras med ny beställning. Men hade nog haft svårt att räkna ut exakt på en beställning.

Markduk: 500 kr (ca, i botten och ska ha överst också för att täppa över glipor tänkte jag inför gjutningen)

Isolering:
Isodrän 70 kpa: ca 4000 kr. Köpt begagnat på blocket i omgångar, någon gång 4 st för 1500 kr, 1 st för 550 någon annan gång osv. Fördelen med att göra det över lång tid att kunna samla på sig begagnat.
Cellplast: 500 kr. Var tänkt att lager 2 skulle vara vanlig cellplast men blev nu mestadels isodrän då det räckte nästan hela vägen samt är tåligare för ojämnheter (snällare att gå på utan att det bryter, spricker).

Så totalt än så länge (ej ännu köpt armeringsjärn + distanser) upp till gjutningsdags (och inklusive extra 50 meter Pex för andra radiatordragningar) är: 13.350 kr.

Ändå rätt mycket pengar tycker jag. Går ju komma billigare under om man använder markrör eller andra fabrikat på rördelarna och pex:en också. Men här ville inte jag snåla (även om jag snålar på allt annat). Ville ha märke jag litade på att gjuta in, däremot köpa just dem så billigt jag kunde.

Sedan köpte jag ju också till slut en slägga till samt Makitan borrhammare men det lägger jag utanför projektkostnaden.

• Gilla
one-
  • Laddar…
A
Exakt! Man vill ju att det ska vara kul med "avkoppling". Nu blir detta hyffsat tacksamt då det är ett garage jag ska fixa och mer ett sekundärt område. I gillestugan jag fixade så blev det lite mer på men funkade ändå eftersom man klev upp några steg på Rb trappa så slapp man se eländet ;)

Kommer du gjuta ihop allt med väggarna eller kommer du lämna mellanrum emot väggar? Tycker när jag läser om källarrenoveringar att det är lite olika hur det skall göras.
Vet iofs inte för eller nackdel heller med de olika sätten. Kanske kallas flytande golv med "glipan".
Står själv inför källaren när tid finnes så det är med stort intresse jag följer den här tråden.

Gud_ skrev:
Kommer du gjuta ihop allt med väggarna eller kommer du lämna mellanrum emot väggar? Tycker när jag läser om källarrenoveringar att det är lite olika hur det skall göras.
Vet iofs inte för eller nackdel heller med de olika sätten. Kanske kallas flytande golv med "glipan".
Står själv inför källaren när tid finnes så det är med stort intresse jag följer den här tråden.
Jag är själv kluven inför detta och har ju precis som du läst om att man har gjort olika men som jag tänker nu är att jag kommer låta betongen få fästa mot väggen. Tycker att det borde vara lugnt ändå, förstår ju att det kommer sjunka ihop en del och att det kan vara dåligt om inte allt kan få sjunka ihop tillsammans men kommer samtidigt inte ha några större laster på golvet sedan efter detta - tyngsta blir ett litet badkar på 1500 x 700 mm. När det väl brunnit och torkat ut ska det ju flytspacklas så tänker att eventuella sprickningar går att fixa till iom detta också?

Min golvisolering (200mm) kommer precis upp i höjd med väggsockeln som ytterväggarna står på, så kommer lägga ut 10 mm cellplast över sockeln och en bit in mot övrig isoleringsgolv. Kommer förbereda utan mellanskikt men kommer ändå gå att stoppa emellan 10 mm cellplast längs med väggen utifall betonggjutarna är av en särskild stark åsikt om hur de vill göra sedan.

Får återkomma, gissar att jag kommer förbanna ditt namn några gånger till innan jag är klar med det hör projektet :)

Jag limmade remsor av liggunderlag när jag gjöt min källarplatta, mest för att jag tänkte att det skulle bryta köldbryggan en aning.

• Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Jag lämnade också en tunn frgolitspalt mot väggen, men mest för att sen kunna täta skarven mot radon.

• Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Inte så mycket gjort i källaren i helgen men fixerade iaf fast golvbrunnarna.

Använde krysslasern (som ger horisontell linje på 6 cm), ställde således upp den på en plats där jag tycker att isoleringshöjden var hyggligt representativ för det mesta utav rummet - samt då upp ytterligare 4 cm på detta. Utifrån den linjen som ger + 10 cm från isoleringen (som motsvarar tänkt betonggjutning) försökte jag fixera de tre golvbrunnarna i rummet.

Källarrenovering med golvbrunnar fixerade, isolering och krysslaser som markerar höjd.
Skapa konto

Har Jafo-brunnar och använder således deras fixturer. Försökte ge dem lite jämnare underlag att stå på mha tunn cellplast, satte fast dem med en plasthulling och gjöt på lite betong. Därefter kopplade jag på avloppen och grovsiktade på laserns höjd för att slutligen finjustera ytterligare (kontrollerade även med vattenpass), medföljande buntband spänns åt runt om när man väl satt brunnen på tänkt höjd och nu ska det så vitt jag förstår klara av att stå sådär inför stora gjutningen?

Förberedelse av golvbrunnar med fixturer, cellplast och avloppsrör i en källargrund.
Skapa konto

Installation av golvbrunnar med laserlinje och isolering i källare innan gjutning.
Skapa konto

Golvbrunn fäst i källargolv före betonggjutning med synlig röd laselinje och avloppsrör.
Skapa konto

Nu är all rördragning klar och har gjutit igen "rännan" i hallen (med nytt avlopp samt rördragning för att kunna flytta radiatorn till andra väggen och under fönstret när det sedan är dags att ta tag i det rummet).

Hall med uppgrävd golv och synliga rör efter rördragning, betong och grus syns.
Skapa konto

Gjöt bara igen med hinkblandad Probau-fincement, hur illa kan det bli? :) (Kommer senare knackas bort all klinker och fix för att lägga blå platon över så inga störra krav på att betonggolvet skall vara så fintgjutet)

Renoverad hall med nyligen gjuten betongränna längs klinkergolv och arbetsbelysning.
Skapa konto

I framtida tvättstugan/badrummet har jag bilat upp för rör rören på väggarna och bara punktgjutit fast i isoleringshöjdnivå. Grovdraget, ej mätt på rätt CC osv ännu utan blir senare inför inkoppling på väggdosorna. Även gjort klart radiatorrörsdragning i golvet in till ett annat rums radiator (byta dragning då dagens går via radiator på väggen i badrummet).

Renoveringsprojekt med ny rördragning och gjutning på ett ofärdigt betonggolv med synlig isolering och avloppsrör.
Skapa konto

Så vad jag har kvar nu är att ordna hem armeringsnät (6150) och distanser samt lägga ut golvvärmeslangen fastnajjad ovanpå. Jag har lite ojämnt isoleringshöjd så vågar inte riktigt lita på höjden, vad tror ni, ok att ha distanser på 30/40 mm? Ovanpå 40 kommer då golvvärmeslangen på 16 mm. Kvar på en 100 mm betongkaka = 44 mm med då viss variation (kommer lägga distanserna på 30 mm där det är uppenbart högre för att kompensera).

Har börjat maila och fråga googlade företag i Sthlm om intresse att gjuta men har ju inte fått något fantastiskt gensvar, litet jobb men å andra sidan väldigt flexibel med när de kan gjuta så tycker ändå att det borde vara intressant mellan större jobb och skrapa rent betongbilen eller vad som. Förslag någon?

Vad tror ni förresten att jag kan förvänta mig för kostnad på vanlig betong 100 mm inklusive arbetet för gjutningen med 3 grovdragna fall mot brunnarna? Gissningar?

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Tack för att du delar med dig! Jag kommer göra samma projekt som dig och du ger en hopp :)

• Gilla
Andreas. och 1 till
  • Laddar…
A
Håller med! Precis börjat med garaget dock slipper jag bila upp hela garaget iallafall.. men lite avis på att se hur långt du kommit nu :) men det finns en förtjusning i det hela även fast jag inte har någon känsel i under armen pga bilningsmaskinen just nu :p

• Gilla
Björn_L och 1 till
  • Laddar…
Visa bilaga 208346
Och för att göra det ännu lite mer tattigt, har ingen dragkrok på bilen :)[/QUOTE]

Det var nåt av det värsta jag sett på länge.Bilmisshandlare kallar jag sånna som dig. Rejält med stryk skulle du ha😉

Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.