Hej och tack på förhand för hjälp (förhoppningsvis).

Vi har anlitat en husleverantör, med vilken vi har skrivit ett kontrakt för hela byggnationen. Vi vet att sotaren var ute och besiktigade för några veckor sedan. Vi har nu fått en räkning för besiktning och intygskostnad ifrån en lokal sotarfirma. Brukar inte sotning vara någonting som husleverantören står för? Det är alltså husleverantören som har anlitat sotaren, inte vi.

Det står ingenting i våra papper (såklart...) så jag skulle vilj höra hur det har funkat för andra...?

Det är i regel alltid beställaren av huset som betalar sotarbesiktningen. Alltså ni. Inget konstigt med det.

Har företaget anlitat sotaren är det företaget som betalar. Glasklart.
Frågan är om de sen kan kräva dig på beloppet. Jag tycker totalentreprenad borde täcka allt, men jurist är jag inte...

Tänker som Haavard. Jag menar, om vi nu ska stå för kostnanden för besiktningen borde vi väl fått ha valt sotarfirma själva? Nu dök det bara upp en faktura ifrån en sotarfirma som vi aldrig hört talas om, och utan att vi ens ha fått veta att besiktningen blivit genomförd.

Jag menar, husleverantören har kontaktat en sotare. Antagligen begärt en offert, fått en offert och sedan godkänt den. Sotaren kommer på husleverantörens begäran, utan vär inblandning, och sedan skickar sotarfirman en faktura till oss. Det känns som att det borde vara husleverantören som ska faktureras, inte vi.

Det är inga jättesummor, tycker bara att det hela luktar lite mysko.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.