Hej!

Jag har hamnat i en situation där jag känner mig lite lurad av min snickare. Han var beställd för att regla och gipsa igen några dörröppningar samt gipsa om två väggar. Rummen skulle brandtätas.

Han hade varit ute vid huset två gånger och kollat jobbet och hur mycket gips det skulle gå åt, men mitt i arbetet så kom han på att det var visst inte brand tätt i taket. Det är ju mer än dubbla arbetet helt plötsligt. Jag var dock tvungen att få det gjort så jag han han åka och köpa skivor för taket med.

Mitt egentligen största bekymmer och som hamnar i detta forum är att han spacklat varenda skarv på väggarna och taken. Det skulle min målare göra senare tänkte jag med mindre erfarenhet. Jo målaren ska spackla en gång till men vi lämnar alltid skarvarna spacklade en gång, säger snickaren.

Min fråga: gjorde dem rätt i att spackla och sätta remsa på alla skarvar? Vem ska göra vad?

Tack på förhand!

Karim

Spelar väl inte så stor roll vem som gör det sålänge det blir rätt egentligen.

Problemet som kan uppstå är väl dock att om du får sprickor pga av dåligt underarbete så kommer väl målaren skylla på snickaren och vice versa.

Men är målaren och snickaren överens om denna lösning så är det kanske inte ett problem.

Sedan är väl frågan om vad du och snickaren har kommit överens om från första början?

crazytok skrev:
Spelar väl inte så stor roll vem som gör det sålänge det blir rätt egentligen.

Problemet som kan uppstå är väl dock att om du får sprickor pga av dåligt underarbete så kommer väl målaren skylla på snickaren och vice versa.

Men är målaren och snickaren överens om denna lösning så är det kanske inte ett problem.

Sedan är väl frågan om vad du och snickaren har kommit överens om från första början?
Snickaren skulle sätta upp gipsskivor på väggarna. 120 timmar snickeri enligt offert. Det var vi överens om.

Min fråga är hur gör man generellt sätt. Jag har frågat 3 hantverkare hittills och alla säger att snickaren endast monterar gipsskivorna. Målaren sköter spacklingen.

Om så är fallet känner jag mig lurad och att han "sålt på mig" spacklingen.

Karim

Alternativet är väl att du hade behövt köpa spacklingen av målaren till i stort sett samma kostnad?

Helt rätt, snickaren är till och med billig med 350kr/timmen ex. moms.

Men jag vill fortfarande veta om han sålt på mig spacklingen. Min fråga är egentligen brukar snickaren sätta remsa och spackla en gång eller bara montera gipsskivorna? Är det antingen eller, eller gör olika firmor olika?

Redigerat:
Men vad spelar det för roll?
Kommer det bli dyrare? Nej.
Kommer det bli sämre slutresultat? Nej.

Aldrig hört talas om snickare som spacklar utan det är Målarn som fixar det.

Fördelen är att nu när målaren kommer så slipar han och drar på ett varv till. Då får du lite mindre väntetid på att spacklet torkar och eller att målaren drar iväg och fakturerar restid och mil.

För snickaren åkte ju inte enkomt till dig att spackla han var redan där och drog spacklet innan han åkte.

S
normalt så kan snikaren spackla nåt större hål
men målaren skall i princip göra all spackling.

Dock brukar småfirmor va så kompis med sin målarkollega att snickaren spacklar nån gång.
då målare har mycket att göra

Fördelen är ju, som sagt var, att du sparar in en torktid. Annars ska ju målaren dit och dra på ett första lager och sen åka därifrån igen.

• Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag tänkte sköta spacklingen och målningen själv med några vänner så det är absolut väsentligt att han få bekräftat att det inte var hans jobb att spackla skarvarna. Det är ändå taket på 5 rum som har gipsats + några väggar/dörrar.

Aja, vi kommer få spackla och slipa så det räcker ändå. Ska ta ett snack med snickaren om det här.

S
Karim Mohammadi skrev:
Tack för alla svar. Jag tänkte sköta spacklingen och målningen själv med några vänner så det är absolut väsentligt att han få bekräftat att det inte var hans jobb att spackla skarvarna. Det är ändå taket på 5 rum som har gipsats + några väggar/dörrar.

Aja, vi kommer få spackla och slipa så det räcker ändå. Ska ta ett snack med snickaren om det här.
du behöver egentligen bara säga att för gipsningen betalar vi. men inte något för spackel eller den tid snickaren spacklat

H
Vilken lyx att han gjorde detta. Själv fick jag spackla allt när snickarna gjorde garaget. Tog hur lång tid som helst, men det blev bra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.