Vi har bestämt oss för att byta husmodell och att flytta det till den plats där det gamla huset står. Väntar nu först på markentreprenören för att kunna placera ut huset bäst (och billigast ☺). Sen måste vi göra nya ritningar och skicka in för revidering. Så nu kommer det bli svårt för handläggaren att ha åsikter men vi får se!
Markarkitekten hade inga direkta synpunkter utan att det skulle såklart bli mindre markarbete om vi flyttar huset. Offert på 15 tusen om vi önskar en ritning på hur tomten bäst kan planeras samt ytterligare 10 tusen om vi vill ha ritningen i 3D. Just nu vill vi bara bygga huset men så småningom kanske det kan vara värt pengarna när planeringen av tomten är aktuell.

Hejsan!

Vet inte riktigt var jag ska börja...
Har fått en handläggare på kommunen som visar sig var omöjlig att ha att göra med och att kommunicera med.

Efter två avslag valde vi plan B!
Bytte husmodell och flyttade placering till platsen där det befintliga fritidshuset är placerat. Detta för att minimera markåtgärderna och få godkänt på bygglovet. Nu handlar det om fylla ut och jämna till minimalt förutom vid ena hörnet av gaveln där det är ett ganska brant fall på 1,5 m. Lämnade in nya ritningar och ca 1 v senare fick jag svar att handläggaren var nöjd med placeringen men att vi fortfarande gör OFANLIGA markförändringar, vi får inte schakta så mycket!!?!
Min fru och jag blev nu så upprörda så jag ringer till handläggaren som är ganska otrevlig och lyssnar inte en sekund på våra önsemål och funderingar. Hon (handläggaren) tänker inte gå vidare om vi inte skaffar en markarkitekt som kan rita om nya ritningar. För de vi har skickat in bedömmer hon är gjorda av barn ( vi bygger med ett av sveriges största husbolag???), Hon ringer sen senare upp och bokar ett möte med oss och att ytterligare en handläggare ska medverka (det såg vi som positivt).
Orkar inte beskriva mötet men i stort gick det ut på att vi inte fär göra något på tomten och vad vi än försökte säga så sa hon bara nej eller avbröt. Hon tycker vi har en underbar tomt som inte får förstöras. Om vi ska bygga får vi inte göra altan, carport, jämna ut för gräsmatta eller plantera häckar! Hon är helt bestämd på hur det ska se ut på tomten och kräver nya ritningar i skalor som passar henne (inte de kommunen hänvisar på sin hemsida för bygglovsansökningar) ritade av en markarkitekt, de ska vara handritade och börja ca 10 meter utanförtomtgräns (va i helvete!!!!!).
Den andra handläggare ville hjälpa oss att nå en lösning och vi hade bra förståelse för varandra men när han sa "ja" sa hon "NEJ NEJ NEJ"!! Hon ska ha allt på sitt vis, under samtalet viade hon oss typ 10-15 andra bygglov i samma område som hon har börjat granska och tycker är fel.
Vi undrade om hur den som köper tomten och noga läst på kommunens byggriktlinjer och följer noga detaljplanen ska kunna förhålla sig till hennes önskemål. Är det då inte bättre att kommunen (handläggaren själv) ritar ut exakt var huset ska stå och hur det ska se ut så köpare av tomten vet det vid köpet. Eller varför inte pricka all yta på tomten, nu finns ingen kryssad eller prickad mark på tomten. Men hon motsätter sig ju tex markförändringar under 50 cm som inte ens är bygglovspliktiga (får en handläggaren ha synpunkter på sådant?)!!

Vi är så himla ledsna och arga och börjar nu fundera på att skita i alltihopa.

Mitt i allt det här visar det sig att två grannpar där vi bor just nu och en kompis syster också har henne som handläggare. De har precis samma bekymmer som vi har och är också jättearga och ledsna. Ett par har lyckats byta handläggare och det andra paret har nu fått godkänt men det efter massa möten där hon hela tiden ändrat sig, vilket har kostat dem massor av pengar och att slutresultatet inte blir vad de önskar sig!!!

Trodde verkligen inte att det fick gå till så här!!! Massor av egen tyckande, hon upprepar flera gånger att hon själv bor i området (va det nu har med oss att göra?), vill ha specialritade ritningar i skalor som hon tycker om och synpunkter på sådant som inte är bygglovspliktikt (som tex gräsmatta!!!)
När jag ringde min markentreprenör och började prata om mötet frågade han efter ca två meningar om det var E.. (namnet på handläggaren) vi hade. När jag sa ja berättade han att hon var ökänd bland arkitekter, byggare, markläggare osv.
ÄR SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ HELA SKITEN!!! Har aldrig träffat på en så omöjlig och maktmissbrukande person..

Jaja! Förlåt att detta blev en novell av detta men det var svårt att korta ner det, är massor mer saker hon sagt och gjort som jag inte skrivit om men imorgon ska jag ringa hennes chef och försöka byta handläggare till den andra handläggaren som var med på mötet. Ett av de andra paret håller på och har samtal ang. handläggaren med ordföranden i byggnadsnämnden för att få till en ändring samt att de ev tänker JO-anmäla henne.
Vet inte om vi vill göra det just nu när vi är i sådan beroendeställning..

MVH Kolarhill

Är det i Haninge ni ska bygga? Har en handläggare där med liknande synpunkter som börjar med E

Ta upp det med hennes chef. Vill den inte heller följa delegationen från nämnden tar du det till Samhällsbyggnadschefen eller med politikerna. Du kan även begära att nämnden skall ta upp det om hon avslår er ansökan.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag häller fullständigt med de andra, du måste gå till dennes chef eller till cheferna över dem, för så här får det inte gå till.
Ni kan ju alla skriva en anmälan ihop som är också till någon myndighet som de har över sig.

Har aldrig hört om något värre maktmissbruk och hon bör anses som jävig så hon bor i området!!!!
Där man bor ska man inte få handlägga kan man tycka!

Lycka till men kontakta chef efter chef tills någon lyssnar, annars reportage i tidningen vore ju klockrent!!!!

Börja med att kontakta chefen, sen går ni ihop i grannskapet och alla lägger varsin JO anmälan om Maktmissbruk

Det verkar som om denna handläggare inte klarar av att handlägga ärenden i det område hon själv bor.

Har samma handläggare och är som att stånga huvudet i väggen... mycket personliga synpunkter och gör allt för att få sina vilja igenom utan hänsyn till kostnader för oss... när man trumfar handläggaren drar personen upp en ny kanin ur hatten som skapar mer arbete att överbevisa...
har en kompis som hade samma handläggare när han byggde nytt hus, men löste sig när personen dubbelbokade sig och då klubbade den "vikarierande" handläggaren bygglovet och tog över ärendet och han fickbygga.

Jag blir mycket upprörd när jag hör detta. Jag skulle prata med hennes chef och om det är fysiskt möte skulle jag ta med ett juridiskt ombud.

• Gilla
Villan32 och 1 till
  • Laddar…
Dear Sir! Högvälborenhet. Personen i fråga måste väl ha lagstadgad semester? Troligen på sommaren. En id'e vore att återkalla ansökan, och sen lämna in en ny ansökan precis före semestern. Byggnadsnämnden kan nämligen ha något uppsnabbat förfarande precis före semestern. Tex en öppen mottagningsdag med expresshandläggning. Eller en kanal som heter Mitt bygge tror jag det heter och som är digital. Mvh, PerOF

För en del år sedan hade jag en arkitekt som kontorsgranne, vi brukade fika ihop.

Han berättade att en kund hade bett om hjälp i en liknande situation. En person som fått tag på en handläggare med diverse udda ideer, och som dessutom kom med nya udda ideer varje gång han hade ritat om för att uppfylla handläggarens nycker. Det gällde ett fritidshus.

Grannen, arkitekten kollade lite och upptäckte att chefen för stadsbyggnadskontoret i den kommun det gällde var en gammal kompis från studieåren. Så han tog kontakt, chefen bekände att handläggaren ifråga var ett jätteproblem som han inte klarade av att hantera. Men lösningen blev "om 2 veckor har handläggaren en kortare ledighet, kom ner då så tar vi en lunch, och så tar jag över ärendet i hans frånvaro och godkänner bygglovet".

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som fd myndighetsanställd blir jag så trött när jag hör om sånt här... såna personer har inte på en myndighet att göra, förutsatt att informationen vi fått är korrekt. Låter man personliga värderingar och idéer styra är man ute på hal is.

Tyvärr finns det vissa enskilda handläggare som är helt olämpliga för jobbet, och offentliga arbetsgivare är tyvärr ofta väldigt dåliga på att göra det som behövs (omplacering till lämplig arbetsuppgift eller uppsägning).

När vi byggde på en våning på en del av huset, så fick vi också en lustig handläggare, men det var åt andra hållet. Vi skulle bla. flytta en liten "gästtoa" från ett läge till ett nytt ställe på första våningen. Den arkitekt vi hade anlitat hade övertygat oss om att göra gästtoan större enl. handikappsnormerna. Det skulle bli ett krav för bygglovet enl. vår arkitekt.

Handläggaren blev eld och lågor över att vi frivilligt hade ritat in en toa med handikappsmått, "det är jättebra". Så när jag tog upp det här med byggfelsförsäkring som då var obligatorisk, hade förberett argumentationen noga för att slippa försäkring, så hinnr jag inte ens börja argumentera. Handläggaren "du skulle ju bygga mycket själv, då kommer du inte över kostnaden som är gräns för obligatorisk försäkring, så den kan du skippa, det är jättebra med den där toan".

Och så var det ett par "överträdelser" ytterligare jag ville göra, "helt OK, det är jättebra att du ritat in en handikappstoa". Så jag fick i princip bygga vad jag ville och bryta mot allt jag ville "det är jättebra med den där toan".

Haha! Får väl rita ut en handikapptoalett då! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.