Hej alla,

För ca ett år sedan köpte jag och min sambo vårt första hus med hyfsat stort renoveringsbehov.

Det har slagit mig att det är ofantligt tidsödande att jaga offerter. Man ska ringa/maila olika företag, man ska vara hemma när de kan komma och kolla. Ofta får man påminna om offerten etc etc.

Vad tror ni om ett företag som löser detta åt privatpersoner? Efter ett kort möte med kunden sköter jag jakten på bästa offert och allt som hör därtill.

Ett exempel som visar på behovet är när vi renoverade taket och det skiljde mer än 50 000kr på offerterna. Då fick jag sex olika offerter. Hade jag inte varit föräldraledig hade det varit omöjligt att ta hem så många företag pga tidsbrist.

I förlängningen kan man också agera kvalitetsansvarig åt kunden.

Jag har testat servicefinder och brabyggare men det var ganska meningslöst.

Så, vad tror ni?

Tack!

Hur har du tänkt ta betalt för tjänsten?
Timbaserat eller fast pris? Procent på ev mellanskillnad?

Det som jag kan se som egentligen tidsödande är ju att släppa in entreprenörerna i fastigheten. Resten görs ju oftast via mail idag, eller?

Hej,

Debiteringsmodell har jag inte tänkt så mycket på faktiskt. Lutar nog åt timpris eller fast kostnad om idén blir aktuell.

Jag tyckte det tog väldigt mycket tid att hitta olika hantverkare som kunde ta sig an jobbet. Vet man inte vilka firmor som gör vad tar letandet en hel fel tid.

Mail provade jag men tog alldeles för lång tid att få svar.

Hela idén är baserad på mina erfarenheter och jag är ganska novis.

Hur mycket erfarenhet har du från byggbranchen?
Har själv insett hur illa man specificerar offerterna när man ska få saker utförda. Och jag tror att det kan bli lite problem när man tar över offertförfrågandet från kunden.

Innan du sätter igång projektet kan det vara idé att läsa lite om upphandlingsregler och liknande. För det kan upplevas som en djungel i början.
Och gör man fel, kan det bli väldigt dyrt.

Idéen låter intressant men det kräver ganska stor kunskap innan det går att genomföra.
Och det bör kräva att man bör ha ganska hög kostnad för tjänsten.

Mikael_L
Vad ska företaget egentilgen lösa åt beställaren?

Att författa offerten?
Att släppa in hantverkaren?
Att påminna hantverkaren?
osv

Det framgår liksom inte vilken/vilka delar av hela processen du tänkte ska ingå i tjänsten.

Bra input @fgo!

Inom renovering har jag inte speciellt mkt erfarenhet. Däremot arbetar jag som kvalitetsansvarig i annan bransch så en del är överförbart rent tankemässigt.

Menar du upphandlingsregler gällande offentliga myndigheter? Min tanke är riktad mot privatpersoner.

Just offertspecifikationen går att lösa med en mall men du har helt klart rätt i att detta är det svåraste.

Kanske var lite otydlig @Mikael_L.

Tanken är att kunden anlitar mig:
Jag har ett möte med kund för att reda ut vad som ska göras. Därefter hittar jag rätt hantverkare baserat på x antal offerter där pris och kvalité på tidigare arbete avgör.
Jag kommer alltså vara den som visar hantverkaren vad som ska göras i huset.

Sen kanske man kan bygga på med fler tjänster.
-kvaliteansvar
-Kontakt mellan hantverkare och kund vid eventuella oförutsedda problem.

Mikael_L
Ett stort riskmoment är vem som ska stå för risken utav en otydlig eller dålig offert ...

Det kan ju bli du som får stå med svarte petter varje gång som utföraren inte gjort som beställaren velat och det finns minsta lilla otydlighet i offertunderlaget.

Och om detta säkras upp i det finstilta så blir det istället besvikna kunder eller utförare som då gör att antingen kunder eller anbud så småningom sinar.

edit:
Jag anstränger mig inte för att vara negativ. Men du ville ha input, så jag tänkte belysa lite eventuella problem jag kan se med idén.

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag ser dig absolut inte som negativ Mikael, väldigt bra input på frågor jag inte tänkt på!

Dock ser jag det inte som problem som är olösbara men det kräver lite eftertanke.

Vad tror du om idén i övrigt?

Idén är bra frågan är vad tjänsten är värd?

Ditt stora problem kan vara din egen ersättning.. du behöver få in 70-100 tusen i månaden för att kunna få en lön, pension och bilkostnader. betala skatt och socialavgifter. Allt beror givetvis på vad du vill ha för lön och pension.
Hur mycket skall du ta betalt av mig för att hitta den bästa och billigaste hantverkaren när jag behöver byta tak? Problemet är vad är det du säljer? och vad betalar jag för?

Jag kan tänka mig att köpa tjänst som projektledare för X kronor men då gäller det att allt är vattentät - det finns inga extrakostnader eller fallgropar efter att du presenterat offerten. "allt skall ingå" men vad är det värt för att jag skulle slippa göra det själv? 2-5 tusen om du garanterar att jag slipper krångel och prisökning pga att dom inte kunde förutse något..

Att du skall begära in offerter från ett gäng firmor och sedan prestera dessa och säga jag tycker du skall använda den firman han är X kronor billigare... det är kanske värt en 500:- då måste du ha 200 uppdrag i månaden för att gå runt...

Jag gillar nya möjligheter och testat några men gör dig en tjänst och titta på vad du behöver få in för att du skall tycka det är kul att hålla på med? I slutändan skall det vara ett jobb som man trivs med eller tjänar bra med pengar för att det skall vara värt det hela.

* du behöver få in X kronor för att överleva och betala skatt och avgifter.
* Min tjänst är värld Y kronor,
* Jag måste ha Z antal uppdrag för att Z x Y ska bli minst X
* Är det rimligt med Z antal uppdrag?
* Marknadsplan för att få in Z antal uppdrag?
* oj jag måste få in mer kronor så jag har råd med marknadsföring..
* OSV...

Men vem vet du kanske nosar på en guldgruva, med bra avkastning och lediga fredagar :)

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jag håller med tidigare talare... Tjänsten är bra, men hur ta betalt?

Jag skulle själv vara villig att betala för en byggprojektledare som också var KA i en vidare mening, d.v.s. en som ser till att jag får vad jag beställt av hantverkarna och enbart är lojal mot mig.

Jag har vänner i asien, och där verkar det vara precis såhär alla mindre byggarbeten går till, d.v.s. man hittar en "byggledare" eller vad man nu ska kalla rollen, som sedan upphandlar hantverkare och ser till att arbetet blir bra gjort.
Kanske kan du hitta information på utländska sidor om hur uppläggen brukar vara.

Tyvärr är ju ett rakt enteprenörsarvode kontraproduktivt då jag som beställare vill ha så låg kostnad som möjligt, så kanske en fix kostnad (+ev vinstdelning) kan vara en startpunkt.

Lycka till!

Jag skulle vara rätt skeptisk till att anlita dina tjänster eftersom jag skulle misstänka att du kanske ha särskilt bra kontakter till vissa hantverkare.

Anders243 skrev:
Jag håller med tidigare talare... Tjänsten är bra, men hur ta betalt?

Tyvärr är ju ett rakt enteprenörsarvode kontraproduktivt då jag som beställare vill ha så låg kostnad som möjligt, så kanske en fix kostnad (+ev vinstdelning) kan vara en startpunkt.

Lycka till!
Tyvärr finns det ju ingen Vinst att dela på! det finns (kanske) en lägre kostnad.... Så då återstår att det att ta betalt för tjänsten...

Jag ser inte heller hur man kan göra pengar på detta. Visst är det ett problem, men timpenningen blir alldeles för lågt. Först lär (eller bör) man exkludera alla småjobb under x kr. Vem vill betala 500-5000 kr för ett arbete som kanske kostar 1000-2500kr?

Huset dränerades om, hade 5 offerter som där skillnaden mellan lägsta och högsta var ca 50 000kr. Det tog lång tid, många samtal och besök. Men jag lärde mig otroligt mycket om de olika metoderna och tjänsterna. Även om det var jobbigt så skulle jag inte vilja sälja bort den delen!

Om jag däremot hade ett stort företag som behövde anlita handläggare för större renovering/ombyggnad så skulle jag säkert kunna betala en slant för att titta på offerter, enligt en formel.

Finns behovet? Ja!
Möjligheten att ta bra betalt? Nja

En spontan undran är om det går att ta betalt från leverantörsledet också för att få det att gå ihop. Hur mycket skulle det vara värt för en entreprenör att få en tydlig offertförfrågan så att de kan räkna direkt och slipper lägga tid på att reda ut vad som efterfrågas?

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.