Hej! Tänkte lägga upp om mitt pågående källarprojekt som på sikt skall bli ett avdelat rum för tvättstuga samt ett badrum. Jag hade aldrig vågat ge mig på det här om det inte vore för andra trådar om källarprojekt här på Byggahus och då framförallt MathiasS som jag läst hur många gånger som helst:https://www.byggahus.se/forum/golv/28628-hur-lang-tid-tar-ett-kallarprojekt-bilder.html.

Det jag hoppas att min tråd skall bidra med är att visa att det går (förhoppningsvis) att göra ett sådant här projekt riktigt lågbudget om man istället har möjlighet och ork att göra det över lång tid samt orkar med idiot-slit :)

Bakgrund: Egnahem-hus ifrån 1943. Gammal gillestuga i källaren på 17 kvm med oarmerat golv med klinker ovanpå, väggar utreglade med plåtreglar men isolering på insidan, något förhöjda fuktvärden trots luftspalt osv. Gamla original cementavloppsrör i golvet som jag ej visste var dem gick någonstans mer än kvalificerad gissning att avloppet iaf lämnade huset ut ur gillestugan då en rensbrunn fanns där.

Planerat arbete:
- Rensa ur rummet på ytskikt, el osv
- Gräva ur så djupt som möjligt.
- Dra om nya avloppsrör inklusive brunnar och toalett/handfat med mera.
- Dra tappvattenrör samt även nya rördragningar i golvet för radiatorer i andra rum (som nu går utanpå väggen i gillestugan).
- Jämna av med lite singel, isolera med pordrän/cellplast 200mm, armering, golvvärme.
- Låta någon annan gjuta betonggolvet.
- Bygga innervägg. Putsa om övriga väggar.
- Ytskikt inklusive tätskikt där det ska vara, klinker och kakel osv. Röris får koppla in vatten där det behövs.

Så på nyårsdagen 2014 började vansinnet med ett hål i väggen:

Källarrum med brickat golv och skadad vägg vid rivningsstart för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrenoveringsprojekt med rivet ytskikt och synliga plåtreglar i vägg samt rör och klinkergolv.
Skapa konto

Pågående renovering av källarutrymme med synliga rör, klinkergolv och väggar med putsarbete.
Skapa konto

Pågående källarrenovering med person som tar upp klinkergolv, spridda plattor och verktyg på ett bord.
Skapa konto

Starten på ett källarprojekt med grusigt betonggolv och vägg med synliga rör och påbörjat arbete.
Skapa konto

Hand håller en slägga i ett halvrenoverat källarrum med blå säckar och en ojämn betonggolv samt väggar med flagnande puts.
Skapa konto

• Gilla
Per72 och 5 till
  • Laddar…
Verktyg som gällde för den här delen av projektet var Hultaforssläggan på 1 kg (?), kofot samt en spade. IKEA-påsar fick vara mina "Big-bags" :)

Utgrävningen tog en väldigt lång tid och var såklart drygt slitsamt, men om man inte har bråttom är det absolut görbart. Ibland blev det bara en halvtimmes bankande, vissa dagar fanns ork till några flera timmar i stöten. Har ganska nära till återvinningsstation där jag har kunnat dumpa betong, jord och stenar vilket underlättade. Sedan fick de allra största stenarna dumpas i trädgården (nöd och näppe att vissa ens gick att bära ut dit trots bärhjälp av vänner).

Utgrävningsplats inomhus med spade, kofot och ojämn betonggolv samt jordhög.
Skapa konto

En pågående byggplats med en delvis utgrävd betonggrund, stora stenar, en slägga och en kofot på golvet.
Skapa konto

Hörn av en källare under utgrävning med synlig sten, jord och ojämn betongvägg, avsaknad av renoveringsverktyg.
Skapa konto

En utgrävd källare med verktyg, en IKEA-påse och utspridda stenar.
Skapa konto

Delvis utgrävd källarlokal med synlig betong och murverk, fylld med sprängsten och jord, visar omfattningen av ett manuellt grävningsprojekt.
Skapa konto

Utgrävd källardel med betong- och jordhögar, IKEA-påsar och en murad vägg med ett litet fönster.
Skapa konto

Avloppsstammen hittad och framgrävd! (iaf den delen som går genom det här rummet)

Blå IKEA-påsar fyllda med byggavfall bredvid en grå Volkswagen bil utan dragkrok.
Skapa konto

Baksida av bil full med stenar från utgrävningsprojekt, IKEA-påse synlig, vid återvinningsstation.
Skapa konto

Och för att göra det ännu lite mer tattigt, har ingen dragkrok på bilen :)

• Gilla
  • Haha
Abbe W och 12 till
  • Laddar…
Christoffer Ehn skrev:
[bild]
Och för att göra det ännu lite mer tattigt, har ingen dragkrok på bilen :)
Allvarligt. Köp iallafall en presenning och lägg i bagaget, den lär betala sig mångdubbelt i andrahandsvärdet på din bil ;).
Det där gjorde ont i bilsjälen att se, trots att jag inte har så mycket till övers för så många andra bilmärken än de jag själv har :D

• Gilla
ironpower
  • Laddar…
Haha jo, den har fått stå ut med mycket stackars golfen :)

Men inga bestående men av det här projektet än så länge som inte städning kunnat fixa, men hade absolut investerat i en press om det skulle gjorts om vilket ju kan rekommenderas till andra lite mer eftertänksamma individer!

• Gilla
likblek och 1 till
  • Laddar…
Utgrävningen fortsatte och hela röret var mer eller mindre frilagt. Här är första failen, riktigt onödigt att ha rören frilagda långt innan man har tänkt att byta ut dem. Sköra gamla cementrör som redan har sprickor i sig samt att de säkert också fick någon liten knuff när jag grävde loss dem (försökte vara försiktig) samt att de nu har tappat stöd runtomkring sig - tog inte så lång tid innan första läckan blev aktuell.

Frilagt gammalt cementrör med synliga sprickor och tejp på i en grävd grop.
Skapa konto

Vid den här tiden hade jag även hantverkare som dränerade om huset (och isolerade), bytte i samband med detta även utgående avlopp samt inkommande vatten (som då flyttades ifrån gillestugan till pannrummet),

Utgrävning i ett rum med ett synligt gammalt cementrör, blå IKEA-säckar och grushög, med verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Gamla frilagda cementrör i en utgrävd källargrund med synliga sprickor och en laserlinje.
Skapa konto

Utgrävd plats med gamla och nya rör, några frilagda cementrör och nya vita plaströr och beslag.
Skapa konto

Men nu började det läcka på fler håll så rörbytet fick påskyndas, i alla fall stammen och grovdragen av förgreningarna. Passade på att handla på Rinkabyrör (rinkabyror.se) när jag hade vägarna förbi - enorm skillnad i pris på exakt samma Uponor-delar som exempelvis K-Rauta. Ingjutningsbara BD då. Köpte då även LK-PEX Rör-i-Rör till tappvattendragningarna.

Grå avloppsrör frilagda på ett källargolv under utbyte, bredvid staplade isoleringsplattor.
Skapa konto

• Gilla
Per72 och 4 till
  • Laddar…
Kul tråd! Jag går själv i kraftsamlartider inför ett liknande projekt:) Har plöjt MathiasS eminenta tråd ett antal gånger. Allt verkar ju så enkelt när andra gör det:rolleyes:

Hur är det i ditt fall, har du några radonproblem eller något sådant att ha i åtanke?

• Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Då var det dags att börja bila och borra sig in i närliggande rum (pannrummet som saknar golvbrunn samt ut i källarhallen där den nya stamdragningen för avloppet är tänkt att gå på sikt) och nu hade jag blivit lat - släggan gick dessutom sönder på sommaren i kampen mot en stubbe från helvetet - så då blev det investering i en leksak:

Makita borrhammare på ett vitt bord, verktyg för byggprojekt som ventilation och stamdragning.
Skapa konto

Går ju åt till att borra upp ventilationshål och diverse annat också sedan.

Nästa steg i rummet var markduk underst, jämnade av (knappt hjälpligt) med lite singel men fortsatt riktigt ojämnt på sina håll. Vissa bergstoppar och större stenar innebar för mycket jobb att få ner så beslutade att det fick duga. Skulle jag hällt på singel så det blev helt jämnt innan skivorna över hela rummet hade jag inte haft någon takhöjd kvar sedan. Så pordränskivorna lager 1 fick läggas fint och jämnt där det gick, sedan delade i mindre bitar runt rör och stenar/bergstoppar.

Renoveringsarbete i källare med synliga rör och ojämnt lager av singel på golvet.
Skapa konto

Rum under renovering med synliga avloppsrör, grovbetonggolv och installationsarbeten pågår.
Skapa konto

Renoverat källarrum med ojämnt singelgolv och vita pordränplattor, samt synliga rör och kabeldragningar.
Skapa konto

Renoveringsarbeten i källare med pordränskivor, ojämnt fördelat singel och synliga rörinstallationer.
Skapa konto

och dragningen in i pannrummet med golvbrunn, kan ju vara trevligt att ha med värmepanna och inkommande vatten där :)

Renoveringsarbeten i pannrum med ojämnt golv och synliga rörinstallationer.
Skapa konto

• Gilla
Per72 och 2 till
  • Laddar…
one- skrev:
Kul tråd! Jag går själv i kraftsamlartider inför ett liknande projekt:) Har plöjt MathiasS eminenta tråd ett antal gånger. Allt verkar ju så enkelt när andra gör det:rolleyes:

Hur är det i ditt fall, har du några radonproblem eller något sådant att ha i åtanke?
Eller hur, MathiasS borde nästan ta betalt per läsning av hans tråd - han har nog hjälpt många att våga ta tag i det här!

Jo, det finns radon men mätningarna innan jag grävde upp det här rummet låg på vad jag accepterar (kommer inte ihåg exakt men under 100 bq iaf) och då det inte finns en chans i ett jättevarmt ställe att jag skulle orka gräva ur och ordna med övriga rummen i källaren så kände jag att det var lite skitsamma att lägga plast i bara det här rummet då.

Kommer iaf bli bättre ventilerad källare sedan med flera fläktar ut ifrån tvättstuga/badrum så hoppas väl mest bara på att "det lär inte bli sämre än innan iaf".

Kommentarer på fotona ovan:

Vattendragningarna blir alla direkt ifrån pannrummet som ligger dikt an detta rum, således fördelare inne i pannrummet så jag slipper ha något fördelarskåp i tvättstugan/badrummet. Blir lite lite längre dragningar då alla dras ifrån pannrummet till sina platser.

LK-PEX RiR 16 som sagt, lagt alla mellan isoleringslagren - bara spårat ur för att få ner dem lite bättre samt fäst på några ställen här och där med rörhullingar (liknande dessa men inte exakt, hittar dem inte nu: http://www.rinkabyror.se/artikel/lk-rorhulling-16-20-25st-fp/). Funderade kring läggningarna att ha kallvatten under all isolering osv samt att inte ha kall- och varmvattenrören bredvid varandra men tänkte till slut att det nog inte spelar större roll på de korta avstånd som det handlar om och valde bara lägga dem så enkelt det gick.

Sedan använt JAFO-golvbrunnar och även fixtur till de brunnar som är inne i gillestugan. Mest för att jag nog tänkte att jag behöver all hjälp och stöd jag kan få om jag ska lyckas lägga dem på rätt nivå gentemot ett framtida betonggolv som jag ska lyckas förstå vilken höjd det kommer på, samt få det i lod och våg och vad nu mer :)

Sedan mitt i allting blev det tvärstopp i de avloppsledningar som är kvar av originalrören (men som ej är framgrävda), de passerar golvbrunn i källarhallen samt golvbrunn i nuvarande badrum (just nu Badrum -> Pannrum -> Gillestugan). Som tur var satt stoppen eller det ihopfallna cementröret mellan stammen från övervåningen och nuvarande badrum men då vi bara har toa på övervåningen och ett styck 4-årigt barn i huset blev det lite bråttom att fixa till. Rensband var ju lögn i fan att få till och att ta ut spolbil för 2-3 tusen kändes så onödigt när tanken ändå var att dra om huvudstammen.

Så, inköp av ny slägga och påt igen - men med lite mer tempo och press den här gången:

Renoveringsarbete i källarhall med uppbrutet klinkergolv och rörledningar synliga.
Skapa konto

Uppgrävd golvkanal i ett hem påvisar byte av avloppsledningar, med grus och en slägga synlig.
Skapa konto

Avloppsledning under golv utgrävd i källare med synliga rör och hacka.
Skapa konto

Så nu är det bara den rörbiten som går från badrummet under pannrummet och in i huvudstammen i gillestugan som är kvar. När badrummet väl är på plats i Gillestugan kommer golvbrunnen i nuvarande badrummet bara gjutas igen och röret får ligga kvar.

• Gilla
Timey och 3 till
  • Laddar…
Grymt projekt, följer med spänning! :)

• Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
Oj oj oj vilket slit. Men tack för att du dokumenterar! Jag står också inför ett liknande projekt :(

• Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Känner igen mig! Gjorde typ samma grej för ett par år sedan i mitt egnahemshus.

Jag började också med IKEA-kassar men tyckte det var enklare med hinkar.
Jag tyckte makadam var för tungt så jag köpte lösa Leca-kulor istället.

Nu är bad- och basturummet klart, min mancave är klar, förrådet är klart förutom att byta ut fönstren, tvättstugan är klar förutom att byta ut belysningen och fönstret, och jag håller på med lilla badrummet och hallen. Det är väldigt mycket el- och vattenledningar som krånglar till renoveringen och som måste bytas ut. Det har kostat mycket pengar.

Chrissofsweden skrev:
Oj oj oj vilket slit. Men tack för att du dokumenterar! Jag står också inför ett liknande projekt :(
Men det är ju roligt också mitt i allt slit, blir ju fort förändringar - bara att det dröjer länge innan de förändringarna är förfinande ;)

Kör på bara, mitt bästa tips är bara att inte ha för tight tidsschema om man ska göra mycket själv. Jag har verkligen behövt få ha längre perioder då jag sluppit projektet när jag varit för less.

Fred vom Jupiter skrev:
Känner igen mig! Gjorde typ samma grej för ett par år sedan i mitt egnahemshus.

Jag började också med IKEA-kassar men tyckte det var enklare med hinkar.
Jag tyckte makadam var för tungt så jag köpte lösa Leca-kulor istället.

Nu är bad- och basturummet klart, min mancave är klar, förrådet är klart förutom att byta ut fönstren, tvättstugan är klar förutom att byta ut belysningen och fönstret, och jag håller på med lilla badrummet och hallen. Det är väldigt mycket el- och vattenledningar som krånglar till renoveringen och som måste bytas ut. Det har kostat mycket pengar.
Shit, låter som det är rätt många rum du har grävt ut och ordnat till. Full respekt.

Jo var inne på Leca också, tror även det hade varit bättre funktionsmässigt när jag inte jämnade av så perfekt, men hade lite singel kvar ifrån lekstugegrund och behövde bara komplettera med en bilvända till Hornbach och fylla bilen med säckar (IKEA igen! :) ).

Såg att du har många trådar med ämnen som berör mitt fortsatta projekt, skall jag studera. Exempelvis står jag också inför att lära mig putsa för första gången när det är dags att ta tag i källarväggarna!

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.