7 027 läst · 26 svar
7k läst
26 svar
Montera tätskiktsfolie
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Du kan läsa artikeln här: Montera tätskiktsfolie i badrum
Vad gäller tröskeln verkar det som att man kan klara sig utan tröskel om avståndet till golvbrunnen är tillräckligt stor och man har erfoderligt fall mot golvbrunnen. Läs och tolka själva http://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Ja, och jag tror dessutom inte det är en träregel som syns vid dörrkarmen, utan en orange våtrumsskiva, typ de som Byggmax säljer.
Då är jag mer fundersam till att ha ett fönster inne i duschområdet - men man kanske löser det sedan med ett skydd eller något.
Konstig spackling på golvet också - man har lämnat en centimeterhög kant utanför duschzonen - precis som om man hade tänkt spackla upp ett fall mot resterande golvet. Har man glömt det? Eller vad är avsikten med denna kant?
Måste ju vara ett litet helsike att lägga tätskiktsfolien över denna centimeterhöga kant utan att få bubblor...
Då är jag mer fundersam till att ha ett fönster inne i duschområdet - men man kanske löser det sedan med ett skydd eller något.
Konstig spackling på golvet också - man har lämnat en centimeterhög kant utanför duschzonen - precis som om man hade tänkt spackla upp ett fall mot resterande golvet. Har man glömt det? Eller vad är avsikten med denna kant?
Måste ju vara ett litet helsike att lägga tätskiktsfolien över denna centimeterhöga kant utan att få bubblor...
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Det är ett litet badrum med tre fall. Vid fönstret ska det bli badkar. I mitten toa och handfat. Vid motsatt vägg duschhörna.
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Jag gillade filmen, tycker det är bra att sådana instruktioner produceras. Sen kanske det är detaljer som inte förklarats som nämnts i den här tråden, men det är ändå bättre än ingen film. Utan filmen och den här tråden hade jag inte behövt fundera på hur jag ska lösa hål för apparatdosor i mitt kommande badrum.
Börja med väggarna låter för mej helt fel, såvitt jag vet börjar man alltid, utan
undantag, med golvtätningen .......... Men att börja med väggarna kan vara en ny för mej okänd metod, en kraftfull varning tycker jag dock är befogad. Att som det beskrivs, börja med väggarna är nog en garanti för vattenskada.
Rollar man väggarna med " tätgucka ", DÅ börjar man med väggarna.
undantag, med golvtätningen .......... Men att börja med väggarna kan vara en ny för mej okänd metod, en kraftfull varning tycker jag dock är befogad. Att som det beskrivs, börja med väggarna är nog en garanti för vattenskada.
Inget konstigt alls att börja med väggarna.
Rätt vanligt att tätskikta väggarna först och Kakla dessa, förutom nedersta raden.
Sedan tätskikta golvet och klinkra det, och nedersta raden kakel.
Lätt hänt att punktera golvskiktet om man drar med sig tex en flisa kakel under skon efter en kapning...
Men detta finns beskrivet i monteringsinstruktionen för tätskiktet.
Och den bör alla plöja igenom först av allt...
Rätt vanligt att tätskikta väggarna först och Kakla dessa, förutom nedersta raden.
Sedan tätskikta golvet och klinkra det, och nedersta raden kakel.
Lätt hänt att punktera golvskiktet om man drar med sig tex en flisa kakel under skon efter en kapning...
Men detta finns beskrivet i monteringsinstruktionen för tätskiktet.
Och den bör alla plöja igenom först av allt...
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Har låtit tre olika firmor renovera badrum i mina bostäder och samtliga har börjat med väggarna. I de instruktioner till tätskikt som jag läst börjar man med väggarna. I de byggtrådar jag sett här på Byggahus har man börjat med väggarna.Tommy Edhenholm skrev:Börja med väggarna låter för mej helt fel, såvitt jag vet börjar man alltid, utan
Jag tror inte att Edhenholm har så mycket koll på ämnet.