Jag kunde märka skillnaden mellan äldre och yngre handläggare när jag skulle bygga en stödmur med medelhöjd 50 cm och flytta uppfarten fem meter.
Den äldre handläggaren sa att det var så små förändringar att det inte krävde lov.
Men nästa gång jag kom in var det en ny flicka på runt 25 som menade att allt krävde lov. Och att det antagligen inte skulle gå då det bröt mot detaljplanen. Sen hittade hon ett antal fel på min fastighet jfrt med plan. Sånt som gjorts fel från kontoret för många decennier sedan, men som hon ansåg att jag skulle betala för att rätta till.
Såsom att ett garage hopbyggt med huvudbyggnaden stod som fristående i deras papper. "Det har aldrig varit fristående, titta på bygglovsritningarna från 1978!" "Det står som fristående hos oss och då ska det betraktas som fristående". Vilket kommit att påverka mina möjligheter till nya bygglov mkt negativt.
Den flickan var desutom bara där för att närvara och lära sig jobbet. Snacka om ambitiös.

Och så har jag märkt att det nya regelverk som kom för några år sedan, och som uttryckligen kom till för att underlätta bygglovsprocessen, har spridit osäkerhet och lett till att man nu tvärtom kräver lov på allt.
 
Gammelnörden
En excentrisk och komplex trästruktur bakom ett traditionellt grönt hus omgivet av snö och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För vad grannen gör på sin tomt SER jag ju inte och om jag i framtiden säljer mitt hus så SER inte presumtiva köpare det heller... Det är ju tyvärr inte så att alla har turen att ha en granne som är en pedantiskt, pensionerad snickare / arkitekt / ingenjör och forumgud på Byggahus.se... ; )

fredand44 skrev:
Hej!
Men inte sjutton skulle du bry dig om vad din granne gör på sin tomt (ej inom 0-4,5m gränsen mot dig) så länge det inte utgör nån fara för dig. Vill token slösa sina pengar på en labyrint är det väl hans ensak?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare ett uselt exempel...
 
Gammelnörden
Så jag antar att du inte är en pedantiskt, pensionerad snickare / arkitekt / ingenjör, forumgud på Byggahus.se?
 
Adam F skrev:
Höga murar gör goda grannar! Jag har hus i ett land där alla har mur runt tomten, min är cirka 3 meter. Det är perfekt...
Men då är det kanske i ett land där solen står liiite högre på himlen när man kommer hem efter jobbet?

Här i Sverige skulle vi knappt få någon sol alls med 8 meter breda tomter och tre meters murar, som det är t.ex. i villaområdena i Buenos Aires, Argentina.
 
Gammelnörden skrev:
[bild]
För vad grannen gör på sin tomt SER jag ju inte och om jag i framtiden säljer mitt hus så SER inte presumtiva köpare det heller... Det är ju tyvärr inte så att alla har turen att ha en granne som är en pedantiskt, pensionerad snickare / arkitekt / ingenjör och forumgud på Byggahus.se... ; )
Ha ha ha! Ja den bilden var skoj! Men handen på hjärtat hur troligt är det att det där är vanligt förekommande?
Det troliga som folk vill göra är garanterat helt normala projekt som knappast stör eller angår nån annan. Tex en mur runt en altan eller dylikt.
Eller vad tror ni?
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
OM det vore så att vi helt avskaffade regelverket, och myndigheten som skall övervaka regelverket så kommer liknande byggen, fast kanske lite mer ekonomiskt rationella, som 25 våningars hotell med glasfasad, att dyka upp lite varstans.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
OM det vore så att vi helt avskaffade regelverket, och myndigheten som skall övervaka regelverket så kommer liknande byggen, fast kanske lite mer ekonomiskt rationella, som 25 våningars hotell med glasfasad, att dyka upp lite varstans.
Möjligt om vi avskaffade regelverket helt, men det tråden handlar om är ju dessa småsaker som tycks kräva bygglov, som tex en mur på din egen tomt (ej inom 0-4,5m från granntomten). Hur kan ett sådant projekt motivera att det krävs bygglov undrar jag? Jag ser inte nyttan, jag ser inte det sunda förnuftet, jag ser bara onödig byråkrati som får en att känna sig ofri.
Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Man kan dock undra varför bygglov ska variera så mycket. Jag är själv bosatt i Umeå kommun och prislistan här ser ut så här:
http://www.umea.se/umeakommun/bygga...avgiftertaxor.4.65c1214d14f38ac15536372a.html
Det nämnda exemplet på muren kan alltså kosta upp till 10 600 kronor. I ett extremt scenario är alltså kostnaden för tillståndet dyrare än materialet i muren.

Samtidigt har vi en sommarstuga i en annan kommun och där krävdes inte ens bygglov för ett garage på 75 kvadrat och drygt 3,5 meter högt, enbart 2-3 meter ifrån tomtgränsen. Vi ringde till kommunen och hörde oss för om detta men som svar fick vi "kolla med grannen ifall bygget stör, annars är det bara att sätta igång".

Jag har också lärt mig att det är väsentlig skillnad på hur man behandlar frågor kring bygglov. Här i Umeå vägrar man svara på frågor utan att ha fastighetsbeteckning och handlingar kring det tilltänkta bygget. I "sommarstugekommunen" kunde man svara på frågor bara genom adress/by och direkt via telefonen.
 
Claes Sörmland
En enkel reform kanske kan vara att lagstifta om att kommunerna bara får ta ut symboliska avgifter för mindre bygglov t ex 500 kr. Då finns det ett incitament på kommunen att inte överarbeta småärenden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Självklart behövs det regelverk.

Grannen får köpa vilken bil han vill och ställa på uppfarten och den får ha vilken färg som helst, kanske lila med gröna prickar som jag kanske hatar.

Men snickra ihop en byggnad som kan stå i 100 år och han kan sälja vidare, där behövs lite struktur så det inte blir hur som helst.

Två andra fördelar med regler är att det blir rättvist (lika för alla) och förutsägbart (man vet i förväg vad som gäller).

Sen som flera är inne på så är tillämpningen subjektiv ibland beroende på vilka gubbar som sitter i bygglovsnämnden i ens kommun. Men det går att överklaga, det kan man gärna använda lite oftare.
 
Squall Leonhart skrev:
Man kan dock undra varför bygglov ska variera så mycket. Jag är själv bosatt i Umeå kommun och prislistan här ser ut så här:
[länk]
Det nämnda exemplet på muren kan alltså kosta upp till 10 600 kronor. I ett extremt scenario är alltså kostnaden för tillståndet dyrare än materialet i muren.

Samtidigt har vi en sommarstuga i en annan kommun och där krävdes inte ens bygglov för ett garage på 75 kvadrat och drygt 3,5 meter högt, enbart 2-3 meter ifrån tomtgränsen. Vi ringde till kommunen och hörde oss för om detta men som svar fick vi "kolla med grannen ifall bygget stör, annars är det bara att sätta igång".

Jag har också lärt mig att det är väsentlig skillnad på hur man behandlar frågor kring bygglov. Här i Umeå vägrar man svara på frågor utan att ha fastighetsbeteckning och handlingar kring det tilltänkta bygget. I "sommarstugekommunen" kunde man svara på frågor bara genom adress/by och direkt via telefonen.
Om vi börjar med kostnaden för "murtillstånd", det står att kostnaden kan bli upptill 10600kr Jag vet inte vilka kriterier de har för avgiftsuttaget. Men du kan vara rätt säker på att om du skall bygga en mur som är 60cm hög, och ett par meter lång, så kostar det inte 10600 i bygglov. Och murmaterial, grävkostnad för grundläggning osv kostar väldigt mycket mer än 10 000 om vi pratar om en rejäl mur på några meters höjd, och ex. utefter en helt tomtsida.

Skillnaden mellan kommunerna som du tar upp handlar troligen inte skillnad mellan kommuner, utan om att du vill bygga inom detaljplanerat område i ena fallet och utanför detaljplanerat område vid sommarstugan. Det finns även en regel om sammanhållen bebyggelse, som ger detaljplaneliknande bestämmelser om det är nära till en grupp av grannar (bebyggda tomter i närheten). Annars har kommunen som tillåter garagebygge så lättvindigt gjort sig skyldiga till ett grovt fel, och du kan tvingas riva garaget om någon tar upp det med länsstyrelsen.
 
Jag bara utgick från ett värsta-falls-scenario baserat på prisspannet. Nog fattar även jag att det kostar mer att göra tomten till en bunker. Poängen var dock att med ett sådant prisspann utan några egentliga exempel eller ens förklaring så KAN priserna bli de värsta tänkbara för TS exempel om en mur på 50 cm beroende på hur tjänstemannen i fråga ska tolka regler och krångla till det.
 
hempularen skrev:
OM det vore så att vi helt avskaffade regelverket, och myndigheten som skall övervaka regelverket så kommer liknande byggen, fast kanske lite mer ekonomiskt rationella, som 25 våningars hotell med glasfasad, att dyka upp lite varstans.
Knappast varstans men kanske på nått ställe. Men i ärlighetens namn, är det så farligt? Jag tycker nog att reglementet har gått för långt när enda argumentet som återstår är att "grannens byggnad sänker värdet på min fastighet".

Sen är det knappast nån som påstår att precis alla regler ska bort.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Precis, många grannhöranden handlar om sänkt värde eller delvis minskad utsikt mot whatever. Inte ens giltiga skäl!
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.