Varför inte ta en veckas semester och göra det själva... och spara 103.000 sek till annat? ;)

Vi lät målaren spackla väggar och tak samt måla taken. Sen tapetserade eller målade alla vägga själva. För detta drog de av 33 000:-. På något sätt förlorar man alltid lite om man gör avdrag så räkna inte kallt med att du får tillbaka 103 000:- om ni gör det själva... Men kolla oxå priser hos andra firmor, vi gjorde det på kakelsättaren och fick, på exakt samma plattor+sättning, ner priset 22 000:-... ;D

Ceja skrev:
Varför inte ta en veckas semester och göra det själva... och spara 103.000 sek till annat?  ;)
allt på en vecka??
då blir det en låååååång vecka
(eller så är ni ruskigt snabba ;))

Tja, 40 000 låter kanske mer rimligt, inkl. färg, alt. tapetrullar och lim.

vi betalar 64000 för en 150kvm hus. Då ingår tapeter och målning av klädvård samt lasering av panel i taket.
Låter lite väl dyrt kankse.. ???

Vi har haft målare på ovanvåningen och uterummet ca 30 kvm 4,2 meter högt . Gick på nästan 40000 inklusive material. Ovanvåningen är ca 75 kvm om Du räknar 'hela takhöjden' - egentligen 50 kvm då (cirka).
Det beror på hur mkt jobb det är och hur dyrt materialet är också. Uterummet var ju värst då det var stege och hiss...så DET tog tid.....men men.

Om jag skulle göra om det så skulle jag enbart ta spacklingsbiten för DÄR tjänar Du hur mycket tid som helst, det är när amatörer skall spackla som det tar tid att göra och att slipa bort plus det tar sådan enorm tid att få jämnt ;-)

Bygger 185 kvm boyta. Taket målas inte utan bara väggar. Tvättstugan har dessutom väv.
69.000 vill målaren ha för detta. 15.000 extra om vi vill ha microlit.

Jag tycker att fackmän skall måla och tapetsera då det blir ett perfekt resultat, som man kan klaga på om det inte blir som man vill ha det.
De är ju ändå bättre på jobbet än en som inte är målare och det är ju slutfinishen som syns

Lucky look skrev:
Jag tycker att fackmän skall måla och tapetsera då det blir ett perfekt resultat, som man kan klaga på om det inte blir som man vill ha det.
De är ju ändå bättre på jobbet än en som inte är målare och det är ju slutfinishen som syns
Jag tror inte det finns många fackmän som har större engagemang än en husägare. De flesta fackmän ser till att göra ett resultat som är "tillräckligt" bra medans när man ska göra det själv så ser man till att det blir så bra som man bara kan. Ofta så innebär det att man själv kan få bättre resultat än fackmannen.

Pratar givetvis om mig själv och eftersom jag varken kan, vill eller har tid att måla och tapetsera så lämnar jag över det till målare som gör det tillräckligt bra

elin.johansson skrev:
Det var inte jag som sa det ::)

Vi är varken snabba eller rutinerade. Att spackla, slipa, spackla, slipa och måla ett helt stooort hus är nog överväldigande när man väl står där mitt i kaoset. Det är därför vi gärna slipper men det finns en maxgräns för vad det får kosta innan det trots allt blir värt att göra det själva.

Vad tror du om priset pappskalle ;), vad vore en rimlig kostnad för att leja bort det?

Elin
Kan ni få tag på en duktig målare som ni litar på så skulle jag råda er att köra det löpande, brukar bli billigast i sista ändan.
priset beror mycket på vad ni bor.
allt ifrån 250-350 kr/tim+moms.

Hej!
Vi har också byggt en 1 1/2 planare på drygt 200kvm.
I entrepenaden tog man 90000:- för måln.+ tapetsering.
Nu var det så att vi köpte alla tapeter själva och ändå kom det en faktura på YTTERLIGARE 22500:-!!! Målaren menade att "våra" tapeter skulle vara så pass mycket svårare att sätta upp jämfört med de som ingick att detta tog 40 timmar extra......(han hävdar att han var bl.a. tvungen att grundmåla innan tapetsering.)

Jag behöver väl inte säga att vi har bestridit fakturan.
Det finns inte en chans att jag pröjsar! I värsta fall blir det tingsrätten. Vi får väl se........

Lycka till!

Mvh Thomas

155 m² m. halvt ryggåstak.
Målning och tapetsering 52.450:- ex. ryggåstak

Beträffande gör-det-själv tankarna så antar jag att dessa är uteslutna?

Nej men man måste ha TID! Vissa saker är väldans trevliga att leja bort och slippa stöka med också ( förutom allt annat man stökar med). Extra tid har vi alla eller hur ;-)
Vill påstå att här lönar det sig att ta in en fackman åtminstone för spackling, General Failure trots allas vår dedikation så är spackling på ett bra sätt inge för amatörer ;-)

Vi bygger 169 kvm och plockar bort all inv. målning och matrial.
Vi får dra av 100.000sek, kommer att leja bort arbetet till "egna" målare och hoppas att få det gjort för ca 45-50000sek. (ink. matrial).
Kanske tar vi tag i en pensel själva också.
/Princess

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.