stefancrs skrev:
Går det byta till extern antenn på Fibaron? Det är nog det bästa isf. Skulle ju kunna sätta den ute på fasaden.
Tror det ska gå, och det får vara nästa steg om jag inte får det här att funka. Fick lite ljus i tunneln nu när jag provade o sätta repeatern i stugan i fönstret (så att den fick klar "sikt" till garaget) - och då hoppade det igång även om signalen verkar vara på gränsen (tappar signal ibland).

Nog må man kunna sätta repeaters "i följd" så dom förlänger varandra? Hörde på något youtube-klipp att alla zwave-enheter kommunicerar med varandra.
 
Z-wave-prylar som är fast strömförsörjda ska funka som repeater. Möjligen måste man slå på den funktionen, men jag tror det ska funka 'out of the box'.
 
KTMmarcus skrev:
Tror det ska gå, och det får vara nästa steg om jag inte får det här att funka. Fick lite ljus i tunneln nu när jag provade o sätta repeatern i stugan i fönstret (så att den fick klar "sikt" till garaget) - och då hoppade det igång även om signalen verkar vara på gränsen (tappar signal ibland).

Nog må man kunna sätta repeaters "i följd" så dom förlänger varandra? Hörde på något youtube-klipp att alla zwave-enheter kommunicerar med varandra.
Ja, det ska man kunna, lite bökigt att sätta en halvvägs bara :)

Jag fick aldrig till det, utan att byta antenn, från vårt hus till garaget.
 
Ja det löste sig klockrent med två extenders! :) Tack för hjälpen!

Nu till nästa problem jag har, vi har Heatit termostater, 5 stycken. Två av dom har ett märkligt fel. Termometern visar samma temperatur som termostaten är inställd på. Det spelar alltså ingen roll om det är 15 grader i rummet. Är termostaten inställd på 20 så står termometern på det. Ändrar jag till 25 på termostaten så tar det några minuter sen hoppar termostaten till den temperaturen.

Förslag på vad det kan vara? :O
 
Emmet skrev:
Är det inte bättre att köra med en kontaktor som dras av ett enklare relä?
Det ekar ;)
 
KTMmarcus skrev:
Ja det löste sig klockrent med två extenders! :) Tack för hjälpen!

Nu till nästa problem jag har, vi har Heatit termostater, 5 stycken. Två av dom har ett märkligt fel. Termometern visar samma temperatur som termostaten är inställd på. Det spelar alltså ingen roll om det är 15 grader i rummet. Är termostaten inställd på 20 så står termometern på det. Ändrar jag till 25 på termostaten så tar det några minuter sen hoppar termostaten till den temperaturen.

Förslag på vad det kan vara? :O
Kör en HW reset och lägg till dem igen.
 
Nyfniken skrev:
Kör en HW reset och lägg till dem igen.
Är det en Reconfigure device i Fibaro-språk? "The device will perform a complete reconfiguration by removing and adding to the Z-Wave network. ID, the parameters and settings (name, assign it to the room, associations) will be lost.
Reconfigure device"

Isåfall löste det inte problemet...
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jag är inte heller elektriker, jag funderar bara på om den ändå funkar hos oss, eftersom den klarar upp till 40A i last. Borde inte själva elektriska delen bara leda vidare ström, och att radiodelen på nåt sätt bara bryter kretsen? Vad är det i skillnad i spänning som kan göra att det inte funkar?
Aeon Heavy Duty Smart Switch Gen5. ZW078. 40A. Denna brytare bryter bara fasen. Det finns bara ett 1 pol relä. Finessen är väl att den klarar hög ström och är IP44-klassad. Nu har man kanske sällan behov av mer än 10A. Själv köpte jag den för att jag ska ha den ute och ska vara mer svårstulen än en plugg.
Att bryta endast en fas i en tvåfas installation är nog inte tillåtet och relät är bara specat 250 volt. Kan tänkas att det finns en variant med två reläer. Kretskortet verkar vara förberett för det.
Visa bilaga 207500

Visa bilaga 207501
 
useless skrev:
Z-wave-prylar som är fast strömförsörjda ska funka som repeater. Möjligen måste man slå på den funktionen, men jag tror det ska funka 'out of the box'.
Det kan nog funka så "out of The box", men..
När du inkluderar en pryl och har den nära controllern så hakar den på en nod som utgår från controllern. Om du sedan flyttar prylen så är det inte säkert att den automatiskt routar om. Gå in och kolla vilka grannar som prylen har. Om den inte hamnat i en bra nod med avseende på att du vill sträcka ut räckvidden så måste du routa om. Det kan hända att du måste göra fler försök innan noderna kopplar som du vill. Detta kan nog fungera på olika sätt med olika controllers. Min erfarenhet är med Zipabox.
 
Hej, någon som kan hjälpa mig att förstå varför inte en Luup kod utlöser när scenen den ligger på gör det? Testat koden i veran med gott resultat oxå
 
Hej, har lagt till en ny Fibaro Wall plug i systemet, ställt in den som jag gjort tidigare, men denna dyker inte upp under exv. Sovrum (det är en lampa jag styr) i appen. Den dyker däremot upp i webgränssnittet och därifrån kan jag styra den, men den är som bortblåst när jag tittar i appen.

Någon aning om vad som kan vara galet?
 
I Fibaro HC2? Kan vara så att du måste tilldela din användare rättigheter till enheten med.
 
dhanjel skrev:
I Fibaro HC2? Kan vara så att du måste tilldela din användare rättigheter till enheten med.
Ja, HC2. Och du hade så rätt så! Tack :)
 
Hej, någon som har koll på hur man kan uppdatera "grannarna" till en Z wave device på en Vera plus? Har precis flyttat runt på lite devices :)
 
Vet inte om jag hijackar tråden eller nån pågående diskussion men smyger in ett litet problem jag har här. Har en rpi med razberry, allt monterat i ett standard plåthölje. Haft minst sagt strul med kommunikation och räckvidd och tog tag i saken igår genom att montera en extern antenn.
Uppfattningen är att det blivit bättre men som alltid, frågan är hur bra det är nu... :)

Inkluderar en bild på nuvarande stats och ställer mig frågan om någon med erfarenhet spontant kan se uppenbara brister eller om det ser good enough ut?

Skärmbild av OpenZWave Control Panel med nätverksstatistik och node information för smarthem-kontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.