Just nu jättemycket! Helt öppet åt alla håll och kanter :D
 
Isolerad vind med synliga träreglar och isoleringsmaterial mellan sparrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär, då var vinden också isolerad. 2x145mm får räcka. 3 av 4 väggar är isolerade, 1 av 4 väggar är plastad och installationsreglar monterade. Arbetet fortlöper!
 
  • Gilla
Spett och slägga och 1 till
  • Laddar…
En av funderingarna jag har haft den senaste tiden: vart gör jag av all plast från syll och vägg som går ut på golvet? Jag tänkte kanske vika upp dem någon cm efter sista lagret med skiva eller ska man bara skära den utmed väggen? Tanken är nog att sätta nogon form av klinkers-sockel mot golvet så att det står emot lite väta och då kanske det är osmart att dra upp plasten bakom???


Detalj av ett hörn i ett rum under renovering med synlig plast på golvet och isolering bakom träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen synpunkt på vad du ska göra på plasten men ett tips på hur man kan vattensäkra nedre delarna av väggarna. När jag byggde mitt förra garage satte jag en fibercementskiva de nedersta 20 cm. Drog en mjukfog mellan fibercementskiva och golv. Resten av väggen ovanför fibercementskivan bestod av vanlig vägg-gips. Hade någon masonit eller liknande materiel innanför fibercementen för att få till samma tjocklek som gipsen. Jag valde att ha glasfiberväv på väggarna som jag drog ned en bit på fibercementen och målade sedan "upp" golvet mot denna kant.
På detta vis försvann skarven mellan skivorna bakom väven. Funkade jättebra under de 17 år jag hade garaget. Du har i detta läge möjlighet att sätta en regel som du skarvar fibercementskivan och gipsen så det blir en stark skarv. Det kanske inte behövs någon regel om man sätter osb först.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Bra tanke! Ska verkligen fundera på den. Jag ska köra OSB bakom gips så regel behövs kanske inte. Ska googla lite på fibercement!
 
Andreas_Evelina skrev:
Bra tanke! Ska verkligen fundera på den. Jag ska köra OSB bakom gips så regel behövs kanske inte. Ska googla lite på fibercement!
Jag ska köra sån skiva. Sök på mineritskiva på beijer. Ska köra på en där som är grå o 9mm tjock. Kapar dem till 14cm o skruvar mot väggen o sen akrylfog mot golv.
 
Att råspont får svartmögel är inget onormalt, du behöver inte tillföra fukt, det räcker med den fukt som finns i luften utomhus.
 
Så pass? Det var som f... men borde det då inte vara mögel på ganska många vindar? De tak jag har sett tidigare, med råspont, har inte haft något svartmögel vad jag vet. Kanske lite påväxt som vita ringar men här är det mer som "ludd" likt det som kan komma på mat
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
Andreas_Evelina skrev:
Så pass? Det var som f... men borde det då inte vara mögel på ganska många vindar?
Jo, och det är det också.
Kallvindar är riskkonstruktioner, även om du har undertryck i den uppvärmda lokalen och helt tätt upp till kallvinden så är det ingen garanti för att det ska gå bra. Mer ventilation av vinden behöver inte heller vara bra, tvärtom finns det studier som tyder på att det förvärrar situationen med mycket ventilation.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Ok. Men då tror jag att jag släpper det där med någon kontroll/år för att se att det inte skenar iväg. Det är ju dock bara ett garage. Kollar mina föräldrars garage så finns det inte ens en möjlighet att kontrollera vinden och det har således inte gjorts sen det byggdes typ 1980 och det står fortfarande....
 
Vad har du för dimension på limträbalkarna i carporten och stolparna?
 
Om jag inte minns helt fel... 225x95 i limträ och 115x115 i stolparna. Vill minnas att det var takstols-tillverkaren som räknade på punktlastet etc.
 
Andreas_Evelina skrev:
Om jag inte minns helt fel... 225x95 i limträ och 115x115 i stolparna. Vill minnas att det var takstols-tillverkaren som räknade på punktlastet etc.
Tack för svaret! Stolparna ser större ut på bild tycker jag. Håller på att bygga liknande och mina stolpar verkar bli 200x200 vilket jag tycker är aningen grovt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.