Nu är vi långt ifrån TS fråga men det är inte bilar som är vår hobby, det är hundar vi har 3st och då är det bra med en "kombi". Det är väl inte direkt lathet men vi åker inte så ofta vintertid med hundarna så därför rullar den inte så mycket.
 
L
Fairlane skrev:
Förstår jag dig rätt här?
En splitterny Opel Astra kostar 170'
En splitterny Peugeot 208' kostar 160'
Samma bilar med 2 år gamla med 10 kmil på mätaren kostar 160'?
Eller har du jämfört en liten bil med en stor?
Ja, nästan. Det var 5k på mätaren för Astran och priset var 150. De sa typ "Bilen har mera utrustning osv". Troliga var att den såldes för mera pengar då den var ny för två år sedan. Och nu har de bra priser på nytt. Då står beg högt.
 
Fairlane
Om man tittar in på opel.se och kolla Opel Astra så ser man att de har följande priser:
Astra Essentia Från SEK 159 900,-
Astra Enjoy Från SEK 171 900,-
Astra Dynamic Från SEK 201 900,-
Astra Business Från SEK 251 900,-

Det är klart att tittar man på en Enjoy ny och en Business begagnat så kanske prisskillnaden är liten.
En två år gammal Enjoy lär knappast ligga 10-20k under en ny för då blir den aldrig såld. Vad den kostat som ny är ju fullständigt ointressant vid begagnatförsäljning. Det är som när man släpper en ny modell av en bil så rasar begagnatvärdet på förra modellen, oavsett om den nya modellen är dyrare, billigare eller kostar samma som den gamla.
 
Fairlane
Kollade även på på Blocket.

Opel Astra 1.4 Turbo ECOTEC Premium Sports Tourer -16, 2544 mil 169.900 kr
Opel Astra 1.4 Turbo ECOTEC Sports Tourer 140 -14, 4817 mil 124.000 kr

Likartad utrustning och samma motor.
 
Bra tråd det blev! Blir klokare för varje dag.

Som en del påpekade så har vi efter jämförelse kommit fram till att de små "suvar" vi tittade på egentligen ger mer nackdelar än fördelar jämfört med kombi. Högre kostnad och litet bagage på Qashqai tex.

I helgen var vi och tittade på nya Skoda Fabia Combi. En snygg, rymlig och välutrustad bil, som fått mycket bra omdömen i hårdtester (vi bilägare). Vi fick erbjudande om att leasa den för 1995kr/ månaden med all den utrustning vi vill ha förutom dragkrok. Då ingår service men ej försäkring och vinterhjul.

Bilen gillar vi skarpt men vi väger det nu mot att köpa en japanare med några år på nacken. Kanske kommer vi då ner i månadskostnad, men frågan är hur mycket.

Ett generellt intryck efter att ha sonderat marknaden är ju att firmorna tar hutlösa priser för begagnade bilar. En bil som har gått 1 år och 2000 mil säljs för 20000kr under nypris. Då saknar den dessutom nyaste utrustningen med bluetooth och infotainment skärm osv. Ofta ligger annonserna ute ett par månader men handlarna vägrar ändå att gå ner i pris. Om en bil inte blir såld på 2 månader borde väl priset vara för högt.
 
Fairlane
1 år, 2000 mil och 20000 billigare än en ny låter helt galet. Är det samma motor och utrustning då?
Min bil var 1,5 år gammal när jag köpte den. Noll mil på mätaren. Den hade gått ner från 330' till 195'...
 
Mycket intressant tråd. Roade mig med att räkna ihop min totala kostnad för att ta mig fram på fyra hjul. I min kalkyl befinner sig två bilar samt kostnaden för att resa kollektivt. Däremot inte något inköpsvärde och därmed inte heller någon värdeminskning.
På ett år (2016) betalar jag 38994. Däri ligger skatt, försäkring, bränsle, service, reparationer, reservdelar, P-avgifter, trängselskatter samt kollektivt resande. Det ger ett snitt på 3250 per månad, vilket jag anser vara ganska bra. Min totala körsträcka på ett år ligger ganska nära 1000 mil, jag kör alltså inte speciellt mycket. Till och från jobbet åker jag till 95% kollektivt för 629kr i månaden. Bägge bilarna har jag haft i ganska exakt fyra år, ena bilen går bara på sommaren. De är stora och allt annat än bränslesnåla, och totalt olika i sin karaktär.
Den ena är en Citroen C5 V6 -02 och den andra är en Jaguar XK-R -98. De lär finnas kvar ett bra tag till i familjen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det slutade med att vi köpte en begagnad Skoda Fabia Combi från 2013 med 6tusen mil på mätaren.
Rails, dragkrok, parkeringssensorer mm.
Känns som om detta blir ett ekonomiskt bilägande om bilen håller.

Dock så hör man ett dovt, lågt skrapljud "schh" när man bromsar.
Kan det vara bromsbeläggen som behöver bytas? Borde dom inte gjort detta vid senaste service?
Ungefärligt pris för att låta en verkstad fixa rubbet?

Tack för tipsen i tråden
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Troligen är inte klossarna slut då skulle det skrika högt. Man byter inte klossar innan de är slut.

Men den har säkert fått lite ytrost på skivorna. Bara bromsa lite mera så tystnar det snart
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hur såg beläggen ut när du köpte bilen?
 
Fairlane
I och med att ni kör lite så kommer ni få ytrost på skivorna, vilket låter lite, men är ofarligt. Ytrost bromsar man snabbt bort.
Man kan se det efter att ha lämnat bilen 10-12 timmar ibland om förutsättningarna är sådana. Bara bromsa så försvinner det.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Det slutade med att vi köpte en begagnad Skoda Fabia Combi från 2013 med 6tusen mil på mätaren.
Rails, dragkrok, parkeringssensorer mm.
Känns som om detta blir ett ekonomiskt bilägande om bilen håller.

Dock så hör man ett dovt, lågt skrapljud "schh" när man bromsar.
Kan det vara bromsbeläggen som behöver bytas? Borde dom inte gjort detta vid senaste service?
Ungefärligt pris för att låta en verkstad fixa rubbet?

Tack för tipsen i tråden
Om det låter när man bromsar så lyfter man av ett däck och tittar på hur beläggen ser ut. Kontrollera att det finns något kvar av beläggets material och att beläggen på in och utsida är lika tjocka.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Är det en diesel du köpt?
Är själv sugen på en sådan eller en Volkswagen Up bensin.
Tycker dock vw är för liten.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om det låter när man bromsar så lyfter man av ett däck och tittar på hur beläggen ser ut. Kontrollera att det finns något kvar av beläggets material och att beläggen på in och utsida är lika tjocka.
Jag har inte hunnit ta av hjulen. Jag försökte titta och fota. Fram är lättast att se och där verkar det vara jättemycket (ca 10mm) kvar av beläggen.
Bak är svårare för mig att se. Jag tog följande bild där men har lite svårt att tyda om det som är närmast skivan är belägg eller om de är helt slut.
Närbild av ett bromsbelägg nära en bromsskiva på en bil, synligt slitage bedöms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andy78: Det är en bensinmotor. TSi 86hk. Förvånansvärt bra drag i motorn och bilen är osannolikt rymlig för klassen.
 
Det där har inte gått många mil, beläggen är vinklade upptill och nedtill den vinkeln blir mindre och mindre vartefter dom slits, du ser i vänsterkant att det är rätt tjockt på slitytan svårt att se exakt på bild men 5m.m. kanske.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.