46 446 läst · 231 svar
46k läst
231 svar
Mest ekonomiska bilköpet!?
Tittar vi på samma bild? Skivorna är slut och av beläggen ser jag bara bakplattan.....
Plan-g: du bör titta även på insidan. Det vanliga är att något av beläggen kärvar fast i bygeln och då slits det andra belägget ner snabbare.
Plan-g: du bör titta även på insidan. Det vanliga är att något av beläggen kärvar fast i bygeln och då slits det andra belägget ner snabbare.
Redigerat:
Oj! Imorn får jag ta av hjulen och undersöka saken närmare. Det som du skriver låter inte bra.MathiasS skrev:
Skivorna är knappast slut! För att veta får man mäta tjockleken, men syns knappt nån slitkant. Man kan dessutom köra bra mycket längre än specad tjocklek... Beläggen verkar nästan nya, så länge det bara skrapar och inte skriker brukar det vara lugnt. Bromsa lite ordentligt då och då så undviker du skrap!
Ja det gör vi nog högt upp på kanterna av kortsidan så ser det alltid ut som att det inte är något kvar man måste titta högst upp på kortsidorna.MathiasS skrev:
Detta bekägg är vinklade i kortsidorna från fabrik dvs det är tunnhögst upp som på denna bild.
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a...679_1.jpg/skoda_octavia_2014_bromsbel��gg.jpg
Då du har ett glidkolvsok så är det omöjligt att svara utan att ha sett både ut och insida samt att du kontrollerat att bromsoket glider lätt.plan-g skrev:Jag har inte hunnit ta av hjulen. Jag försökte titta och fota. Fram är lättast att se och där verkar det vara jättemycket (ca 10mm) kvar av beläggen.
Bak är svårare för mig att se. Jag tog följande bild där men har lite svårt att tyda om det som är närmast skivan är belägg eller om de är helt slut.
[bild]
Det är inte ovanligt att glidkolvsok kärvar ihop och bromsoket slutar glida på glidbultarna om bilen stått ett tag.
Är det fram eller bak det skrapar?
Bilar med skivor bak kan lätt få skrapljud från bakbromsarna.
Uppstår ljudet endast vid inbromsning?
Blir bromsskivan ovanligt varm vid något hjul? (brukar räcka att känna nära med handen)
Redigerat:
Kan du skjuta bilen lätt framåt och bakåt så ligger de nog inte emot.
Man kan ha en del ljud när man bromsar, är det slut så järn går mot skivan så låter det mer än shh det blir ett rejält skrapljud.
Att man bytt belägg men inte skivor är inget fel, det går flera beläggbyten på en skiva, fram slits mest.
Man kan ha en del ljud när man bromsar, är det slut så järn går mot skivan så låter det mer än shh det blir ett rejält skrapljud.
Att man bytt belägg men inte skivor är inget fel, det går flera beläggbyten på en skiva, fram slits mest.
Det är en tydlig slit-kant både på ytterkant och vid navet. Men du har rätt i att för att veta så måste man mäta.swirve skrev:Skivorna är knappast slut! För att veta får man mäta tjockleken, men syns knappt nån slitkant. Man kan dessutom köra bra mycket längre än specad tjocklek... Beläggen verkar nästan nya, så länge det bara skrapar och inte skriker brukar det vara lugnt. Bromsa lite ordentligt då och då så undviker du skrap!
En sådan uppstår alltid eftersom även skivan slits men de håller ofta för en belägg byte till, mina såg likadana ut jag hade med mig skivor, meken tyckte det var onödigt att byta jag fick välja, körde endast byte belägg detta var bak.MathiasS skrev:
Kosmetiskt är det ju inte så vackert.
Det varierar med hur, var och hur mycket man kör, men min erfarenhet är att det är rost och inte slitage som gör att man måste åtgärda bromsar. Skivan på bilden är kanske inte den vackraste jag sett, men har bilen gått igenom besiktningen och alla belägg är så tjocka som på bilden skulle inte jag bry mig. Skrapljudet borde avta av att man använder bromsarna. Gör det inte det kanske det är något som är utslitet i alla fall.