Oceanis har nog lite rätt i det han säger om att man inte gör något med bilarna.
Det är bara kika på bilarna på kvd som kommer rån leasingbolagen där allt är specat.
Det är logiskt att man säljer dom som dom är det kostar mer än vad man får igen om man ska ordna bilen till nyskick.
 
Freddedan skrev:
Det om något visar vilket ohemult dåligt inbytespris du får på din bil.

Två 3 år gamla vita Passat, en med en bula på passagerardörren men i övrigt likvärdiga, 4-5 tusen i prisskillnad tycker jag inte är orimligt alls
Jag vet inte hur eller om det på något sätt visar något om vad jag får för mina bilar i inbyte....

Det visar däremot att systemet med privatleasing inte är helt ärligt i reklamen och när man försöker sälja ut konceptet. Det är ofta väldigt otydligt och godtyckligt från bilhandlaren om vad som är normalt slitage.
En skada som vid en beg försäljning inte påverkar utpriset värderas däremot väldigt högt när en leasingbil skall lämnas tillbaka.
 
Hemmakatten
Men visst finns det väl privatleasing på 18-24 månader? Har en gammal Saab 9-5 2005. Tänker mig att köra den så länge den håller, har bara gått 12500.

Vi funderar på att flytta till Portugal och där har alla små- eller möjligtvis medelstora bilar och räknar med att köpa en sådan småbil (vi hyrde en Kia ceed i höstas när vi var där och blev positivt överraskad) om vi flyttar ner om ett par år. Bilar är väldigt dyra i Portugal. Om min bil kraschar totalt måste jag ha en bil tillfälligt med plats för hundbur i bagaget. Tillåter privatleasing hundburar?

Tyvärr har maken en lika gammal bil, en 9-3 2004. Jag köpte båda bilarna kontant i september 2004. (har aldrig köpt bil på avbetalning) Anledningen var att jag lyckades köpa när nya årsmodeller var på väg in och jag lyckades pruta nästan 100'. Så här efteråt förstår jag att det kanske var en dum affär. Men makens bil har gått 25000 utan annat än serviceverkstad. Vi är inte duktiga på att meka själva.

Står i valet och kvalet vad man ska göra. Köpa ny bil på avbetalning fungerar inte med våra planer på att ev flytta.
 
  • Gilla
Samuel E
  • Laddar…
Det lönar sig att titta runt. Vi fick en helt ny (10 km på mätaren) Skoda Octacia för samma pris som lokala handlaren ville ha för en 1 år gammal som gått 1500 mil. Den vi köpte hade stått som demoex i deras bilhall, inte för provkörning.
 
Andreas_kalmar skrev:
Verkar tappa typ halva nypriset på tre år enligt blocket jämfört med dej n xc60 som sjunker ca 300000 på samma tid
Jag tror inte en random XC60 tappar 300K på tre år. Men oavsett om så är fallet så förstår jag inte jämförelsen. En Duster går inte att jämföra med en XC60, punkt.
Det är två totalt olika bilar som ger två totalt olika upplevelser och följaktligen har ägare med totalt olika förväntningar och krav.
Som att jämföra Sjödalshus med Älvsbyhus.
 
F
oceanis skrev:
Jag vet inte hur eller om det på något sätt visar något om vad jag får för mina bilar i inbyte....
Inbutespriset är i många fall lägre än vad du skulle fått om du sålde bilen själv. Så på sätt och vis har du "betalat" för skavankerna där.

oceanis skrev:
Det visar däremot att systemet med privatleasing inte är helt ärligt i reklamen och när man försöker sälja ut konceptet. Det är ofta väldigt otydligt och godtyckligt från bilhandlaren om vad som är normalt slitage.
När jag lämnar tillbaka min leasingbil går en oberoende besiktningsfirma igenom bilen och dokumenterar skavanker (hur oberoende de är kan jag ju bara ta deras ord på dock). På hemsidan finns ett pedagogiskt dokument som visar vilka skador som anses acceptabla och inte. Så jag tycker man kört med öppna kort mot mig iallafall.

För nya dyra grejer, oavsett om det är bilar eller hus eller nått annat så kostar de första synliga skavankerna väldigt mycket, det måste man ta höjd för.
 
j.f.s skrev:
Inget påhopp utan bara nyfiken. Vad kostar du per timme när du utför reparationerna och beställer reservdelar? Kostnad för inköp av verktyg? Saknar de posterna i kalkylen. Normalt så lämnar man ju in bilen på service under en arbetsdag så för att kostnadsjämförelsen ska bli så skälig som möjligt så tycker jag timlönen och verktygskostnad ska in kalkylen också.
Jag brukar räkna att egen arbetstid kostar 7-8 euro i timmen. Det är nettot som jag har i timmen när jag tar dagslönen från en vanlig arbetsdag och räknar bort alla skatter och avgifter och pendlingskostnader och kostnader för inkomstens förvärvande och sedan delar med 8 timmar.
Det innebär att jag måste arbeta 6-7 timmar för att betala en timme verkstadstid. Om jag kan göra samma arbete på mindre än 6 timmar som verkstaden gör på en timme då får jag behålla mellanskillnaden i form av ren vinst kontant direkt i plånboken.
Det finns arbeten där verkstaden tack vara bättre utrustning och bättre verktyg och mer vana kan göra arbetet på mindre än 1/6 av min tidsåtgång och då lämnar jag väldigt gärna in bilen på verkstad.

Sedan beror det ju på hur ens ekonomiska situation ser ut för tillfället. Om det är lättare att frigöra tid eller frigöra pengar.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag tror inte en random XC60 tappar 300K på tre år. Men oavsett om så är fallet så förstår jag inte jämförelsen. En Duster går inte att jämföra med en XC60, punkt.
Det är två totalt olika bilar som ger två totalt olika upplevelser och följaktligen har ägare med totalt olika förväntningar och krav.
Som att jämföra Sjödalshus med Älvsbyhus.
Jag var på Bilia med min xc60 D5 full med lull lull 508 000 oktober 2014 skulle få 280 000 vid byte till en ny eller en xc90. Så resonemanget om halvering är inte långt bort. Jag behåller nog xc60-in ett par år till den rullar inte varje dag så den slits inte så mycket.
 
Ja det dummaste man kan göra ekonomiskt i en bil affär är att vara första köpare.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Jag var på Bilia med min xc60 D5 full med lull lull 508 000 oktober 2014 skulle få 280 000 vid byte till en ny eller en xc90. Så resonemanget om halvering är inte långt bort. Jag behåller nog xc60-in ett par år till den rullar inte varje dag så den slits inte så mycket.
Och vad hade du fått betalt om du sålt privat eller via en fordonsmäklare? Visst är det smidigt att bara kliva in till handlaren, men det kostar att vara bekväm och okunnig i bilaffärer.
 
Fairlane
Lolight skrev:
Det verkar tyvärr inte så. Jag var nyligen och kollade på begagnat och måste säga att priserna på en två år gammal bil inte alls ligger bra. En ny Opel Astra för 170 eller en ny Peugeot 208 för under 120, båda helt nya var betydligt bättre deal. Med tanke på hur lite bränsle de drar också. Bilar med 10000 mil och två år på nacken skulle de ändå ha 160 för. Så det verkar inte vara som du säger.
Förstår jag dig rätt här?
En splitterny Opel Astra kostar 170'
En splitterny Peugeot 208' kostar 160'
Samma bilar med 2 år gamla med 10 kmil på mätaren kostar 160'?
Eller har du jämfört en liten bil med en stor?
 
Ja det är ju fler äpplen och päron här än i grönsaksdisken på Coop.

Och i övrigt vill jag föreslå att det mest ekonomiska är att behålla den man har så länge det går.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Och vad hade du fått betalt om du sålt privat eller via en fordonsmäklare? Visst är det smidigt att bara kliva in till handlaren, men det kostar att vara bekväm och okunnig i bilaffärer.
Eftersom vi har fler bilar så det är inget jag tänker engagera mig i. Det var bara ett infall att kanske byta till nya xc90 för jag tycker den är lite fräck, men xc60 duger gott att använda när det skulle behövas. Den står längst in på parkeringen så den står inte i vägen.
 
Där finns en aspekt till på privatleasing. En allt större del av inkomsterna kommer från service. Allt mindre på nypriset. Det ger incitament för märkena att få ut så många bilar de bara kan. Lågt pris på privatleasing stimulerar just det. Det är tuff konkurrens om nybilsköparna! Samtidigt ger en bil på marknaden inkomster i många år framåt.

Privatleasing når en ny målgrupp som inte annars köper nya bilar i samma omfattning. Tex något yngre kvinnor. (Från en ny artikel i en av motortidningarna). Målgruppen tilltalas förmodligen av upplägget. Och en del andra också!
 
cecar33 skrev:
Eftersom vi har fler bilar så det är inget jag tänker engagera mig i. Det var bara ett infall att kanske byta till nya xc90 för jag tycker den är lite fräck, men xc60 duger gott att använda när det skulle behövas. Den står längst in på parkeringen så den står inte i vägen.
Känner igen problemet, men likväl är det ingen billig hobby om man är lat och okunnig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.